Un expatriat strabate muntii si apele romanesti
Calatoriile prin munti cu motocicleta sau plimbarile in canoe nu sunt pasiuni de care sa auzim in fiecare zi. Johann Krige, director de vanzari la Compania de Bere Romania, merge de 30 de ani cu motocicleta pe trasee montane si in canoe pe rauri si a gasit in peisajele superbe din Romania destule oportunitati pentru a-si practica aceste hobby-uri.
Pasiunea lui Johann Krige pentru motociclete a inceput cand avea 15 ani, fiind influentat si de prietenii care practicau si iubeau acest sport – motociclismul. “Am inceput prin a merge cu motociclete de strada, dar, mai tarziu, a inceput sa devina din ce in ce mai interesant sa mergem in afara soselei, pe trasee prin padure sau prin munti. Motociclismul de rezistenta am inceput insa sa il practic in mod serios aici, in Romania, datorita terenului si a locurilor din aceasta tara, favorabile acestui sport. Este o tara frumoasa, prielnica acestor plimbari”, spune Krige.
In momentul de fata, detine doua motociclete: una este o motocicleta cu atas, potrivita pentru plimbari pe sosea, iar cealalta – o motocicleta de rezistenta pretabila plimbarilor prin padure sau pe carari de munte. “Motocicleta cu atas am adus-o cu mine, dar cea tip enduro, de rezistenta, am cumparat-o aici, in Romania. “Enduro” este o categorie de motociclete folosite in mod special pentru aceste plimbari in afara soselei, prin munti sau paduri”, explica proprietarul.
Prima motocicleta pe care a avut-o a fost o Honda CB, de 50 cc. “Am achizitionat-o impreuna cu un prieten. Am economisit bani, am cumparat-o si am folosit-o impreuna, deoarece parintii mei nu ma lasau sa am motocicleta si nici el nu avea voie. Asa ca, atunci cand parintii mei ma intrebau, era motocicleta lui, iar atunci cand il intrebau pe el, era motocicleta mea”, isi aminteste Krige.
Dupa aceasta motocicleta, a mai avut cinci tipuri diferite de motocicleta, pe parcursul ultimilor 30 de ani.
Motoare favorite
Una dintre primele motociclete tip enduro care i-au placut a fost o XR Honda 600R. Mai recent, locul acesteia a fost luat de o KTM 640 Enduro LC4, pe care o conduce si acum. Desi practica motociclismul de anduranta, John Krige are inca nostalgia plimbarilor pe sosea. Are o motocicleta cu atas pe care a luat-o cu el in toate misiunile sale de expatriat din ultimii opt ani. Motocicleta are si o poveste a ei: “Este o replica cu atas a unei BMW 750 cc din 1940, facuta in timpul celui de-al doilea razboi. Fabrica producatoare a fost mutata din Germania in Rusia si apoi in China. Eu am cumparat-o din China, pe cand munceam acolo ca expatriat”. Aceasta motocicleta este potrivita, spune el, pentru weekend-uri, cand isi ia familia la o scurta plimbare. “Nu este potrivita pentru plimbari lungi, are suspensii si piese vechi. Desi este o motocicleta puternica, nu este foarte confortabila”, explica Krige. Sotia sa o numeste “scorpia neagra”, deoarece el petrece mult timp curatand-o si reparand-o, mai mult timp chiar decat o foloseste la plimbari.
Daca banii nu ar conta, Johann Krige spune ca si-ar dori o motocicleta realizata la comanda. “Sunt companii in SUA care iti pot face o motocicleta asa cum iti doresti. Compania Orange County Chopper, spre exemplu, face astfel de motociclete customizate. Le-as cere sa imi faca un motor de viteza”, isi exprima Krige dorinta.
