Uneori, PR-ul companiei strică avântul vânzărilor…
Dincolo de privatizările cu cântec, vânzare subevaluată a pachetelor majoritare de acţiuni, falimentarea multora dintre unităţile productive, unele dintre companii se găsesc la limita subzistenţei, iar altele mai noi încă denotă lacune în strategiile de promovare a pachetelor de servicii sau gamelor de produse oferite.
Îmbucurător a fost faptul că, în timp, au realizat importanţa şi utilitatea relaţiilor publice în acest context, astfel că o parte dintre firme şi-au externalizat serviciul angajând agenţii de specialitate. Altele au inclus în schema de personal specialişti cu o pregătire… uneori discutabilă în acest domeniu. Poate şi pentru că tot ce înseamnă costuri alocate pe acest departament nu au fost considerate importante.
Acesta poate fi şi unul dintre motivele pentru care biroul de relaţii publice a fost şi, din păcate, încă mai este privit ca secundar, importanţa sa fiind minimalizată.
Bugetul restrictiv a determinat folosirea mai ales a tehnicilor ATL în detrimentul BTL, plasând strategiile de comunicare adaptate poate în spatele celor concepute de concurenţii veniţi din statele cu economii dezvoltate, care au trecut de ceva timp la conceptul „through the line”.
Pliante, broşuri, cataloage, bannere, comunicate, ceva evenimente şi cam la asta se rezumă de multe ori eforturile birourilor de relaţii publice interne, invocând motivul mai sus amintit, lasând deoparte instrumente clasice de promovare care au impact major asupra publicurilor ţintă şi care nu solicită alocarea unor fonduri semnificative.
E drept, presupun mai multe eforturi de creare şi întreţinere a unor relaţii constructive şi sincere cu reprezentanţi ai mass-media. Plus o cunoaştere a tuturor fenomenelor şi tendinţelor în domeniu, a pieţei de profil şi a nevoilor profesioniştilor media.
„Publicity” ar fi unul dintre acestea, un instrument clasic al cărui efect constructiv este ignorat în bună măsură la nivelul departamentelor specializate. Cu alte cuvinte, acest tip de activitate de relaţii publice semnifică plasarea informaţiei de către companii în „news medium”. Este o misiune dificilă care solicită din partea PR-ului intern ingeniozitate, spectru relaţional dezvoltat în mass-media, experienţă, calităţi jurnalistice, flexibilitate, iniţiativă, dar şi asumarea răspunderii.
Trăim într-o societate de consum, iar mass-media se mulează pe această caracteristică, publicul fiind avid de preluarea informaţiilor din presa scrisă şi mai cu seamă din cea televizată.
Acest indice ar trebui exploatat la maximum, recunoaşterea talentului specialistului de relaţii publice intern realizându-se în măsura în care reuşeşte să pună în valoare informaţia sub forma de ştire cu toate calităţile subsumate acesteia, iar media să le publice. Prima calitate a ştirii trebuie să fie asigurarea proeminenţei imaginii companiei, cu transmiterea de fapte relevante „on the record”.
A nu se confunda „publicitate” cu „publicity”! Publicitatea folosește publicity, cu diferenţa că publicitatea se străduieşte să pună în „news medium” obiectul/produsul care trebuie promovat.
PR Sp. Sever Burlacu,
Business Partener MBS Consult
Consultant şi Trainer în Management, Comunicare şi Imagine