Tehnologia informatiei, prezenta in tot si in toate…
Te-ai intrebat vreodata ce sta in spatele unei operatiuni atat de simple? Cum este posibil sa formezi un numar, sistemul sa localizeze posesorul acelui numar in aria unei celule, sa se creeze conexiunea (GSM), sa se efectueze "transferul de voce" in ambele sensuri, sa se contorizeze secundele de convorbire si sa se inchida conexiunea la sfarsitul convorbirii? Te-ai intrebat cum este posibil ca duratele tuturor convorbirilor initiate de tine sa se inregistreze si sa se adune in contul tau? Mai mult decat atat, daca ai reducere intre anumite ore sau pentru anumite numere pre-selectate de tine, cum face sistemul ca minutele vorbite in acele ore sau cu acele persoane sa fie tarifate conform abonamentului sau cartelei achizitionate pe numele tau?
Ai folosit un bancomat pana acum? Ti-ai debitat sau creditat contul cu o anumita suma de bani? Iar e simplu, nu? Ai intrat intr-o banca? Probabil ca da. In afara de "baiatul de la security", de langa usa de la intrare, ai mai vazut vreun angajat al respectivei filiale care sa nu aiba un calculator in fata?
Esti sau ai fost student? Cu siguranta o parte dintre examene le-ai dat pe calculator. Indiferent ce profil studiezi sau ai studiat, cu siguranta ai folosit calculatorul pentru elaborarea proiectelor pentru examen sau a lucrarii de diploma.
Esti angajat? Chiar daca nu esti inca, iti mai imaginezi munca de birou fara computer? Desigur, mai exista cazuri in care un om (de pe un post administrativ) poate lucra exclusiv cu hartii, principalul mijloc de comunicare scrisa cu exteriorul fiind faxul sau telex-ul (nici nu sunt sigur ca ai auzit de acesta din urma, asa cum probabil nu ai tinut in mana o cartela perforata). Oare ce viitor mai are o astfel de firma sau institutie? Mai poate exista in 2005? Dar in 2006? Daca vei mai auzi de asa ceva in 2010, vei rade in hohote.
Fie ca lucrezi in vanzari, marketing, resurse umane, finante-contabilitate, fie ca esti designer vestimentar, arhitect sau proiectant de circuite integrate, folosesti (cel putin) un calculator.
A! Nu ti se potriveste nici un job din categoriile mentionate? Esti chitarist? De unde ti-ai luat chitara? Cum!? Ai comandat-o pe internet de pe un site din SUA? A! Si ai gasit si partiturile cantecelor lui Brian Adams tot pe net? OK…
Indiferent in ce domeniu opereaza, firmele mari, mai ales cele multinationale, tind din ce in ce mai mult sa descentralizeze responsabilitatea si deciziile operationale catre planul local si catre fiecare departament in parte. Este insa esential sa se centralizeze informatia si sa poata fi analizata, de catre persoanele din top management, pentru a se putea lua deciziile mari – cele strategice, in concordanta cu tendintele generale din domeniul respectiv, cu nevoile prezente si viitoare (previzibile) ale pietei, cu realitatile locale.
Da! Astazi este posibil ca un agent de distributie sa livreze trei lazi de suc natural si patru lazi de apa minerala catre un barulet dintr-un orasel de munte, sa inregistreze acest lucru in sistem (prin intermediul PDA-ului din dotare), iar in momentul sincronizarii aceste date sa se transmita catre centru si catre celelalte departamente. Respectivele cantitati se scad automat din stoc, departamentul de contabilitate aproba emiterea facturii aferente, departamentul de vanzari ia la cunostinta cantitatea vanduta, departamentul de marketing poate analiza ce produse se vand mai bine, in ce zone geografice, catre care categorii de clienti etc.).
In prezent, aceste lucruri se intampla pe loc si simultan. Cum se intampla inainte? Se asteptau rapoartele lunare de la agentii de pe teren, din tara, mai dura o luna pana cand acestea erau centralizate, sintetizate si analizate, iar apoi erau trimise copii catre alte departamente, care aveau nevoie de informatiile respective sub forma de sinteze, pe maldare de hartii (care se puteau amesteca sau rataci). Cei din managementul distributiei, spre exemplu, puteau ajunge abia dupa doua luni la concluzia ca dimensionarea stocului din zona Cluj era prea mica, iar stocul ar fi trebuit sa fie suplimentat pentru a acoperi toate cererile de livrare din zona. Cei de la marketing isi dadeau seama, tot dupa doua luni, ca ar fi trebuit sa actioneze cumva (printr-o campanie de imagine sau prin diverse promotii) in zona Piatra Neamt pentru a face ca sucul respectiv sa se vanda mai bine, iar acum e prea tarziu, a trecut vara etc. In prezent, aceste informatii sunt disponibile pe loc, sistemul poate genera orice gen de rapoarte – adica in maxim 24 de ore, cei de la distributie pot suplimenta stocul in Cluj, iar departamentul de marketing solicita agentiei de publicitate cu care lucreaza firma sa trimita o echipa de 12 promoterite dragute care, in urmatorul week-end, sa faca sampling in 80% dintre barurile si restaurantele din Piatra Neamt, promotia incheindu-se cu marele concert Holograf din Piata Centrala.
Pentru ca toate lucrurile de mai sus sa fie posibile, este nevoie de o infrastructura IT (hardware – calculatoare, servere, echipamente de retea, echipamente de comunicatii – centrale telefonice, terminale etc.), este nevoie de baze de date si de aplicatii software care sa fie operate de sute sau de mii de utilizatori in acelasi timp, este nevoie de o echipa destul de mare si de bine structurata de profesionisti in domeniul IT, pentru a face ca acele aplicatii si baze de date sa ruleze pe sistemele de operare aferente, iar echipamentele IT folosite sa functioneze cum trebuie si, nu in ultimul rand, utilizatorii (angajatii din diferite departamente) sa stie sau sa invete cum sa foloseasca aceasta tehnologie a informatiei, fara de care, acum, in 2005, nu isi mai pot face treaba. Tehnologia informatiei este prezenta in tot si in toate…
(N.R.: O sa demonstram acest lucru incepand cu numarul viitor)