Motociclismul de rezistenta – enduro
Daca pentru excursiile scurte cu familia foloseste motocicleta cu atas, motociclismul de rezistenta este o experienta cu totul diferita. O data pe luna, merge intr-o calatorie mai lunga prin munti, cu prietenii sai, folosind motocicleta speciala, de tip enduro. “Prietenii mei numesc motocicleta <
Motociclismul de anduranta nu consta in a conduce cu viteza, ci in a te adapta la teren. “Este vorba mai mult de a-ti croi drum pe vai abrupte si printre munti si de a trece peste rauri. Nu este nevoie de viteza, ci de tehnica. Trebuie sa iti mentii echilibrul. Pe sosea, viteza maxima este de 75-80 de kilometri pe ora, iar prin paduri si munti, de 15-20 de kilometri pe ora”, explica el.
Intretinerea motocicletelor –
parte a retetei hobby-ului
In week-end, daca nu se afla in munti cu motocicleta sa de teren sau nu se plimba cu familia in motocicleta cu atas, Johann Krige poate fi gasit in atelierul sau de acasa, reparand sau curatand motocicletele. “Fac multa munca de restaurare. Am cumparat motocicletele si am petrecut mult timp ca sa le fac sa functioneze bine”.
Activitatea de reparare si intretinere este costisitoare atat din punct de vedere al timpului, cat si din cel financiar. “Dupa ce ai facut deja investitiile capitale, trebuie sa pui deoparte 100 de euro pe luna pentru fiecare service major, necesar la fiecare 10-12 ore de mers. Daca trebuie sa inlocuiesc cauciucurile, cheltui cam 50-75 de euro. Costurile pentru combustibil nu sunt totusi foarte mari”, socoteste Johann Krige. O motocicleta de tip enduro, spune el, costa in jur de 8.000 de euro. Sunt si alte cheltuieli pe care un motociclist pasionat de calatoriile de rezistenta trebuie sa le faca. “Ai nevoie de o remorca si de o masina care sa traga remorca. In plus, este nevoie de bani pentru ingrijirile medicale – in caz de oase rupte sau alte accidente”. Krige spune ca, din fericire, nu a avut decat un singur accident care sa necesite spitalizarea. Nu si-a rupt nimic, dar s-a lovit la spate destul de rau. De aceea, echipamentul special este absolut necesar. Krige detine toate piesele din echipament – manusi, cizme, protectii speciale etc. Spune ca, dintre toate piesele costumului, doar cizmele prefera sa fie marca SIDI. Cizmele SIDI sunt destul de scumpe, o pereche costand aproximativ 200 de lire sterline.
Din munti, pe rauri
Johann Krige este de origine din Africa de Sud, din provincia Kwa – Zulu Natal – orasul Durban. Acolo a inceput sa vasleasca la canoe pe cand avea 16 ani. “Am continuat acest sport si chiar am ajuns la un nivel competitional. Acum nu il mai practic decat ca hobby; merg cu prietenii si cu fiul meu. Am facut tot canoe de rezistenta – daca termini cursa, primesti o medalie. Cursele dureaza 2-3 zile, asa ca eram fericit daca puteam termina”, povesteste Krige.
In Romania, a vaslit la canoe pe toate marile rauri, printre care si pe Bistrita, Dambovita, Prahova sau Cris. Nu a participat totusi in nici o competitie aici. “In Romania, se merge cu canoe in special pe ape line, lacuri, iar eu am facut mai ales canoe de rezistenta, “enduro canoe”. Mai mult, nici nu stiu sa fie competitii de tip canoe de rezistenta in Romania”, marturiseste el.
Cand a sosit in Romania, si-a adus propria canoe cu el. “O tin pe lacul Floreasca, e mult mai usor sa merg dimineata inainte de serviciu. E un mod placut de a-ti incepe ziua, iar plimbarea cu canoe e mult mai simplu de facut decat motociclismul. Poti iesi pe lac o jumatate de ora in fiecare dimineata. E cel mai bun mod de a ma pastra in forma”, spune Krige. Cel de-al doilea membru al echipajului de canoe este fiul sau Adrian, de 11 ani, care a debutat de curand in acest sport.