Scurta initiere in strategia carierei
Ni se intampla adesea, atunci cand ne privim propria evolutie profesionala, sa ne comparam cu cei care au reusit sau cu altii, aflati in impas. Cautam explicatii, solutii pe care sa le punem in practica. Preocuparea pentru cariera n-a aparut ieri, ci are istoria ei. Doar ca acum
s-au schimbat coordonatele: s-au accelerat ritmurile, s-au inmultit oportunitatile, au crescut riscurile, s-au modificat multe dintre regulile valabile alta data.
Reusita in cariera nu inseamna, in mod necesar, sa devii presedintele unei companii si sa inregistrezi mari victorii profesionale. Adevarata reusita este, adesea, aceea care ne permite sa facem in fiecare zi cate un pas. Altfel spus, nu trebuie sa ne fixam permanent mega-proiecte pe care sa le atingem imediat. Orice avansare presupune sa fim pregatiti sa platim un pret legat de timpul acordat profesiei, de perturbarea vietii de familie, de modificarea vietii sociale.
Este firesc sa ne punem intrebari:
Ce ar trebui sa facem pentru a ne mari sansele de succes?
Avem nevoie de o strategie de cariera?
Cum ar trebui sa arate ea?
Si daca tot ne punem intrebari, trebuie sa formulam si raspunsuri.
Ideea de strategie a carierei nu este o abstractie teoretica. Ea presupune:
- sa ne gandim si sa actionam pe termen lung;
- sa evaluam corect propriile noastre forte si mediul in care ne desfasuram activitatea. Matricea SWOT (S = Strengths, W = Weaknesses, O = Opportunities, T = Threats) este binevenita pentru ca evidentiaza, in mod util, punctele forte si slabe pe care le avem, oportunitatile si amenintarile cu care ne confruntam;
- sa elaboram obiective clare, concrete, realiste, carora sa le asociem orizonturi de timp adecvate;
- sa ne asiguram avantajul “concurential” pentru ca si in cariera competitia corecta este incurajata si
apreciata; - sa controlam permanent evolutiile, sa constatam abaterile si sa intervenim pentru eliminarea sau diminuarea lor.
In ciuda diversitatii solutiilor posibile, actiunile noastre vizeaza, in toate cazurile, doua planuri: unul individual si celalalt organizational.
Pe plan individual:
- vom cauta ocazii pentru a ne evidentia priceperea;
- ne vom implica in proiecte noi;
- ne vom face folositori;
- ne vom asuma riscuri;
- vom presta o munca de calitate;
- vom inregistra randamentul cel mai inalt;
- vom avea incredere in noi insine;
- ne vom dezvolta o personalitate stabila;
- vom invata sa ne gestionam timpul si sa ne stabilim prioritati;
- ne vom impune o disciplina in viata personala si profesionala;
- vom adopta un stil de viata care sa ne confere o anumita independenta;
- ne vom oferi mici placeri care sa ne coloreze existenta;
- ne vom inconjura de prieteni adevarati;
- ne vom instrui permanent in domenii legate de proiectele de cariera;
- vom folosi serviciile persoanelor specializate in orientarea de cariera;
- vom citi publicatii de specialitate care ar putea influenta in mod pozitiv deciziile noastre de cariera.
Pe plan organizational, vom fi avantajati de existenta:
- unui climat favorabil, care sa ne ofere sentimentul de apartenenta;
- unui sistem care sa ne permita sa ne autoevaluam si sa fim evaluati corect;
- posibilitatilor de miscare de pe un post pe altul, de la un departament la altul sau dintr-o zona geografica in alta;
- unui sistem eficient de comunicare;
- unui sistem de informare a salariatilor in legatura cu proiectele organizatiei;
- unor politici de gestiune a carierei;
- unui sistem de mentoring.
Un salariat cu aspiratii mari in cariera trebuie sa faca lucruri necesare si, in acelasi timp, sa fie asa cum doreste organizatia in care isi desfasoara activitatea.
Sa faca, adica:
- sa ofere rezultatele solicitate la termenele prevazute;
- sa duca la bun sfarsit proiectele in care este implicat;
- sa inteleaga specificul sectorului sau de activitate si activitatea organizatiei sale, in ansamblu;
- sa prezinte o imagine favorabila in fata clientilor si partenerilor organizatiei;
- sa apere, atunci cand este necesar, pozitia propriei sale organizatii;
- sa foloseasca un limbaj specific domeniului sau de activitate si sa fie capabil sa argumenteze convingator;
- sa evalueze corect si sa-si apere propriile puncte de vedere;
- sa-si recunoasca erorile in fata celorlalti, sa analizeze si sa corecteze rapid actiunile intreprinse;
- sa aprecieze si sa recunoasca eforturile colaboratorilor sai, obtinandu-le astfel loialitatea;
- sa se mentina totdeauna in contact cu persoane informate si influente in domeniul sau profesional.
Sa fie:
- entuziast, pentru a determina atitudini pozitive ale celor implicati in actul decizional;
- informat din diverse surse;
- prezent, pentru a-si exprima punctul de vedere si pentru a-si face cunostinte;
- constient de necesitatea de a intra in organisme profesionale pentru a-si valorifica ideile;
- sociabil, mereu prezent la evenimentele sociale ale firmei;
- curios, pentru a cunoaste fapte si persoane ce ocupa posturi interesante;
- politicos, amabil cu ceilalti colegi.
Urmarirea traseelor de cariera presupune deseori iesirea si intrarea in diferite organizatii. Sunt depasite de mult practicile de a ramane intreaga viata profesionala in cadrul aceleiasi organizatii.
Schimbarea locului de munca nu este nici lesnicioasa, nici intamplatoare. Apar, in mod firesc, intrebari carora trebuie sa le raspundem:
De ce?
- pentru ca in felul acesta se poate pleca dintr-o organizatie care nu prezinta suficient interes, sub raportul carierei;
- pentru ca in acest fel se accelereaza deplasarile catre alte posturi;
- pentru ca astfel apar posibilitati de largire a experientei profesionale si de dobandire a unor noi competente;
- pentru ca astfel se stabilesc noi contacte necesare pentru dezvoltarea unei cariere…
Cand?
- atunci cand competentele noastre nu sunt valorificate in actualul loc de munca;
- atunci cand am obtinut succese profesionale care ne-au marit valoarea pe piata muncii;
- atunci cand a avut loc o schimbare a postului actual care intra in contradictie cu propriile noastre proiecte de cariera;
- atunci cand organizatia in care lucram se lasa depasita de concurenti, fara a reactiona…
Cum?
- restructurand CV-ul astfel incat sa insistam pe rezultatele obtinute in cariera, redactan-du-l astfel incat el sa contina titluri si paragrafe scurte, ilustrari adecvate, caractere diferite si folosindu-l ca instrument de marketing;
- oferindu-ne serviciile peste tot, acolo unde exista posturi care corespund calificarilor noastre;
- discutand cu cei apropiati (prieteni, rude, parteneri) despre disponibilitatile si competentele de care dispunem;
- frecventand medii legate de competenta noastra…
Indiferent cat de bine am pregati aceasta decizie, actiunile noastre nu sunt lipsite de risc. Este insa preferabil sa avem initiative si sa cautam solutii menite sa favorizeze realizarea strategiilor noastre de cariera.