Specialist relatii publice
Descrierea ocupatiei, continutul muncii
Specialistul in relatii publice desfasoara o multitudine de activitati care vizeaza in ansamblu construirea imaginii publice, respectiv planificarea de programe specializate care incep cu analiza problemelor si oportunitatilor, definirea scopurilor programului, recomandari si planificare de activitati si, implicit, masurarea rezultatelor activitatilor intreprinse in cadrul programului. Specialistul de relatii publice intretine permanent legatura cu managementul organizatiei sau cu clientul pentru care lucreaza. Continutul muncii specialistului in relatii publice consta in: activitati de scriere si editare de materiale pentru diferite categorii de public (rapoarte pentru actionari ai companiilor, rapoarte anuale, comunicate de presa, scenarii de filme cu diferite functiuni, articole si materiale redactionale, discursuri, brosuri, buletine informative); relatii cu media, ceea ce inseamna cultivarea si mentinerea unor relatii bune de colaborare cu mass-media; crearea identitatii de companie/corporatie cu mijloacele publicitatii corporate, care inseamna prezentarea cu precadere a elementelor de identificare a companiei si mai putin a produselor/serviciilor acesteia; comunicarea orala si eficienta cu indivizi si grupuri in cadrul intalnirilor, prezentarilor sau alte tipuri de evenimente colective; productia de brosuri, rapoarte, filme si programe multimedia ca mijloace importante de comunicare; organizarea de evenimente speciale – conferinte de presa, expozitii, "zile deschise", competitii si programe de premiere pentru activitati deosebite, toate avand ca scop castigarea atentiei audientelor specifice; cercetarea si evaluarea sunt doua dintre activitatile de capatai ale specialistului de relatii publice. Prima consta in colectarea de informatii si date pe o anumita tema ce vor constitui baza strategiei programului, in timp ce evaluarea programului reprezinta activitatea intreprinsa in vederea determinarii viitoarei strategii in cadrului programului de Relatii Publice conceput.
Unelte/instrumente de lucru
Utilizeaza computerul si diferite programe (Word, Power Point, Excel, Adobe Photoshop/Illustrator, Quark XPress, programe de editare audio si video, programe de baze de date, monitorizare si analiza media etc.); aparatura foto, video si audio, scanner, fax, printer, copiator
Atributii si responsabilitati
- cercetare, colectare, prelucrare, analiza si sinteza a informatiilor;
- elaborarea, crearea sau selectarea de materiale scrise, video, foto, audio pentru organizatia sau clientul pentru care lucreaza;
- diseminarea de informatii catre jurnalisti, actionari, investitori, institutii guvernamentale si toate categoriile de public ce fac parte din sfera de interes a organizatiei sau clientului pentru care lucreaza;
- colaborarea eficienta cu echipa in cadrul careia lucreaza si cu ceilalti colaboratori – fotografi, operatori film, regizori, traducatori, artisti sau alte organizatii care conlucreaza la realizarea unui anumit program sau campanii in cadrul unui anumit program etc.;
- legatura permanenta cu clientul sau echipa manageriala a organizatiei pentru care lucreaza;
- organizarea si participarea la evenimente in beneficiul organizatiei sau clientului pentru care lucreaza.
Program de lucru
Program de lucru neregulat. Se lucreaza, uneori, si la sfarsit de saptamana.
Mediul de lucru
Se lucreaza atat in interior, la birou, in conditii normale de luminozitate si temperatura, intr-un micro-climat de confort organic, cat si in exterior: organizare si participare la evenimente, intalniri cu clienti, jurnalisti, sesiuni foto, video etc.
Situatii de risc
Riscul major il reprezinta neregularitatea programului, stres-ul determinat de termenele de predare a materialelor, organizare a evenimentelor, relatiile cu diversele segmente de public cu care lucreaza.
Cerinte pentru exercitare
Cerinte medicale
- integritate anatomo-functionala a membrelor superioare si inferioare
- acuitate vizual-cromatica si auditiva normala
- vorbire normala
Cerinte psihice
- flexibilitate
- minutiozitate
- sociabilitate
- spirit de observatie
- atentie distributiva
- capacitate de a lucra cu oamenii
- adaptare la sarcini schimbatoare
- capacitate de a evalua si a lua decizii
Activitati fizice
- lucrul in pozitie sezanda perioade lungi de timp
- lucrul in miscare perioade scurte, dar de mare intensitate
- folosirea mainilor si degetelor
- vorbire
- ascultare
- vedere clara
- cuprindere in campul vizual a unui numar mare de obiecte
- diferentierea culorilor, formelor, volumelor
Deprinderi transferabile
- utilizarea computerelor si a altor echipamente electronice;
- acordarea de consultanta si consiliere;
- cumpararea/vanzarea de produse, tehnici si servicii;
- acordarea si transmiterea de informatii;
- elaborarea/conceperea de documente, materiale;
- asigurarea de servicii;
- deprinderi de a lucra in grup;
- analizarea si evaluarea informatiei;
- planificarea si organizarea operatiilor si activitatilor.
Cerinte de educatie si pregatire profesionala
Practicarea meseriei necesita o pregatire de nivel superior in domeniul Relatiilor Publice si Comunicarii Sociale. Sunt necesare cunostinte de management, marketing, publicitate, jurnalism, psihologie sociala, cercetarea opiniei publice.
Salarizare, promovare, alte avantaje
In cadrul societatilor comerciale,prin contractul colectiv si individual de munca se stabilesc prin negociere clauze privind conditiile de munca, salarizarea, promovarea si alte drepturi si obligatii ce decurg din raporturile de munca, in conditiile legii. Salariul poate varia intre 400 si 1500 de euro.
Dinamica ocupatiei pe piata muncii
Ocupatii inrudite/specializari
- analist economico-financiar (referent, expert, consilier)
- analist politic (referent, expert, consilier)
- asistent manager
- asistent relatii publice
- cercetator in comunicare si relatii publice (asistent cercetare)
- consilier pentru comunicare
- consilier de relatii publice
- consilier pentru resurse umane
- director de comunicare
- director de programe si relatii internationale
- director de relatii publice
- functionar pentru informarea publica (referent, expert, consilier)
- functionar pentru relatiile cu publicul (referent, expert, consilier)
- functionar pentru protocolul institutional (referent, expert, consilier)
- functionar pentru biroul de presa (documentarist, referent, expert)
- functionar pentru secretariat si corespondenta profesionala (documentarist, secretar, expert)
- impresar
- mediator (expert, consilier)
- negociator (expert, consilier)
- organizator de aniversari oficiale si ceremonii publice (referent, expert)
- organizator de evenimente mediatice (referent, expert)
- purtator de cuvant (consilier)
- redactor de mesaje scrise si audiovizuale (documentarist, referent, expert, consilier)
- specialist in activitatea de lobby (documentarist, referent, expert, consilier)
- specialist in elaborarea proiectelor de dezvoltare (documentarist, referent, expert, consilier)
- specialist in colectarea de fonduri (referent,expert)
- specialist in comunicare interculturala (documentarist, referent, expert, consilier)
- sef de cabinet (expert, consilier)
- sef de celula de criza