Un psiholog de la Harvard explică cum să îi învățăm pe copii să coopereze
Copii cooperare. Până la vârsta de 3 ani, cei mai mulți copii ar trebui să aibă deja experiența contactului social regulat, în medii precum creșă/grădiniță sau în parcuri cu alți copii. Jocul cu alți copii cel puțin o dată pe săptămână furnizează oportunități copilului să exerseze și să își dezvolte interacțiunea socială, emoțională, dar și limbajul. Copiii învață să împartă, să coopereze, să negocieze atunci când interacționează cu copii apropiați de vârstă cu ei.
1. Cum îl faci pe copil să împartă: Prin puterea exemplului
Copii cooperare. Așa cum egoismul este firesc în prima perioadă de viață, și imitarea comportamentului are loc la fel de natural. Poate cumva deplasată comparația, după unii oameni, copiii sunt ca maimuțele în primii ani de viață: tot ce văd că fac cei din jur, fac și ei, imită comportamentul persoanelor din jur. Copiii învață privind la părinții lor și făcând ceea ce văd. Atunci când micuțul va fi pregătit să admită că nu sunt toate ale lui (undeva peste 4 ani, probabil), el va înlocui acțiunile egoiste cu actele de generozitate. Dar numai dacă le-a văzut la altcineva. Un copil își va împărți jucăriile, abia dupa ce a învățat cum se face asta.
2. Cum înveți copilul să coopereze: Prin joc
Pe măsură ce copiii își dezvoltă vocabularul și vor deveni din ce în ce mai independenți, vor începe să se implice în jocuri ce presupun colaborare. Conform specialiștilor, acest proces devine vizibil cam de pe la vârsta de 2-3 ani. De aceea, este momentul în care poți începe să-ți antrenezi copilul în diverse jocuri de cooperare, cu ajutorul cărora va învăța lucruri noi, ce îl vor ajuta să relaționeze mai bine când va ajunge la grădiniță.
3. Cum poate învăța copilul să comunice: Expune-l la diverse situații
Copii cooperare. Dacă vrei să îți ajuți micuțul să comunice în cele mai diferite situații ce ar putea surveni la grădiniță, apelează cu încredere la jocurile de rol sau la cele de grup. În ceea ce privește jocurile de rol, copilul va avea posibilitatea de a experimenta diverse roluri și stiluri de comunicare. Totodată, vei putea observa și modalitatea în care percepe el comunicarea în anumite momente. De cealaltă parte, jocurile de grup sunt benefice întrucât îl va încuraja să comunice cu ceilalți, dar și să urmeze instrucțiuni sau să respecte reguli.
4. Cum putem învăța copilul să ofere ajutor și să fie amabil
Ei bine, Richard Weissbourd este psiholog la Harvard și conduce proiectul Making Caring Common, cu scopul de a-i ajuta pe copii să manifeste comportamente de grijă față de ceilalți, fiind buni, prietenoși, amabili, generoși, binevoitori. Richard a dezvoltat câteva strategii pentru a crește copiii cu o conduită morală și care manifestă comportamente de grijă față de ceilalți. Acestea sunt:
1. Faceţi din grija manifestată pentru alții o prioritate
De ce? Părinții tind să acorde prioritate stării de fericire și realizărilor academice pe care le au copiii lor, înaintea comportamentelor de grijă pe care aceștia le au pentru cei din jurul lor. Dar copiii trebuie să învețe să echilibreze nevoile lor cu nevoile altora, fie că este vorba de pasarea mingii unui alt coechipier într-un joc sportiv, fie că decid să îi ia apărarea unui prieten care este agresat de alţi colegi la școală.
Cum? Copiii au nevoie să audă de la părinți că grija faţă de alţii este o prioritate. O mare parte din acest aspect ține de nivelul înalt al așteptărilor de ordin moral, cum ar fi onorarea angajamentelor, chiar dacă acest aspect te poate face nefericit. De exemplu, înainte de a lua decizia să iasă dintr-o echipă sportivă, dintr-o trupă muzicală sau dintr-o prietenie, copiii ar fi bine să ia în considerare care sunt obligațiile care le revin față de grupul din care au făcut parte sau din relația de prietenie și să-i încurajăm să-şi rezolve problemele înainte de a renunţa la grupul sau prietenia respectivă.
