Teach for Romania, colacul de salvare al educației
Poate fi salvată educația din România? Organizația nonguvernamentală Teach for Romania, care face parte din rețeaua internaţională Teach for All, prezentă în peste 35 de țări, propune o soluție: oferă sistemului resursa umană aptă să producă schimbarea pe care ne-o dorim cu toții, acolo unde este nevoie. Adică în comunitățile cu provocări socioeconomice, în care rezultatele școlare sunt scăzute, iar abandonul școlar are o rată ridicată, spune John Soleanicov, cofondatorul și directorul executiv.
„Avem niște vârfuri cu care defilăm, care arată că suntem o țară care produce oameni extraordinari, dar e o masă mare de elevi care nu beneficiază de sistem. De obicei, oamenii care ajung în vârf au avut părinți care i-au susținut sau au avut norocul să dea peste un profesor extrem de luminat. Dar asta nu este regula, ci excepția. Da, avem vârfuri, dar avem o problemă de masă. Până nu o rezolvăm – ca societate – nu ne putem ridica. Nu poți face asta numai cu vârfuri, oricât ai vrea. Trebuie să ajungi la un sistem educațional care să-i atingă pe toți copiii”, subliniază John Soleanicov.
Profesorii Teach for Romania
Orice cadru didactic poate aplica la program, dar foarte puțini sunt și acceptați; nu oricine se încadrează în profilul căutat. Majoritatea sunt debutanți sau au maximum doi ani de predat în spate; spre deosebire de cei care au ajuns să se identifice cu sistemul nereformat, ei sunt mai deschiși la feedback și la un proces complex de transformare. Și mai e un ingredient care îi scoate în evidență: tind spre excelență.
„Programul include o perioadă de formare. Ce învață la noi nu se predă în modulele formale de pregătire. Dacă nu este pregătit să se schimbe, îi va fi foarte greu, așa se explică și de ce majoritatea sunt debutanți. Ca să poți să evoluezi, trebuie să fii deschis, să pui totul sub semnul întrebării și să nu crezi că le știi pe toate. Ei sunt scoși total din zona de confort și forțați să regândească tot ce au crezut că știu despre învățământ. Și atunci, chiar este un proces transformațional destul de adânc. Nu e deloc ușor, nu este pentru oricine. Doar o persoană specială poate fi capabilă de asta”, punctează cofondatorul Teach for Romania.
Recrutarea începe toamna și se termină primăvara, apoi urmează etapa integrării, în care membrii ONG-ului se asigură că profesorii și învățătorii își dau seama foarte bine ce provocări îi așteaptă. Mai întâi merg în școli și află cum este să predea acolo, apoi reflectează asupra experienței. Urmează Leadership Summer Academy, o formare în stil boot-camp care se desfășoară pe o perioadă de șase săptămâni. Aici, viitorii profesori și învățători învață teorie, pedagogie introductivă și dezvoltare personală, apoi le predau copiilor și primesc feedback pentru cum se descurcă la catedră. Ulterior, semnează un contract pe doi ani cu Teach for Romania, perioadă în care participă la cursuri de formare și sunt evaluați periodic. La ore, sunt asistați de câte un tutore, care îi sprijină și îi susține. La finalul celor doi ani, profesorii ies din program și sunt înlocuiți cu o nouă promoție
2600 de destine schimbate. Urmează alte multe mii
Primul an școlar în care Teach for Romania a pregătit profesori a fost 2014-2015. Din peste 450 de cadre didactice care au aplicat, doar 18 au fost selectate. Pentru 2015-2016, au rămas 25. Dintre profesorii din prima serie, 14 au ales să rămână în sistem, așa că numărul total al cadrelor Teach for Romania a ajuns la 39.
În primul an, cei 18 profesori au influențat direct destinele a peste 2.600 de copii, iar pentru acest an, se estimează că numărul va crește la peste 4.000. Planurile lui John Soleanicov sunt însă mult mai mari: în cinci ani, vrea să ajungă să pregătească 200 de cadre didactice pe an. „Ar fi cam 1.000 de absolvenți în cinci ani, și cu asta deja putem vedea o bază a schimbării.”
Asemenea celorlalți profesori
Statutul lor este identic cu al celorlalți profesori: sunt plătiți de Ministerul Educației și se înscriu la concursuri de ocupare a posturilor libere. Diferența este că primesc subvenții din partea Teach for Romania pentru proiectele derulate în școli și pentru alte contribuții aduse organizației. După cum o spune John Soleanicov, nu este realist să atragi oameni de calibru dacă nu „umbli” la bani: „Salariile din învățământ sunt foarte mici. Dorim și sperăm ca guvernul să-și dea seama de importanța salarizării și să scoată meseria de profesor din cadrul bugetarilor, pentru că este mai specială: o meserie care formează alte meserii. Trebuie să conștientizăm și să îi tratăm un pic altfel dacă vrem un sistem bun. Nu cred că trebuie să concurăm cu salariile din mediul privat, dar trebuie să poți trăi decent dacă alegi să fii profesor. Acum, din păcate, asta nu este posibil.”
