Viziunea pe termen lung nu este specifică managerilor români
În medie, aceştia au obtinut puţin peste 50 puncte din 100, ceea ce arată că, în esenţă, „competenţa de planificare strategică nu este una care sa fie exersată şi dezvoltată prea mult în peisajul economic românesc”, după cum declară Cristina Gheorghe, Manager al programului iPlan.
Încurajând planificarea strategică în rândul managerilor români şi susţinând o abordare educată a acesteia prin intermediul seminarului gratuit, programul şi-a propus să îmbunătăţească setul de competenţe de planificare strategică pentru 1,000 de manageri români.
Programul a generat interes în comunitatea de business din Romania, 9.400 de manageri alegând să se înscrie. Dintre aceştia, majoritatea provine din sectorul serviciilor financiare (27%) și FMCG şi alte industrii (27%). Douăsprezece procente dintre cei înscrişi provin din comerţ, 12% din IT şi comunicaţii şi 9% din aria consultanţei. Procente mult mai mici s-au înregistrat pentru industria prelucrătoare (3%), construcţii, transport si utilităţi (3%). Sectoare precum educaţia şi industria hotelieră au fost reprezentate de doar 2% dintre înscrişi, la fel ca și sectorul agriculturii şi cel al administraţiei . Cele mai slab reprezentate sectoare au fost, însă, cultura, sectorul imobiliar şi industria extractivă.
O concluzie interesantă trasă de Eusediu Margasoiu, managerul programului, este că sectoarele care ar avea mare nevoie de instruire în planificare strategică şi care beneficiază şi de bugete pe care le-ar putea utiliza în acest sens, au un număr foarte mic de manageri înscrişi, în timp ce industriile care au în ADN-ul lor procese de planificare strategică (în general companiile multinaţionale) generează cele mai multe dintre înscrierile în iPlan.
Din punctul de vedere al genului, s-a observat că 43% dintre managerii înscrişi în program sunt femei. Aici este interesant faptul că, raportat la o incidenţă mai mică a prezenţei managerilor femei în management (34% în România în anul 2012 – conform companiei Mercer), procentajul înscrierilor pentru managerii de sex feminin este foarte mare.
În ceea ce priveşte repartiţia pe regiuni a celor înscrişi, zona Capitalei se evidenţiază prin cele 53 de procente, fiind urmată de Moldova, cu 12 procente. Managerii transilvăneni însumează 10% dintre cei înscrişi, iar cei proveniţi din zona Crişana şi Maramureş 9%. Situarea Moldovei imediat în urma Bucureştiului în termenii numărului de manageri înscrişi este o surpriză plăcută şi denotă nevoia de gestionare eficientă născută într-o zonă în care resursele sunt reduse.
Structurarea în funcţie de cifra de afaceri a companiilor din care provin cei înscrişi evidenţiază un clasament pe al cărui loc întâi se află companiile cu o cifră de afaceri de peste zece milioane de euro – 49%. Optsprezece procente dintre cei înscrişi provin din companii cu o cifră de afaceri între două şi zece milioane de euro, iar douăsprezece procente reprezintă companii cu o cifră de afaceri între cinci sute de mii şi două milioane de euro. Încurajator este faptul că 23% dintre înscrişi provin din firme cu o cifră de afaceri de mai puţin de cinci sute de mii de euro.
Structurarea în funcţie de numărul de angajaţi denotă interesul managerilor din companii cu peste 250 de angajaţi pentru planificarea strategică – aceştia au reprezentat aproape jumătate din numărul înscrişilor. 20% dintre managerii intraţi în program provin din companii cu un număr între 50 şi 250 de angajaţi, iar 14% din companii cu un număr între 10 şi 50 de angajaţi. O altă surpriză plăcută sunt cele şaisprezece procente reprezentate de manageri înscrişi provenind din firme cu mai puţin de zece angajaţi. Procentele apropiate de 50% ale celor înscrişi care provin din companii cu peste 250 de angajaţi şi cu o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro sunt o statistică încurajatoare.
În ceea ce priveşte rezultatele medii obtinute de cei 9.400 de manageri înscriși (pe o scara de la 1 la 100), obţinute în urma parcurgerii etapei de prescreening cu Strategic Driver, se prezintă astfel:
Calitativ, pe o scară de la 1 la 100, managerii înregistraţi sunt evaluaţi în ceea ce priveşte comportamentul de planificare strategică la media de 52,2. Practic, comportamentul de a avea viziune pe termen lung nu este specific culturii manageriale româneşti.
Evaluând notele în funcţie de cele 5 criterii care compun această medie, observăm că se înregistrează cea mai mică notă la angajamentul şi capacitatea oamenilor – 48,8, deloc surprinzător, în timp ce oarecum mai bine se situează stabilirea şi clarificarea obiectivelor – 57,2.