Uși deschise la managerul general
„Compania noastră are planuri serioase. Noi nu considerăm că trecem prin vremuri de criză, ci doar prin anumite provocări. Ne dorim să fim mai profitabili, mai tari, mai fericiţi”, spune CEO-ul companiei.
Anul trecut, compania a avut o cifră de afaceri netă de peste 141 de milioane de lei şi un profit de aproximativ 6,6 milioane de lei. Şi, deşi sunt „profit driven”, care orice altă firmă, nu se consideră capitalişti înrăiţi asemenea celor de pe Wall Street. Ba, dimpotrivă, sunt foarte axaţi pe partea umană, pentru că ştiu că oamenii reprezintă 99% din business.
Nu sunt o corporaţie în adevăratul sens al cuvântului, cel puţin nu ca manifestare. „Liberalismul se manifestă destul de pregnant la noi în organizaţie. Este parte din ADN-ul nostru, pentru că noi am pornit la drum ca o asociaţie de cărăuşi independenţi care nu aveau acces la nişte conturi mari.”
Tête-à-tête cu angajatul
Într-o corporaţie cu angajaţi atât de apropiaţi, Sergiu Iordache se preocupă întotdeauna de bunăstarea celor din jurul său. Aşa se face că în fiecare miercuri îşi rupe din program pentru a se întâlni cu cei care doresc să-i treacă pragul biroului chiar şi pentru o simplă discuţie.
Decizia a luat-o pentru a-i încuraja pe oamenii care nu îi raportează direct să vină să povestească tot ce-i frământă. Pentru acest proiect i-a targetat mai ales pe cei din poziţiile de entry-level şi cei mai mulţi de acolo au venit.
„Mulţi sunt preocupaţi de salariu şi le-am spus că sunt nişte baremuri de care se ţine cont. Le-am mai spus că, dacă evaluările nu se întâmplă la timp, să vină să-mi spună. E nevoie de o evaluare a performanţelor, chiar şi cu şeful direct, în care se discută la ce nivel este omul, ce-şi doreşte compania de la el şi viceversa”, povestește Iordache.
Din astfel de discuţii află şi detaliile legate de viaţa personală, problemele pe care le au, şi nu numai.
Citește și Cele mai importante schimbări de management din 2014
„De asemenea, ei sunt cei care vin cu cele mai bune soluţii pentru creşterea companiei, soluţii la care noi, de aici, care ne considerăm creierul firmei, nici nu ne-am fi gândit”, spune CEO-ul.
În general, românii sunt reticenţi la discuţiile particulare, mai ales dacă nu le poartă în anturajul intim. Chiar și-așa, o soluţie trebuie găsită pentru mijlocirea discuţiilor şi transparentizarea mediului de lucru în companii. Sergiu Iordache nu s-a gândit la angajarea unui psiholog pentru companie, dar un coach are în vedere. Este nevoie de un trainer, pentru că numai aşa fiecare angajat, începând cu top-managementul, îşi poate stabili niște obiective personale.
„Top-managementul este format din oameni care au şi ei temerile lor, deşi trebuie să pară puternici. Şi în acest context fiecare joacă un rol. Dar, în spatele măştilor pe care le au la muncă, sunt nişte oameni care au anumite personalităţi care clar se văd în stilul de leadership”, spune el.
„Am avut cazuri în care oamenii au avut probleme cu copiii sau cu părinţii şi au apelat la mine. Şi am analizat cazurile, iar acolo unde a fost cu adevărat nevoie am dat şi un salariu în avans”, spune el.
Dar, chiar şi cu o gândire atât de liberală, riscurile pândesc la orice colţ, pentru că întotdeauna va exista loc de interpretare.
„Încercăm să folosim programul pentru a vedea care sunt problemele angajaţilor şi să găsim nişte soluţii generale, fără să facem excepţie. Nu vrem să deraiem de la adevăratul program şi de la regulile clare. Pentru că, dacă ajuţi, apoi se pot interpreta unele lucruri şi riscă să ajungă să facă mai mult rău decât să ajute”, mai spune Iordache.
Compania, prin ochii celor inocenţi
Copiii angajaţilor nu au fost nici ei uitaţi, ba din contră, ei sunt sufletul companiei, cel puţin în anumite zile. Iar atunci sufletul este zglobiu asemenea unui taifun care mătură totul în calea sa.
„Avem Crăciunul şi 1 iunie, copiii vin aici. După ultima lor vizită, a fost nevoie să redecorăm, pentru că este foarte mare agitaţie. Le aducem foarte multe jocuri. Ultima oară am avut magician, teatru de păpuşi. Dar, de fiecare dată, încercăm să mai schimbăm programul, pentru a nu crea o rutină”, spune conducerea companiei.
Şefii nu au vrut ca DSV să fie percepută doar ca un simplu job, ci mai degrabă ca un loc familiar în care să vină cu drag. Din acest motiv s-a încercat decorarea holului sediului, dar şi alte câteva săli cu fotografii din teambuilding-uri sau alte petreceri ale companiei.
Aşa se face că un colț al clădirii de birouri este împânzit cu zâmbete de copii și povești neaoșe ale vacanţelor în care au fost. Acestea sunt o monedă de schimb pentru cadourile pe care aceștia le-au primit din partea companiei la început de an școlar.
„Am avut şi desene ale copiilor, cu camioane cu DSV, ceea ce arată că această companie este şi în mintea copiilor noştri, iar acest lucru nu poate decât să ne bucure”, spune Sergiu Iordache.
De la cupa de fotbal la cupa de vin
Fără îndoială, DVS este o companie care se respectă şi, ca orice entitate de acest gen, are şi o „zi de naştere” în care toţi angajaţii se întâlnesc pentru a sărbători. Este o tradiţie la care Iordache ţine la fel cum este mândru şi de echipa de fotbal pe care compania o are.
„Avem o zi în care celebrăm DSV-ul, de când ne-am mutat aici, şi am deschis acest terminal, aşa că în fiecare an, în luna mai, ne vedem toţi şi petrecem. Toate ţin de identitatea companiei. Avem şi echipa de fotbal cu care am câştigat Cupa anul acesta”, spune şeful companiei.
De două ori pe an există şi Cupa Cornel Dinu, dar, aici compania nu participă decât la una dintre sesiuni. În schimb, nu se dau în lături când trebuie să participe la Campionatul Intern al companiei-mamă.
„De fiecare dată am scăpat printre degete cupa. Dar nu şi anul acesta, iar, datorită victoriei finale, anul viitor va trebui să organizăm noi campionatul DSV la Fotbal”, spune CEO-ul.
Toate aceste programe sunt foarte bine implementate, dar rotaţia lor este esenţială pentru a nu aduce un aer anost în companie. Din acest motiv, şi programul „Mâncăm sănătos”, prin care se împărţeau fructe angajaţilor a fost oprit. Cel mai probabil, acesta se va relua peste un an sau doi, ca şi altele.