Schimbă-ți obiceiurile printr-o simplă întrebare
Zeci de ani de studii au dezvăluit că una dintre cele mai eficiente modalități de a schimba sau modifica un obicei este aceea de a pune întrebări care implică un efect comportamental. Acest gen de întrebări te pot motiva să faci schimbarea pe care ți-o dorești.
În loc să întrebi „dacă…” folosește mai bine întrebarea „cum” sau „cât”. Acest gen de întrebare presupune că oricum vei face o schimbare. Așadar, nu ne întrebăm „dacă” vei face o schimbare ci „cât” de mare va fi sau „cum” va arăta ea.
Un exemplu ar fi „Cât vei exersa anul acesta?”. Altul ar fi „Ce vei învăța anul acesta?” etc. Ai prins ideea!
Această simplă întrebare este suficientă pentru a genera un proces de modificare a comportamentului. Cel puțin, acesta este rezultatul a mai multor studii realizate în acest domeniu în ultimii 40 de ani.
Acest studiu arată că așa-numitele „întrebări generatoare de schimbare” pot fi foarte eficiente în multe dintre aspectele vieții. Se pare că a pune o întrebare este mai eficient decât a face o declarație atunci când vine vorba despre influențarea comportamentului.
Dr. Dave Sprott, unul dintre autorii acestui studiu, spune că „Dacă întrebi pe cineva despre un viitor comportament al său, este foarte posibil ca acel comportament să se schimbe.” Spre exemplu, când oamenii sunt întrebați dacă țin curat la locul de muncă, acest lucru le reamintește automat că este eficient și sănătos să mențină curat, atât pentru ei, cât și pentru colegi.
Dacă nu faci curat sau dacă nu mănânci sănătos, sau dacă nu faci sport, acest lucru poate genera o reacție internă negativă. Cu alte cuvinte, te simți prost dacă nu o faci. Soluția este una foarte simplă: să faci acea acțiune sau acel comportament inclus în întrebare. Noul comportament, cel la care se face referire desigur, vine ca o soluție logică la tensiunea interioară nou creată și va elibera acea tensiune interioară.
Professor Eric R. Spangenberg, autorul principal al studiului explică: „Cel mai mare efect îl au întrebările care încurajează un comportament personal și social care corespunde normelor sociale cum ar fi mâncatul sănătos sau activitatea fizică. Dar asta nu înseamnă că nu pot fi folosite la fel de eficient atunci când dorim să influențăm alegerile consumatorilor atunci când vor să cumpere un nou produs, fie el alimentar, fie vestimentar sau de orice altă natură.
Chiar mai mult decât atât, această tehnică foarte simplă dă rezultate foarte bune și în alte domenii variate cum ar fi reducerea copiatului în clasă, reducerea stereotipiilor sociale, încurajarea voluntariatului, reciclării și al exercițiului fizic.
Dr. Sprott adaugă „Este destul de ușor să pui o întrebare, iar acest lucru se poate întâmpla în nenumărate feluri, cum ar fi email, reclame, scrisori în poștă, sms, tv, radio și orice alte mijloace de comunicare interpersonală.”
Desigur, acest gen de întrebare dă rezultate în cazul în care persoana căreia îi este adresată nu face încă acel comportament. Dacă în schimb deja aplică frecvent acea acțiune, efectul este redus.
Cel mai important aspect de reținut din acest studiu este că întrebarea trebuie să conțină comportamentul dorit, nu cel nedorit.
Spre exemplu, dacă întrebi pe cineva dacă va bea foarte mult și va chiuli de la școală, acest lucru va încuraja exact acele comportamente. Concluzia studiului este foarte clară: Întrebările sunt mult mai eficiente decât afirmațiile!
Eugen Popa este Trainer Personal și Profesional. Sloganul său este Învață Crește Dăruiește și își împarte timpul între Cursuri, consultații și dezvoltare personală. Afli mai multe despre el dând click AICI.