Studiu Harvard: Ce face diferența între o companie de top și una mediocră. Rezultatele sunt surprinzătoare
Studiul a fost realizat de profesorii Marco Iansiti şi Karim Lakhani de la Harvard Business School.
În plus, Microsoft a lansat instrumentul de autoevaluare Data and Analytics Maturity Model. Acesta este un prim pas important în sprijinul companiilor care doresc să îşi evalueze propriul nivel de performanță în utilizarea datelor şi să descopere abordări noi, individualizate, pentru o îmbunătăţire a modului în care colectează, prelucrează, interpretează şi folosesc datele generate de activitatea companiei.
Într-o lume în care companiile se bazează pe date mai mult ca oricând, acum, pentru prima dată există rezultate fără echivoc care pot arăta dimensiunea decalajului dintre companiile care folosesc și cele care nu folosesc datele la potențial maxim. De asemenea, acesta este şi primul studiu comprehensiv care reușește să măsoare impactul transformării digitale asupra performanței în afaceri a companiilor care au o abordare și o strategie mature în ceea ce privește datele.
Surprinzător: Nu cheltuielile din departamentul IT fac diferența
Surprinzător, studiul demonstrează că diferenţa dintre companiile de top şi cele cu performanțe medii nu este determinată de cheltuielile departamentului de IT. Studiul a descoperit o diferență neglijabilă în investițiile IT ca procent din venituri între lideri și „pluton” – mai puțin de 1 %.
Diferența este dată de o investiție strategică în date (ca bunuri) pentru a obține un impact maxim în afaceri, cât și de modul în care adoptarea tehnologiei și a utilizării datelor în sine a reușit să direcționeze către succes modelul operațional al unei companii. „Marea diferență o constituie faptul că tehnologia chiar merge mână în mână cu practica managerială pentru a genera decizii corecte”, spune Marco Iansiti, profesor la Harvard Business School.
Din studiu aflăm că:
– „Data leaders” au un venit mediu net cu 4% mai mare decât „data laggers” (măsurat pe o medie de trei ani).
– „Data leaders” au marje brute cu 18% mai mari decât „data laggers” (măsurate pe o medie de trei ani).
– „Data leaders” obțin un venit mediu pe angajat de 507.000$ comparat cu 473.000$, cât câștigă „data laggers”.
Transformarea digitală și adoptarea unei strategii privind exploatarea datelor schimbă în mod direct felul în care o companie operează, adoptă decizii și poate modifica modelul de business și potențialul companiei către succes și dezvoltare.
Prin adoptarea digitalizării, integrarea unei strategii de date și de „intelligence” în procesele de business, o companie își poate schimba traiectoria de afaceri. Aplicând o viziune digitalizată companiile pot identifica noi oportunități în piață și pot deveni cele care iniţiaza trendurile disruptive. Prin noile modele de business companiile dobândesc valoare, se diferențiază de competitori și crează o experiență îmbunătățită pentru client, prin intermediul strategiilor digitale și de date, care dincolo de un act de eficiență devin un act de strategie.
Din studiu se relevă faptul că organizațiile care sunt „data leaders” stochează și gestionează peste 22 petabytes de date comparat cu „data laggers” care în medie gestionează doar 0.5 petabytes de date și că liderii colectează date din toate tipurile de surse, de la operațiuni, website, clienți, parteneri, dispozitive, până la surse publice de informație; aceste companii afirmă că platformele lor de date se diferențiază de cele ale competitorilor și că oferă un set consistent de indici actualizați care stau la baza luării deciziilor și realizării previziunilor în legătură cu afacerea lor, bazându-se pe date.
Astăzi, transformarea afacerilor este inevitabilă datorită proliferării software-ului, tehnologiei cloud și a datelor. Odată ce o organizație adoptă digitalizarea, traiectoria performanței acesteia devine exponențială și accelerată, astfel încât devine extrem de dificil pentru companiile depășite să recâștige teren.
Pentru companiile a căror transformare digitală este în faza de debut, vestea bună este că nu trebuie să dezvolte tehnologia și platformele de date pe cont propriu. Acestea pot apela la resursele, platformele și serviciile de date disponibile deja în cloud, la un cost minim și cu un ritm mult mai rapid de implementare, îmbunătățindu-și astfel propria traiectorie .
Barb Edson, Manager General Data Analytics and Internet of Things (IoT) for the Cloud și Enterprise Product Marketing Team la Microsoft, spune că tehnologia de astăzi este destul de matură încât companiile să poată începe să vadă rezultate imediate. „Am văzut multe povești de succes ale unor companii care au aceleași caracteristici: sunt dispuse să facă încercări și să valideze concepte. Sunt dispuse să investească în parteneriate cu experți și să încerce noi tehnologii. Dorința de a încerca și adopta, chiar începând cu puțin și urmărind unde se află adevăratul impact, duce către succes.”
Există un set de pași inițiali pe care o organizație îi poate face în transformarea sa digitală, cât și în înțelegerea așteptărilor:
– Evaluarea capacității de folosire a datelor prin folosirea instrumentului de Data & Analytics Maturity Assessment
– Pregătirea pentru schimbări în modelul operațional și în strategia de business
– Construirea echipei
– Dezvoltarea unei culturi a datelor în companie