SEAT – o echipa cu turatie maxima
Pentru Bogdan Militaru – director al marcii SEAT in cadrul Porsche Romania, 1999 nu a insemnat numai primul an al marcii in Romania, ci si debutul sau la SEAT. A fost de la inceput parte a echipei, pornind la drum impreuna cu o marca noua si tanara. “Am inceput ca reprezentant de vanzari, am devenit apoi director de vanzari si am urcat pe scara ierarhica, in anul 2000 fiind numit director al marcii. In martie 1999, am inaugurat primul showroom la Bucuresti, acela fiind si momentul de intrare a marcii pe piata. Inainte de Porsche Romania, nu a existat alt importator oficial al marcii SEAT, de aceea noi am pornit practic de la zero. In 1998, a inceput efectiv activitatea Porsche Romania, ca importator al marcilor concernului Volkswagen. Pana in 1999, se semnasera contractele pentru Volkswagen, Audi si Skoda”, isi aminteste Bogdan Militaru momentele de inceput.
La inceput, echipajul marcii SEAT numara doi coechipieri. Bogdan Militaru isi aminteste si acum prima masina vanduta: era un SEAT Ibiza Turbo Diesel de 90 de cai putere, de culoare argintie. Cu timpul, echipa a crescut odata cu vanzarile. “De la doi oameni – cati eram in 1999, cand vindeam vreo suta si ceva de masini, acum avem sapte oameni si 15 dealeri si tintim undeva spre 2.000 de unitati vindute”, explica directorul de marca.
Cei sapte oameni se ocupa strict de chestiunile legate de marca SEAT. Mai exista departamente comune in cadrul companiei, care deservesc toate marcile, cum ar fi cele de logistica, financiar, contabilitate, IT s.a.m.d.
La marca tanara, echipa tanara
“La SEAT cel mai tanar coleg are 27 de ani, iar cel mai in varsta, 36 de ani. In general, in Porsche Romania, media de varsta este in jur de 35-36 de ani. In echipa mea sunt oameni tineri, curajosi, mobili, energici, deschisi la schimbari si noutati, care au o capacitate creativa deosebita”, isi descrie colegii Bogdan Militaru.
Varsta este un atu avand in vedere ca industria auto se schimba in permanenta. “Trebuie sa ai o capacitate de dezvoltare si adaptare foarte mare la schimbarile care se produc in industrie. Piata auto nu este la fel de la un an la altul sau de la o luna la alta. Este o piata foarte dinamica si in continua dezvoltare”, spune seful departamentului SEAT.
Exista un profil al angajatului SEAT? “Asa cum exista un profil al cumparatorului sau al clientului de SEAT, care trebuie sa se potriveasca in mare masura caracterului masinilor noastre, tot asa si pentru a lucra bine si eficient cu o marca, trebuie sa te asemeni cu produsul si cu marca, sa preiei sau sa ai anumite puncte comune cu ea”.
Marca SEAT, potrivit descrierii lui Bogdan Militaru, este o marca sportiva, dinamica, nonconformista, care iese din tipare, avangardista.
Cum trebuie sa fie
un membru al echipei SEAT?
Cunostintele despre autovehicule si despre piata auto sunt foarte importante pentru un om care isi doreste sa faca parte dintr-o astfel de echipa. “Angajatul trebuie sa aiba calitati personale si profesionale deosebite, dar experienta in domeniul auto reprezinta un atu important. Dinamismul acestei afaceri nu-ti lasa foarte mult timp sa inveti business-ul, produsele si industria”, afirma Bogdan Militaru.
Cunostintele sunt insa completate sau cizelate si prin sesiunile de training organizate in cadrul SEAT. Unul dintre cei sapte membri ai echipei se ocupa exclusiv de trainingurile de produs si coordonarea programelor de training, atat pentru personalul importatorului, cat si pentru personalul dealerilor marcii.
“In fiecare an, noi planificam un calendar de training pentru fiecare angajat, in functie de necesitatile pe care le sesizam pe parcurs. Perfectionarea si scolarizarea personalului din reteaua de dealeri este pentru noi o prioritate. Reteaua de dealeri SEAT se afla si ea intr-o permanenta schimbare si dezvoltare”, explica Bogdan Militaru.
In momentul de fata, SEAT are 15 dealeri in teritoriu, cu 20 de puncte de vanzare. Fiecare dealer, spune directorul marcii SEAT, are o organigrama completa ce cuprinde toate categoriile de personal necesare pentru activitatile de vanzare si post-vanzare.
Filosofia marcii SEAT este “Auto – emocion”. Care este filosofia echipei SEAT?
“Aceeasi! Pentru a vinde SEAT este nevoie sa fii pasionat de automobile, sa fii curajos, foarte increzator in marca SEAT si in produsele ei. Altfel nu poti sa ai succes”, spune Bogdan Militaru.
El insusi este un pasionat al automobilelor. Biroul sau este un veritabil salon de prezentare a unor machete de automobile, incepand cu cele mai noi modele de SEAT si treminam cu machete de automobile clasice, marea sa pasiune. Nici nu mai stie exact cate exponate numara colectia sa. Spune ca, desi i-a fost greu, a fost nevoit sa faca o selectie severa, intrucat nu mai incapeau pe birou. Vedetele colectiei sunt un Porsche 356 din 1961 si modelele de Bugatti, dintre care, spune proprietarul lor, cele mai interesante sunt un Bugatti Atlantic din 1936 si un Bugatti Type 59 din 1934.
Fidelitate fata de marca
Parcarea Porsche Romania este plina ochi de masini din portofoliul companiei. Majoritatea sunt ale angajatilor firmei. Cei din echipa SEAT, spune Bogdan Militaru, conduc masina pe care o promoveaza si o vand. “Si in familia mea am inceput sa impun aceasta fidelitate”, spune directorul marcii.
Din punct de vedere tehnic, marcile grupului sunt similare – Volkswagen, Audi, Skoda si SEAT. “Ce le diferentiaza este designul, caracterul si valorile fiecareia in parte. Sub un design exterior si interior diferit, exista o platforma tehnica comuna. Calitatea si fiabilitatea reprezinta numitorul comun al marcilor concernului”, explica Bogdan Militaru caracteristicile produselor Porsche Romania.
Echipa: dezvoltare si coeziune
La sfarsit de an, toti angajatii se intalnesc si au o seara dedicata comunicarii planurilor pentru anul urmator si a realizarilor din anul ce se termina. Este o zi a sarbatoririi succeselor, dar si o ocazie pentru cei din firma de a se intalni nu numai pentru a rezolva problemele curente comune.
Teambuilding-urile organizate impreuna cu dealerii SEAT reprezinta o alta ocazie in care relatiile se strang si echipa devine mai unita. “Incercam sa apropiem relatiile dintre dealeri si personalul din diverse compartimente, pentru ca este un efort comun al tuturor, importator si dealeri, pentru a duce marca SEAT spre succes. Exista o relatie de interdependenta intre noi”, spune Bogdan Militaru.
Pe masura ce volumul de vanzari va creste si va fi din ce in ce mai mult de lucru, echipa se va dezvolta. “In 2010, ne propunem sa vindem intre opt si zece mii de masini. Este si un target personal, dar si unul al echipei”, concluzioneaza directorul marcii, increzator in puterile echipei sale.