Școlile din România: navetă, un sistem viciat și violență
Una este să-ți creezi o imagine despre sistemul de învățământ din Romania pe baza informațiilor apărute în presă și alta este să dai piept cu el. Unii dintre profesorii Teach for Romania fac naveta câte trei– patru ore pe zi ca să ajungă la școală. Fără transport public, fie vară, fie iarnă, doar ca să ajungă la școli în care, de exemplu, nu există încălzire. Ajunși acolo la început de an, află că nivelul elevilor este mai slab decât își imaginează. Sistemul este viciat: copiii, deși nu sunt pregătiți, trec clasa, pentru că bursa socială ține de prezența la școală, iar finanțarea școlii ține de copiii care rămân. „O decizie luată corect, de a nu trece un copil care nu merită, influențează un întreg ecosistem. Și când vii și spui «stop», scuturi puțin lucrurile. Noi am fost fermi și cred că a fost bine. O altă provocare a fost violența din școli, a fost mai mult decât ne-am așteptat. A scăzut mult, dar la început a fost puțin șocant.”
Educația, un bun public
Existența Teach for Romania și a rezultatelor sale este posibilă datorită unor companii care au înțeles că trebuie să se implice în susținerea educației. Fundaţia Vodafone, Romanian-American Foundation, McKinsey & Company, Farmexpert, Boehringer Ingelheim, Konrad Adenauer Stiftung, Ambasada Canadei, Claritech și Bookster sunt câteva dintre aceste companii.
Recent, BCR, UniCredit Bank și Raiffeisen Bank și-au unit forțele și au acordat Teach for Romania suma de 70.000 de euro pentru recrutarea, formarea și susținerea cadrelor didactice. Potrivit lui Paul Ursaciuc, Vicepreședinte Operațiuni & IT în cadrul BCR, cu toții avem nevoie de o economie performantă, de cetățeni educați și angajați. Lipsa educației și ignorarea zonelor defavorizate duc la șomaj și, implicit, la economie neperformantă, în care companiile nu pot inova, nu se pot dezvolta: „Este esențial ca mediul privat să se implice în educație, iar companiile trebuie să înțeleagă că e o investiție în viitorii lor clienți. Ne dorim o economie competitivă și un nivel mai ridicat de trai; le putem obține doar investind în elevi și profesori, în comunități vulnerabile, unde accesul la educație este foarte scăzut.”
Septimiu Postelnicu, Vicepreşedinte Global Banking Solutions la UniCredit Bank, crede că influenţa dascălilor este hotărâtoare şi subliniază că, din primele statistici Teach for România şi din interacţiunea cu elevii care beneficiază de un profesor Teach, se vede cât de mult înseamnă această şansă. „Cred că fiecare actor din societate are responsabilitatea de a contribui la dezvoltarea comunităţii. Educaţia este mecanismul de bază în formarea societăţii, iar în acest proces profesorul are un rol fundamental nu doar în transmiterea de cunoştinţe, ci și în formarea caracterului şi a personalităţii copiilor. Prin Teach for România, rezultatele sunt extraordinare la nivel personal. Copiii şi-au recăpătat şi întărit încrederea în ei şi au dezvoltat un mediu în care echipa este mai importantă decât fiecare individ în parte”, spune reprezentantul UniCredit Bank.
În opinia lui Bogdan Popa, Vicepreședinte & CFO al Raiffeisen Bank România, ONG-ul a găsit o cale să mai îndrepte lucrurile în sistemul educaţional, iar rezultatele sunt deja vizibile aici, după numai un an: „În toată lumea, indiferent de gradul de dezvoltare al unei ţări, problemele în educaţie sunt numeroase şi complicate. Este limpede că nu toţi copiii au acces egal la educaţie de calitate, iar mulţi nu au acces deloc… În România, problema care se pune este, mai degrabă, ce fel de educaţie vrem să primească până la urmă copiii noştri. Societatea caută soluţii, iar noi sprijinim iniţiativele care vin cu modele. Un model de educaţie care dă rezultate în mod vizibil şi constant le poate asigura generaţiilor următoare un viitor mai sigur. Poate duce la transformarea întregii societăţi.”
De ce Teach for Romania?
Născut în România și școlit în SUA, John Soleanicov are o experiență de peste zece ani în servicii financiare, consultanță, management și educație. Are un BA la Universitatea Columbia, două masterate la Harvard Kennedy School și un MBA la Harvard Business School. A lucrat, printre altele, la Banca de Investiții Lehman Brothers, în New York, și pentru Departamentul de Sănătate și Educație în IFC (International Finance Corporation). A plecat din țară la vârsta de 7 ani și s-a întors la 30, ca Senior Associate în cadrul McKinsey and Company.
De ce a revenit? A vrut să-și cunoască familia, și-a dorit să facă ceva măreț și s-a gândit că nu poate face asta decât în țara natală. În vara lui 2013 a aflat de succesul Teach for Bulgaria, și-a dat demisia din McKinsey and Company și s-a concentrat pe Teach for Romania. „Când ajungi acasă, închizi ochii și te gândești la cum a fost ziua și e bine să îți dai seama că ți-ai investit timpul în ceva ce e mai mare decât tine. Mie, Teach for Romania îmi dă o satisfacție pe care niciun loc de muncă nu a putut să mi-o ofere”, explică John Soleanicov.
Nu vrea doar să cârpească un sistem nefuncțional, ci vrea să transforme învățământul în ansamblul lui. Nu acum, ci în următorii 10-20 de ani. Teach for Romania pregătește profesori, îi transformă în modele de urmat, dar speră și că ei vor deveni liderii de mâine. Unii vor rămâne în sistem și vor continua lupta din interior. Alții vor avea un cuvânt de spus din funcțiile înalte în care vor ajunge: ministere, inspectorate, companii și organizații nonguvernamentale. Vor fi oameni cu experiență și valori comune, pe care, deși vor activa în sectoare diferite, îi va lega în continuare dorința de a face tot ce le stă în putință pentru o educație calitate dedicată tuturor copiilor. Atunci vom vedea schimbarea.