TARIFE MICI in telefonia mobila
Trebuie spus ca intre operatorii de telefonie mobila se practica un tarif de interconectare care se imparte intre acestia. Totodata, un operator de telefonie mobila plateste un tarif de terminare a apelului catre un alt operator. O parte din acest tarif este inclus si in abonamentul utilizatorilor.
In prezent, CE intentioneaza sa introduca in tarile europene o metoda de plata de tip "bill and keep", care presupune ca fiecare dintre operatori sa suporte costurile terminarii apelului in propria retea si sa le recupereze, direct sau indirect, de la propriii utilizatori. Asta inseamna ca fiecare retea de telefonie mobila este de acord sa nu perceapa nici o taxa de terminare a apelurilor in alta retea. Trebuie subliniat faptul ca recuperarea acestor costuri direct de la utilizatori prin taxarea apelurilor primite este o decizie pe care o poate lua sau nu fiecare operator in parte.
Referitor la introducerea acestui sistem, Dan Georgescu, Presedintele Autoritatii Nationale pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI) considera ca "in Europa, introducerea metodei <
Acest sistem ar putea reprezenta o solutie pe termen lung, care ar putea fi luata in considerare odata cu trecerea la retelele de noua generatie (NGN). Pe termen scurt si mediu insa, Dan Georgescu considera ca cea mai buna optiune pentru rezolvarea problemei tarifelor de interconectare cu retelele de telefonie mobila o reprezinta reducerea substantiala a tarifelor, la nivelul costurilor reale ale serviciilor.
Trebuie reamintit faptul ca in sistemul actual de facturare, initiatorul apelului este singurul responsabil pentru plata convorbirii. In noul model propus, decizia efectuarii comunicatiei depinde atat de apelant, cat si de apelat, acestia suportand fiecare costurile asociate convorbirii. In acest fel, exista riscul limitarii comunicatiilor intre utilizatori, din cauza impartirii responsabilitatii privind plata convorbirii.
Analiza
In Romania inca nu s-au analizat, in detaliu, avantajele si dezavantajele modificarii tipului de facturare. O astfel de analiza trebuie sa aiba in vedere o serie de ipoteze privind comportamentul consumatorilor si al operatorilor. Totodata, acest demers necesita timp si nu s-ar putea baza pe precedente, pentru ca nu exista precedent in lume privind tranzitia de la sistemul CPP (calling party pays, cand apelantul plateste) la RPP (receiving party pays, cand apelatul plateste). "Datele statistice cu privire la sectorul de telefonie din America de Nord si Asia, unde se practica acest sistem de facturare, infirma teoria conform careia <
Pentru consumatori, sistemul RPP nu inseamna ca acestia platesc in mod direct "pentru fiecare apel primit", ci ca pot plati indirect, de exemplu, o suma fixa, in cadrul abonamentului, care include "contributia" lor la un volum mare de minute primite. De asemenea, utilizatorii pot plati pentru apelurile primite prin preturile apelurilor pe care le efectueaza. O astfel de situatie este deja intalnita in cazul majoritatii romanilor care nu platesc abonament si folosesc cartelele preplatite, insa asta nu inseamna ca nu platesc pretul accesului la retea. O fac indirect, platind un pret mai mare pentru apeluri.
In Romania, tarifele de interconectare au fost stabilite pe baza de costuri. Ca atare, daca tariful ar deveni in mod artificial zero, operatorii vor trebui sa subventioneze acest cost din alte surse. Cea mai simpla modalitate este taxarea apelurilor primite. Astfel, Dorin Odiatiu, Wholesale, International & Regulatory Affairs Director in cadrul Orange Romania considera ca "tarifarea apelurilor primite i-ar afecta atat pe operatori, cat si pe clienti si, de aceea, este necesar sa se inteleaga foarte bine efectele negative ale acestei masuri inainte de a se lua o decizie".
Aceeasi parere este impartasita si de Marian Velicu, Senior Director, Regulatory, Legal and Corporate Affairs la Vodafone Romania, care arata ca, inainte de a pune in practica masura, este utila o analiza a posibilelor efecte pentru utilizatori.
Pentru ca piata din Romania se apropie de maturitate, iar consumatorii s-au obisnuit sa comunice foarte mult prin intermediul telefonului mobil, o astfel de masura este in detrimentul dezvoltarii segmentului telefoniei mobile, atat din punct de vedere al consumatorilor, cat si al operatorilor.
Tereza Valcan, Corporate Affairs Manager la Cosmote Romania e de parere ca implementarea acestei masuri aduce un dezavantaj utilizatorilor care folosesc cartele preplatite. Totodata, masura ar putea fi in dezavantajul anumitor categorii sociale, pentru care telefonia mobila ar deveni un serviciu mai putin accesibil. Masura ar avea un impact direct asupra consumului de telefonie mobila la nivel de piata, nu asupra numarului de utilizatori al unei companii. De aceeasi parere este si Dorin Odiatiu, , care considera ca "efectul negativ al tarifarii apelurilor primite s-ar resimti puternic asupra utilizatorilor de cartele preplatite". Exista, de asemenea, riscul ca tarifarea apelurilor primite sa reduca gradul de utilizare a serviciului, iar traficul "de voce sa scada".
Tarife de interconectare
Pentru anul 2008, tariful maxim stabilit de ANRCTI pentru furnizarea serviciului de interconectare in vederea terminarii apelurilor in retelele mobile ale operatorilor Orange si Vodafone este de 6,40 eurocenti pe minut. De la 1 ianuarie 2009 tariful maxim va fi de 5,03 eurocenti pe minut. Prin stabilirea acestor valori ale tarifelor de interconectare, autoritatea de reglementare a asigurat orientarea tarifelor pe costuri, demers care echilibreaza sansele concurentiale pentru toti operatorii de telefonie si impiedica obtinerea unor castiguri nejustificate de catre operatorii cu putere semnificativa.
Companiile Cosmote, Telemobil si RCS-RDS nu au obligatia de a respecta anumite niveluri maximale pentru tarifele percepute pentru serviciile de interconectare.
Pe viitor
Comisia a demarat deja o consultare publica privind reglementarea viitoare a "tarifelor de terminare a apelurilor vocale" in UE. Noua reglementare se afla in faza de consultare pana la data de 3 septembrie 2008, iar textul final, care stabileste ce taxe pot fi incluse in tarifele de interconectare, va fi eliberat in octombrie, urmand ca pana in 2011 operatorii sa se conformeze noilor reglementari.
Textul definitiv al recomandarii privind reglementarea tarifelor de terminare a apelurilor telefonice in retelele fixe si mobile va fi publicat in baza directivei UE cu privire la telecomunicatii. Aceasta Directiva autorizeaza CE sa armonizeze punerea in aplicare a normelor comunitare cu privire la telecomunicatii pe piata unica, in vederea promovarii concurentei si a intereselor consumatorilor. Rolul statelor membre va fi acela de a se asigura ca autoritatile nationale de reglementare tin cont de recomandarile Comisiei.