Cum își pregătește Electroalfa, o companie din Botoșani, angajații pentru industria viitorului

Deși Botoșani nu este, în mod tradițional, asociat cu marile hub-uri industriale ale României, grupul de firme Electroalfa demonstrează contrariul: cu patru fabrici de producție și o a cincea în dezvoltare, compania își propune să atingă 1.000 de angajați până la finalul acestui an.
Extinderea accelerată vine însă cu o provocare tot mai presantă: găsirea forței de muncă într-o regiune în care disponibilitatea candidaților calificați este limitată. Pentru a acoperi această nevoie, Electroalfa a extins aria de recrutare, punând „vârful compasului” în Botoșani și incluzând centre universitare precum Iași, Suceava și chiar Chișinău. În plus, a dezvoltat și o școala internă de formare profesională.
„Pentru a răspunde nevoii de resurse, am decis în urmă cu aproape doi ani să dezvoltăm o școală internă, Academia Alfa. Aici derulăm programe de instruire dedicate atât operatorilor, cât și echipelor de management, de la nivelul intermediar până la top management. Recent, am inițiat o colaborare valoroasă cu Institutul Kaizen România pentru formarea echipei de conducere. Și, dacă vorbim de provocări, una dintre cele mai interesante este aceea de a aduce spiritul japonez al îmbunătățirii continue în contextul nostru balcanic, aici, la Botoșani.”, a spus Dorina Bălan, HR & Communication Manager, Electroalfa.
Ea a fost unul dintre speakerii evenimentului ”𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 𝗥𝗼𝘂𝗻𝗱𝘁𝗮𝗯𝗹𝗲-Cum răspund marii angajatori din Moldova provocărilor aduse de inteligența artificială în 2025”, organizat de Revista CARIERE în luna mai, la Iași, în parteneriat cu SD Worx (Colorful.hr) și cu Zbor Hub.
Pentru a face meseriile tehnice atractive pentru tânăra generație, dar și pentru a eficientiza procesul de învățare, compania a investit în simulatoare VR (Realitate Virtuală) pentru sudură și vopsitorie. Aceste instrumente nu doar că atrag tinerii (inclusiv pe cei 200 de elevi din liceele tehnice aflați în practică) dar oferă și date măsurabile, esențiale pentru optimizarea proceselor de producție.
Chiar dacă simulatoarele VR reprezintă un exemplu reușit de integrare a noilor tehnologii, angajații din fabrici continuă să valorizeze contactul direct cu echipa de HR, semnalând nevoia unei prezențe umane constante, dincolo de digitalizare.
„Ne-am propus ca, în fiecare final de săptămână, împreună cu colegele mele, să fim în fabrici, să discutăm cu oamenii, să le preluăm solicitările sau să le răspundem la întrebări”, a dezvăluit Dorina Bălan.
Pe plan strategic, compania explorează parteneriate cu academii de IT, pentru a ține pasul cu ritmul schimbărilor tehnologice. „Sistemele tradiționale de training nu mai sunt suficiente. Avem nevoie de soluții flexibile și colaborări care să formeze angajații pentru viitor”, conchide Bălan.
În cele din urmă, Electroalfa arată că investiția în oameni, fie prin programele din cadrul Academiei Alfa, fie prin cultivarea unui mediu de lucru echilibrat, rămâne cea mai sigură strategie pentru a face față provocărilor din recrutare și pentru a construi echipe cu adevărat performante.
„E o provocare imensă, dar cu încredere și energie, putem să punem în practică proiectele care ne definesc”, a încheiat Dorina Bălan.
Speakerii celei de-a patra ediții a evenimentului 𝗖𝗘𝗢+𝗛𝗥 au fost: Alina Velic, HR Executive Director și George Safir, CEO SAFIR; Andreia Zaharia, Regional HR Director Europe & HR Manager Iași și Dan Tetu, Plant Manager PHINIA România; Raluca Fiterman, CEO și Cătălina Rusu, HR Director Arcadia; Dorina Bălan, HR & Communication Manager și Ștefan Petrea, CEO Electroalfa; Ciprian Chiorean, CEO SDWorx România.
Foto: Dorina Bălan