2. Oferiţi copiilor oportunități de a pune în practică recunoștința și grija faţă de alţii
De ce? Niciodată nu e prea târziu să devii un om bun, dar acest aspect nu se va întâmpla de la sine, peste noapte. Copiii au nevoie de oportunități prin care să-și poată pune în practică grija pentru ceilalți și să-şi poată exprima recunoștința pentru cei care manifestă grijă și care au o contribuție la viața lor sau a altora. Studiile arată că oamenii care au obiceiul de a exprima recunoștința sunt mai susceptibili de a fi de ajutor, de a fi generoşi, plini de compasiune și iertători și, de asemenea, ei au mai multe şanse să fie fericiţi și sănătoși.
Cum? A învăța să manifeşti grijă faţă de alţii este ca și cum înveți să joci un sport sau să cânţi la un instrument. Este bine ca repetiția să fie, pe cât posibil, zilnică, iar situațiile pot fi variate: fie că este vorba că ajuți un prieten cu temele, că ajuți la treburile din jurul casei sau că ajuți profesorul sau colegii cu diferite sarcini în clasă. Faceţi din grija faţă de alţii o a doua natură și dezvoltaţi-le și întăriți-le copiilor aceste abilităţi. În mod similar, atunci când învățăm despre recunoștință este necesar să avem și oportunități să o putem exersa în mod regulat.
3. Extindeţi cercul de persoane faţă de care copilul manifestă comportamente de grijă
De ce? Aproape tuturor copiilor le pasă de membrii din familia lor și de prietenii lor. Provocarea noastră este de a-i ajuta pe copii să învețe să aibă grijă de cineva din afara acestui cerc, cum ar fi de un nou coleg din clasă, de cineva care nu vorbește limba lor sau de cineva care trăiește într-o țară îndepărtată.
Cum? Copiii au nevoie să învețe să fie atenţi la cei din imediata lor apropiere, prin ascultare și participare directă. Este important însă şi să putem lărgi acest cerc, luând în calcul imaginea de ansamblu și având în vedere multiplele perspective ale oamenilor cu care copiii interacționează zilnic, inclusiv cu cei care sunt vulnerabili. De asemenea, ei trebuie să ia în considerare că modul în care iau anumite decizii, cum ar fi renunțarea la o echipă de sport sau o trupă de muzică îi poate afecta şi pe alţi membri ai comunității lor. În lumea noastră din ce în ce mai globală, copiii au nevoie să înveţe să-și dezvolte grija faţă de persoane care trăiesc în diferite culturi sau diferite comunități, altele decât ale lor.
4. Fiţi un bun model moral și un mentor
De ce? Copiii învață despre valorile etice urmărind acțiunile adulților pe care îi respectă. Pe de altă parte, ei ajung să deprindă un set de valori gândindu-se la dileme de natură morală împreună cu adulții. O situație de dilemă morală cu care se poate confrunta un copil ar putea fi „Ar trebui să-l invit şi pe noul vecin la petrecerea de ziua mea, chiar dacă cel mai bun prieten al meu nu-l place?”
Cum? Pentru a fi un model de moralitate și un mentor pentru copilul dumneavoastră este necesar să puneți în practică valori precum onestitatea, corectitudinea și să manifestați comportamente de grijă faţă de ceilalţi. Însă acest lucru nu înseamnă că trebuie fiți perfecți tot timpul. Pentru a fi respectat trebuie să vă puteți să vă recunoașteți greșelile și defectele. De asemenea, este important să respectați gândirea copiilor și să le ascultați mereu perspectivele, arătându-le şi modul în care vă doriți ca ei să se comporte faţă de ceilalţi.
5. Copii cooperare. Ghidați-i pe copii în gestionarea emoțiilor negative
De ce? De multe ori abilitatea de a avea grijă de ceilalți poate fi însoțită de emoții copleșitoare de furie, rușine, invidie sau de alte sentimente negative.
Cum? Este necesar să îi învățați pe copii că toate emoțiile sunt în regulă, și că unele modalități de a le face față nu sunt tot timpul de ajutor. Copiii au nevoie de ajutorul dumneavoastră pentru a-i învăța cum să se descurce când emoțiile devin copleșitoare și să le manifeste în moduri care să fie productive.