Viața de corporatist. Cele două fețe ale medaliei

Birou spațios, cu ferestre largi ce-ți așază la picioare panorama superbă a orașului. Spații de relaxare, săli de ședințe desprinse din revistele de design. Salarii competitive, beneficii atractive, workshopuri de dezvoltare personală. Acces la cele mai noi tehnologii, colegi smart, proiecte ambițioase.
Să lucrezi într-o corporație e un vis. Al stabilității, al oportunităților de creștere, un loc în care fiecare zi promite progres și evoluție. O lume construită pentru performanță, în pas cu viitorul.
Așa se vede de dincolo de pereții de sticlă. În interior, magia decorului dispare uneori. Medalia corporativă are și revers: program încărcat, ședințe nesfârșite, deadline-uri ce devin un carusel amețitor, ecrane ce par că se lipesc de retine, o viață personală ce rămâne, destul de des, doar un concept frumos, numai bun de pus pe hârtie. Dincolo de beneficii, în lupta contracronometru pentru atingerea obiectivelor, toate acestea sunt o realitate des întâlnită în mediul corporativ.
„Mici neplăceri”, inerente ritmului alert, tribut plătit tuturor celorlalte lucruri extraordinare, își spun deseori angajații. Mai ales la început. Doar că, în timp, toate acestea își arată adevărata față. Efectele lor asupra corpului nu pot fi ignorate la nesfârșit.
Viața în corporații – cealaltă față a medaliei
Pentru că, în timp, sub presiunea continuă, încep să se facă simțite probleme cardiovasculare, afecțiuni musculo-scheletice, tulburări digestive, hormonale sau de somn. Iar stresul cronic devine un companion nedorit.
La prima vedere, toate par probleme pur medicale. În realitate, însă, sunt simptome ale unui mod de viață care se hrănește din epuizare. Multe dintre bolile moderne sunt, de fapt, un răspuns al organismului la un stil de viață ce îl suprasolicită. Care îi cere din ce în ce mai mult, forțându-l să-și încalce propriile reguli de auto-reglare.
Cum influențează toate acestea productivitatea și energia de zi cu zi? Cum poate fi prevenit declinul stării de sănătate?
Pentru a înțelege mai bine aceste provocări și impactul lor, am aprofundat subiectul cu specialiștii Rețelei private de sănătate – REGINA MARIA, unul dintre cei mai mari furnizori medicali din România.
Regina Maria, o verigă puternică în ecosistemul corporativ
- 1 din 5 angajați din mediul privat are abonament la Regina Maria
- 7 companii din top 10 cei mai buni angajatori din România oferă angajaților lor servicii medicale de la Regina Maria (conform studiului realizat de platforma undelucram.ro)
- Peste 12.000 de companii oferă servicii medicale Regina Maria
- 7,1 milioane pacienți unici, de la începuturile rețelei până în prezent
- Aproape 1 milion de abonamente medicale
Cu o experiență vastă și o implicare constantă în colaborarea cu corporațiile, Regina Maria este recunoscută ca un partener care susține o cultură corporativă ce pune sănătatea pe același plan cu succesul organizațional.
Studiile interne arată că, prin serviciile personalizate adresate companiilor, Regina Maria sprijină sănătatea angajaților, dar contribuie și la creșterea loialității și a retenției acestora, fiind o verigă importantă într-un ecosistem corporativ dedicat performanței.
Bolile corporațiilor
Numărul impresionant de români și companii care au ales Regina Maria ca furnizor de servicii medicale face din rețea un punct de referință în analiza stării de sănătate din mediul corporativ din România. Iar accesul la aceste date ne ajută să conturăm o imagine mai clară a realității din companii și să identificăm principalele provocări cu care se confruntă angajații.
La prima vedere, datele puse la dispoziție de Regina Maria arată o creștere a numărului solicitărilor pentru specialitățile: cardiologie, endocrinologie și dermatologie, un spectru de afecțiuni ce pot fi puternic influențate de starea psihoemoțională a angajaților.
Însă, cel mai important aspect, subliniat și de studiul „Health of The Nation” realizat de Regina Maria în 2024, este creșterea continuă a interesului pentru prevenție. Acest studiu, bazat pe obiceiurile de consum ale pacienților, evidențiază faptul că, dincolo de examenele medicale și tratamentele curative, tot mai mulți români aleg să investească în screening și proceduri preventive.


