Studiu: Suntem birocrați, dar avem umor
La 25 de ani după schimbarea regimului politic, probleme critice precum birocraţia, corupţia, lipsa orientării către client şi a responsabilităţii manageriale, împiedică în continuare companiile din Europa Centrală şi de Est să devină mai competitive.
Cu toate acestea, regiunea noastră are și puncte forte cum ar fi perseverenţa în muncă şi etosul managementului local, atitudinea forţei de muncă feminine şi abilităţile de comunicare interpersonală.
Dar chiar și așa, pentru a deveni cu adevărat competitivă, întreagă regiune ar fi necesar să mai parcurgă câteva etape de dezvoltare.
Citește și: Modele umane în afaceri: Trainart pornește în căutarea oamenilor ERS
„Lipsa unei direcţii axate pe client pare a fi unul din principalele motive pentru care companiile nu devin mai competitive. În mod interesant, managerii locali sunt de părere că acest lucru nu este o problema, managerii străini fiind cei care cred că aceste companii au rămas în urmă în această privinţa. Dacă acest lucru, împreună cu diminuarea birocraţiei şi eliminarea corupţiei, ar putea fi schimbat, companiile din această regiune ar putea avansa mult mai mult”, explică Klemens Wersonig, CEO al TARGET Executive Search Group.
România a avansat foarte mult
Punctajul României privind domeniile analizate o clasează pe locul 2 în regiune, după Polonia. Evoluția este spectaculoasă, având în vedere că în studiul din 2009 era clasată antepenultima, înaintea Ungariei şi Bulgariei.
Managerilor străini le place să locuiască în această regiune, iar părerile lor despre faptul că lucrează aici sunt împărţite.
„Un loc extraordinar în care să trăieşti, dar nu un loc foarte bun în care să munceşti”, comentează unul dintre aceştia. Cei chestionați cred că oamenii sunt prietenoşi, în general, şi dobândirea contactelor este un aspect important al pieţei de business. Acest lucru este cel mai evident în cazul domeniilor de activitate care prezintă orientare spre client.
„Managerii români sunt foarte talentaţi şi ambiţioşi. Sunt foarte creativi în a găsi soluţii alternative pentru problemele ivite. Acesta poate fi şi motivul pentru care organizarea nu este punctul lor forţe. Oricum, îmi place foarte mult optimismul şi dinamismul lor”, spune un expat german în România.
Bulgaria suferă de corupție
Comparativ cu 2009, punctajul general este mai mic în fiecare din ţările evaluate, România înregistrând o creştere semnificativă în poziţionare, Slovacia o scădere, iar Polonia se păstrează în top, cu cel mai bun scoring.
Părerile expatilor susţin că Bulgaria suferă de corupţie, managerii cehi au probleme cu clienţii şi colegii străini, în timp ce maghiarilor le lipseşte orientarea către client. Fiecare ţară are şi punctele ei forţe, descrise în tabelul de mai jos (clasate în funcţie de scorul general obţinut):
Studiul a fost realizat în 6 ţări din Europa Centrală şi de Est pe baza răspunsurilor a peste 1.000 de manageri străini şi locali din Bulgaria, Cehia, Polonia, România Slovacia şi Ungaria, din perspectiva a 4 domenii: mediul de business general, stilul de management, managerii şi piaţă, transparenţă şi aspectele interculturale.