Vreti sa economisiti timp, bani si nervi? Apelati la un broker!
Meseria de broker
Un broker indeplineste de facto functia pietei de capital: atragere si plasare de fonduri cu scopul eficientizarii randamentului acestora. O zi de lucru a unui broker nu seamana niciodata una cu alta. Analiza fundamentala, analiza tehnica a actiunilor emitentilor listati pe piata de capital, relatia cu clientii, evidenta soldurilor de actiuni si de fonduri ale clientilor, administrarea fondurilor clientilor – toate acestea fac parte din activitatea unui broker. Aceasta munca necesita o capacitate analitica de gandire, o buna pregatire economica, intelegerea mecanismelor pietei la nivel macro si microeconomic, o disciplina riguroasa in aplicarea strategiilor de tranzactionare.
Clientii din portofoliu
Portofoliul de clienti este alcatuit, in general, din persoane cu venituri medii spre mari, cu experienta in afaceri, dispuse sa-si asume un anume grad de risc pentru a-si valorifica mai eficient economiile. La nivel de strategii de plasament aplicate, exista investitori pe termen scurt (speculatorii) cu o disciplina riguroasa de tranzactionare si investitori pe termen mediu si lung, avand ca obiectiv castigurile din dividende. Un segment important il constituie investitorii persoane fizice si juridice care vizeaza preluari de afaceri cu scopul dezvoltarii acestora.
Responsabilitatile brokerilor
Principala responsabilitate a brokerilor este administrarea cu maxima eficienta a fondurilor clientilor, acuratetea informatiilor furnizate, executarea ordinelor primite de la clienti, evidenta fondurilor si a valorilor mobiliare detinute de catre clienti. De ce este necesar un broker? Brokerii sunt profesionistii pietei de capital. Este intermediarul dintre cererea si oferta de fonduri. De regula, brokerul este cel mai informat, este un bun cunoscator al pietei.
Criteriile de selectie si conditii minime pentru a deveni broker
Dintre criteriile de selectie pentru a fi broker, remarcam o buna cunoastere a pietei la nivel macro si microeconomic, un mod analitic de gandire, o viteza de reactie la evenimente si corectitudine. Studiile medii, varsta minima de 18 ani, lipsa cazierului si autorizatia acordata de CNVM sunt cateva din conditiile minime pentru a deveni broker. Aceasta autorizatie se obtine in urma promovarii unui examen organizat de catre CNVM. Pot sustine examenul de atestare ca broker numai persoanele angajate de catre o companie de brokeraj, acestea urmand sa-si desfasoare activitatea de broker numai in numele acesteia si pentru aceasta. Exista, de asemenea, un cod deontologic al brokerilor, numit Regulamentul de Practica Onesta, in baza caruia isi desfasoara activitatea de broker. In afara conditiilor impuse, un broker trebuie sa aiba si urmatoarele calitati personale: corectitudine, mod analitic de gandire, viteza de reactie, stapanire de sine in situatii critice.
Programul de munca al unui broker
Activitatea de brokeraj s-ar putea numara printre putinele sectoare ale economiei romanesti unde salarizarea este direct proportionala cu productivitatea muncii, tranzactiile realizate de broker fiind in beneficiul mai multor clienti. Salariul unui broker depinde de eficienta de care da dovada, de numarul de clienti, de experienta acumulata, iar un plafon minim de salarizare nu exista. Programul de munca al unui broker incepe cu analiza evenimentelor care pot sta la baza evolutiei pretului actiunilor, contactarea clientilor pentru informare. De la inceputul sedintei de tranzactionare si pana la sfarsitul ei, brokerul are grija sa execute ordinele clientilor cu maxim profesionalism, sa reactioneze prompt la schimbarile care au loc pe perioada sedintei de tranzactionare pentru a-i oferi clientului posibilitatea sa reactioneze in conformitate cu aceste schimbari.
Dupa sedinta de tranzactionare se intocmesc rapoartele de tranzactionare, se informeaza clientii asupra operatiunilor desfasurate. La sfarsitul zilei de munca, brokerul analizeaza evenimentele recente care ar putea influenta piata a doua zi.
Evolutia broker-ului pe piata de capital romaneasca
Piata romaneasca a brokerilor este caracterizata printr-o concurenta puternica. Practic, 60 de societati de brokeraj activeaza intr-o piata cu un volum de tranzactionare mediu de circa 3 milioane de dolari pe an. Dar, deocamdata piata de capital din Romania se afla in plin proces de maturizare. Cultura de economisire, de cunoastere a parghiilor de investitii este inca la un nivel scazut. Din acest motiv nici rolul brokerului in acest angrenaj nu este foarte bine inteles. Exista situatii in care brokerul este pus in situatia de a actiona foarte rapid, dar niciodata nu va lua o decizie fara acordul clientului decat in cazurile stipulate de catre acesta. Chiar si in acest caz, clientul nu poate sa-si permita un risc mai mare decat profitul potential pe care l-ar putea obtine. Avantajele pe care le aduce solicitarea serviciilor unui broker sunt mari pentru investitorii care nu stapanesc foarte bine regulile dupa care este necesar sa se conduca in decizia de investitii pe piata de capital. Prin reguli intelegem riscul asumat acestui tip de investitii, strategia de investitii aplicata in functie de aversiunea investitorului fata de risc, cunoasterea unor reguli economice de baza pentru selectia titlurilor in vederea alcatuirii unui portofoliu performant. Practic, investitorul apeleaza la broker pentru a economisi timp, bani si nervi.
Gradul de intermediere in domeniul burselor de marfuri este, deocamdata, intr-o faza incipienta din simplul fapt ca cererea pentru acest gen de servicii este la un nivel scazut, lipsa de educatie in acest sens, coroborat cu o slaba promovare a acestui gen de activitate, contribuind semnificativ la pastrarea acestuia la un nivel scazut. Factorii care ar putea conduce la dezvoltarea mai accentuata a pietei de brokeraj sunt:
- oferta diversificata de instrumente financiare: listarea unor emitenti importanti din industrii- cheie ale economiei;
- introducerea instrumentelor financiare derivate: optiuni, drepturi, futures pe marfuri;
- familiarizarea cat mai multor persoane (chiar de pe bancile scolii) cu conceptul de piata de capital, metode de economisire si investitii.
In topul dificultatilor intampinate pe piata romaneasca se numara lipsa de transparenta a emitentilor listati, deoarece nu exista cultura Guvernantei Corporatiste, care ghideaza companiile publice in tarile dezvoltate, lipsa de deschidere a institutiilor statului catre piata de capital si lipsa de cunoastere a instrumentelor de economisire si de investitii din partea populatiei, care, constituie un impediment in dezvoltarea acesteia.