Considerate gardienii din linia întâi de apărare a sănătății, cele mai frecvente proceduri preventive realizate în cadrul rețelei în ultimul an sunt analizele uzuale de sânge și ecografia de tiroidă, urmate de testele specifice de gen – Testare Babeș Papanicolau – pentru femei, respectiv PSA – pentru bărbați.
Screeningul cancerului de sân, dermatologic și pulmonar – în cazul femeilor, respectiv, dermatologic și pulmonar – în cazul bărbaților, completează topul acestor proceduri.
Pacientul Regina Maria cu abonament a accesat, în medie, 23 de analize în ultimul an, de aproape 2 ori mai mult ca pacientul fără abonament. Cifrele indică o triplare, în 2023, a numărului analizelor medicale din rețea, comparativ cu 2018.
Analizele cele mai solicitate fac parte din setul anual recomandat de medici, reflectând nevoile de monitorizare a stării generale de sănătate, a funcțiilor hepatice și renale, precum și a nivelului de glucoză.
Riscul vieții sedentare de corporatist. Greutatea statului pe scaun
Lipsa mișcării și petrecerea unui timp îndelungat la birou într-o poziție incorectă pun presiune constantă asupra corpului. Consecința, apariția afecțiunilor musculo-scheletice, printre cele mai frecvente probleme de sănătate legate de muncă.
Durerea de spate, în special la nivel lombar, cervical și al umerilor, este una dintre cele mai dese plângeri ale angajaților din mediul corporativ. Statisticile de la Regina Maria confirmă tendințele observate la nivel european.
Problemele trec însă dincolo de durerile de spate, pentru că, pe lângă disconfortul fizic, acest stil de viață sedentar crește riscul dezvoltării unor afecțiuni cronice, cum ar fi obezitatea, hipertensiunea arterială și nivelurile ridicate ale colesterolului. Iar colesterolul crescut poate duce la probleme serioase de sănătate, inclusiv atacuri de cord și accidente vasculare cerebrale.
Alimentația nesănătoasă, adesea dezechilibrată, poate agrava aceste condiții, crescând totodată și riscul apariției diabetului de tip 2.
Tabloul general al bolilor din corporații este completat de sindromul de tunel carpian, cauzat de utilizarea repetitivă a tastaturii și a mouse-ului. De asemenea, statul prelungit în fața calculatorului poate provoca tulburări de vedere.
Viața sub stres corporativ: fragilitatea psihoemoțională
În ceea ce privește sănătatea mintală, în prezent, aproape 200.000 dintre abonații Regina Maria beneficiază de cel puțin trei ședințe de psihoterapie acoperite pe abonament de companie, dublu față de 2021, iar cererea continuă să crească. Majoritatea angajaților accesează serviciile de consiliere psihologică pentru a face față mai bine sarcinilor de la locul de muncă, pentru a gestiona episoadele de stres și pentru a obține un echilibru între muncă și viața personală.
Un sprijin important în acest sens este și Terapeutul de Gardă din cadrul Regina Maria, o linie de suport, pregătită să ofere abonaților asistență psihoemoțională ori de câte ori este nevoie.
Conform raportului „Health of The Nation”, serviciile de psihoterapie au înregistrat o creștere de 300% față de perioada pre-pandemică.
Nu rata în următoarele zile continuarea Cover Story-ului:
Regina Maria: 1 milion de abonamente și peste 12.000 de companii #peabonament – Andreea Minuță despre puterea prevenției în sănătatea corporativă
Terapeutul de gardă: Georgiana Andrei despre cum sprijină Regina Maria wellbeingul angajaților #peabonament
De la „Cenușăreasa” medicinei la „regina” prevenției #peabonament – Dr. Radu Boari (Regina Maria) despre bolile angajaților din corporații
Rămâi pe CARIERE pentru a afla cum prevenția poate transforma sănătatea la locul de muncă!
Foto: Divizia de Abonamente a Rețelei private de sănătate – REGINA MARIA.
Echipa: (de la stânga la dreapta, rândul de jos) Doru Tică, Andreea Minuță, Georgiana Andrei‑Muntean, George Popa, (de la stânga la dreapta, rândul din mijloc) Aura Stroe, Raluca Stancu, Oana Popa, Raluca Binder, (de la stânga la dreapta, rândul de sus) Diana Filipescu, Mădălina Opriș, Dana Popescu, Florina Zamfir

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 295 | Martie 2025