Studiu: Românii, mai puțin dornici să-și deschidă propria afacere
34% dintre respondenţii români şi-au manifestat dorința de a deveni antreprenor şi de a iniția o afacere, în scădere cu 5% faţă de 39% în studiul din 2015. De asemenea, 21% dintre românii care au răspuns sunt convinşi că posedă abilităţile necesare pentru a fonda o afacere (comparativ cu 24% în 2015) şi 45% spun că nu vor renunţa la intenția de a avea o afacere proprie chiar dacă familia şi prietenii îi vor descuraja (comparativ cu 51% în 2015).
Indicele este cel mai puternic la românii sub 35 de ani (47%), în comparație cu persoanele între 35 şi 49 de ani (39%) şi cele cu vârsta peste 50 de ani (19%). Respondenţii cu studii universitare arată o mai mare dorinţă de a începe propria afacere (45%) comparativ cu 31% dintre cei fără studii universitare.
„Românii manifestă în continuare o atitudine în general pozitivă față de activitatea de antreprenoriat, această atitudine fiind mai pronunțată în rândul populației tinere și educate. Chiar și așa, intenția românilor de a-și dezvolta propria afacere rămâne mai mult o dorință, fiind mult mai scăzută față de media europeană sau de cea internațională. Potențialul antreprenorial rămâne în continuare mai ridicat pentru populația masculină, în grupa de vârstă de 35 – 49 ani și cu studii universitare”, spune expertul academic pentru AGER 2016 în România, Prof. Dr. Carmen Păunescu din cadrul Facultății de Administrarea Afacerilor cu predare în limbi străine, Departamentul UNESCO pentru Administrarea Afacerilor, Academia de Studii Economice din Bucureşti.
„Susținerea unor politici fiscale favorabile antreprenoriatului, eliminarea obstacolelor birocratice, asigurarea unei legislații economice solide și predictibile, precum și implimentarea unor programe de educație antreprenorială sunt esențiale pentru consolidarea acestui segment economic”, afirmă Ioana Enache, Manager General, Amway România, Bulgaria şi Grecia.
CE ÎŞI DORESC ROMÂNII?
Referitor la așteptările legate de antreprenoriat, rezultatele reflectă prioritățile românilor, spun realizatorii studiului:
- 42% dintre români au optat pentru „independenţa faţă de un angajator, să fiu propriul şef”;
- 41% doresc „posibilitatea unui al doilea venit”;
- 26% au ca scop principal „propria împlinire şi posibilitatea de a-şi pune în practică ideile”;
- 19% vor „o mai bună compatibilitate între familie, timp liber şi carieră”;
- 13% vizează „să se întoarcă pe piaţa muncii, ca alternativă la şomaj”.
Comparativ cu anii trecuţi a scăzut „posibilitatea unui al doilea venit” cu 8% şi a crescut „compatibilitatea între familie, timp liber şi carieră” cu 4%.
Întrebaţi despre cum văd dezvoltarea antreprenoriatului în următorii cinci ani, 22% dintre români spun că este mai probabil să devină antreprenori, 29% cred că este probabil să fie antreprenori full-time sau part-time, în timp ce 23% spun că este puţin probabil să fie antreprenori.
Când au fost întrebaţi cum se simt în postura de a cauta şi a găsi clienţi pentru propria afacere, românii s-au arătat indecişi: 38% se simt confortabil să facă acest lucru, în timp ce 37% se simt inconfortabil, iar restul de 25% nu au răspuns la această întrebare.
În România, studiul a fost realizat prin interviuri telefonice la care au participat peste 1.000 de bărbaţi şi femei cu vârste de peste 14 ani, în perioada 25 aprilie – 13 mai 2016.