Tehnologie și cercetare? Cum a devenit faimosul joc Sea Hero Quest un bastion al luptei împotriva demenței
Un raport în ceea ce priveste demența, întocmit nu demult de către experții britanici și suedezi, arată că boala ar putea declanșa o criză în domeniul sănătății și cel social, la nivel mondial, costurile fiind din ce în ce mai mari, iar numărul bolnavilor dublându-se până în 2030.
Acestea fiind spuse, Deutsche Telekom continuă să își depășească barierele tehnologice și își dezvoltă aplicațiile de gaming pentru cauze nobile prin lansarea primului joc de realitate virtuală (VR) prin intermediul căruia oricine îi poate ajuta pe oamenii de știință să lupte împotriva demenței.
În acest sens, Telekom Romania, în parteneriat cu Gateway VR Studio oferă iubitorilor de jocuri VR posibilitatea să joace Sea Hero Quest, în acest format, utilizând echipamentele Samsung (ochelarii Gear VR și telefoanele Samsung Galaxy S8 și S8+) contribuind, astfel, la extinderea studiilor și evaluarea detaliată a diagnosticării persoanelor care pot dezvolta demență, prin intermediul unor sarcini de navigație care apar în cadrul jocului.
Când tehnologia se îmbină cu cercetarea
Toată această poveste de …tehnologie are un “trecut”. În 2016, Deutsche Telekom lansa jocul pentru mobil de mare succes ˶Sea Hero Quest". Acesta a fost decărcat de aproape 3 milioane de ori (cel mai mare studiu anterior adunase doar 599 de voluntari), generând echivalentul a peste 12.000 de ani de cercetare în laborator și stabilind prima valoare globală de referință în ceea ce privește orientarea în spațiu. Astfel, a fost realizat cel mai amplu studiu al demenței de acest gen din istorie. Constatările preliminare din analiza setului de date au fost prezentate la conferința de prestigiu Neuroscience 2016 din San Diego, jocul fiind acum testat pentru utilizare într-un mediu clinic.
Sea Hero Quest VR va fi disponibil în cadrul studioului, începand cu luna septembrie.
Jocul VR ˶Sea Hero Quest”, dezvoltat de către Deutsche Telekom, își propune să valorifice puterea VR-ului pentru a avansa încercetarea privind demența. Proiectul a fost inițiat și condus de către Deutsche Telekom în parteneriat cu University College London, University of East Anglia și cu Centrul de Cercetare al Alzheimerului din Marea Britanie. Jocul a fost realizat în parteneriat cu designeri independențide jocuri video de la Glitchers.“Desigur, mulți cercetători folosesc deja experimente bazate pe tehnologie VR într-un cadru de laborator” explică Maxwell Scott-Slade, Creative Director la Glitchers. “Este prima dată, însă, când experimentele au fost integrate în joc și concepute pentru consumatori, permițând utilizatorilor finali să ofere prin intermediul jocului date valide științific și să-și extindă potențialul într-o manieră exponențială”.
Doar două minute în care o persoană joacă Sea Hero Quest VR înseamnă echivalentul datelor obținute în 5 ore de cercetare în laborator.
Sea Hero Quest VR le oferă oamenilor de știință oportunitatea de a valida comparativ datele obținute prin intermediul aceleiași aplicații pentru mobil. Aceștia speră să continue să extragă informații care au la bază numărul mare de date deja colectate, prin utilizarea celor mai noi tehnologii de VR, pentru a avea o perspectivă mai bună asupra comportamentelor umane de orientare în spațiu.
“Clădind mai departe pe succesul jocului pentru mobil Sea Hero Quest, care a colectat date de la aproximativ 3 milioane de jucători, suntem foarte mândri să continuăm să depășim granițele cercetării medicale tradiționale, lucrând împreună cu partenerii noștri de încredere și valorificând experiența noastră în domeniu”, declară Hans-Christian Schwingen, Chief Brand Officer în cadrul Deutsche Telekom.
Versiunea pentru mobil a fost primită într-o manieră incredibilă,”, mai adaugă Hans-Christian Schwingen.“Milioane de oameni din întreaga lume au fost inspirați să își ofere timpul petrecut în joc și datele colectate unei cauze nobile. În măsura în care din ce în ce mai mulți oameni adoptă noi tehnologii precum VR-ul, crește și cererea pentru conținut nou și interesant – vrem să întâmpinăm această creștere împuternicind în același timp jucătorii să contribuie la o cercetare globală asupra demenței”.
Seturi de date complet anonime
Potrivit Dr. Hugo Spiers, de la University College London, natura intuitivă a VR-ului arată că studiul poate fi desfășurat și pe aceia care nu pot înțelege funcția jocului pentru mobil – de exemplu, unii oameni cu demență în stadiu avansat.
Datele colectate anterior cu ajutorul Sea Hero Quest pentru mobil puteau determina orientarea jucătorului într-un interval de 22.5°. Varianta VR a jocului a limitat acest interval la 1.5°, oferind oamenilor de știință date de navigație de 15 ori mai precise.
Datele colectate de către Sea Hero Quest sunt stocate într-un server T-Systems securizat din Germania, iar toate analizele conduse de către echipa UCL / UEA sunt efectuate pe seturi de date complet anonime.
Tim Perry, Director al Centrului de Cercetare al Alzheimerului din Marea Britanie este de părere că “demența este deja una dintre cele mai mari provocări pentru sănătate cu care ne confruntăm și se preconizează că va afecta peste 130 de milioane de oameni din întreaga lume până în 2050. Cercetarea deține o putere reală pentru a crea diagnosticuri mai precise și tratamente mai eficiente de care cei care trăiesc cu demență și familiile lor au nevoie cu adevărat. Reacția privind Sea Hero Quest arată dorința oamenilor de a se implica în cercetare și de a fi parte activă a eforturilor continue de combatere a acestei afecțiuni. Proiectul ‘Sea Hero Quest’ al Deutsche Telekom este exact tipul de parteneriat transfrontalier de care avem nevoie pentru a grăbi progresul în acestă arie de interes”.
CITEŞTE ŞI: Pare greu de crezut, dar există: Povestea tânărului milionar fără studii și loc de muncă
CITEŞTE ŞI: 10 idei care au schimbat lumea