Cum să motivezi angajaţii neproductivi
1. Nu fi ostil
Deşi ei încearcă să te enerveze, nu te răsti. Nu fi nici sarcastic sau răutăcios. Nici nu e cazul să-ţi doreşti să demisioneze şi să părăsească firma, mai ales dacă mai au multe predări. Dacă vrei să plece, asta vor face, lăsându-te să te descurci tu cu sarcinile pe care nu le-au dus ei la bun sfârşit. E firesc să nutreşti ostilitate faţă de o astfel de persoană, dar, dacă o exprimi ca atare, te alegi doar cu reputaţia de lider ţicnit
2. Să nu crezi că vor avea un puseu de conştiinţă
Uite ce defineşte oamenii neproductivi: nu vor să se schimbe cu adevărat. Mai degrabă, se vor împotrivi schimbării până în pânzele albe. Dacă cineva din echipa ta vine fluierând la birou la 9:30 – restul vin la 9:00 -, stă 10 minute să aleagă ce ceai va bea, nu-şi verifică e-mailurile până la 10:00 şi se apucă de treabă abia la 10:30, atunci ai o problemă. Toţii oamenii cronic neproductivi au o trăsătură comună: nu le pasă. Au tendinţa de a pierde timpul şi nu au chef să se concentreze. Enervează şeful cât de mult pot. Nu vor să-şi piardă slujba. Vor doar să-şi capete salariul investind cât mai puţin din ei înşişi la serviciu. Discursurile motivaţionale n-au priză la ei. Însă ameninţările au priză, asta însemnând remarce limpezi, repetate des, referitor la ce vrei ca ei să facă şi ce se va întâmpla dacă nu fac. Spune-le asta clar şi sancţionează-i dacă nu se conformează.
3. Nu te împrieteni cu ei
Asta pare evident, dar nu e chiar aşa. Şefii sunt adesea prietenoşi cu angajaţii, din asta rezultând unele situaţii ciudate. Principala problemă atunci când te împrieteneşti cu subordonaţi neproductivi este că asta îţi diluează autoritatea. Nu te mai iau în serios. Fac ce le trece prin cap fiindcă ştiu că tu îi simpatizezi şi le permiţi asta. Faptul că le apreciezi prietenia te va împiedica să fii strict cu ei. Asta va dăuna modului în care îţi manageriezi echipa şi productivităţii echipei tale în general. Dacă eşti deja amic cu un subordonat neproductiv, stabileşte nişte limite clare.
4. Nu te lăsa uşor impresionat
Când se confruntă cu posibilitatea de a fi daţi afară sau retrogradaţi, oamenii tind să se adune şi să pară concentraţi asupra sarcinilor lor. Ar putea chiar ajunge la timp la birou câteva zile. Dar nu te lăsa păcălit. Nu le lăuda eforturile la început. Lasă ca profesionalismul şi productivitatea să devină o normă, nu o schimbare binevenită. Dacă îi lauzi prea devreme, se vor relaxa şi vor reveni la lenea lor obişnuită, redresându-se doar când simt din nou pericolul de a fi daţi afară.
5. Nu fi prostul nimănui
Nu e uşor să fii şef. Dacă eşti dur, vei fi etichetat drept dictator. Dacă eşti „moale”, se va profita de tine. Alege calea de mijloc: fi dur sau „moale” când asta îţi impune o anumită situaţie. Ca să obţii rezultate bune, judecă oamenii în funcţie de calitatea şi cantitatea muncii lor. Evaluarea echipei tale pe baza meritelor ei te va menţine mereu pe linia de plutire. Astfel, îţi va fi mai uşor să detectezi o scădere a productivităţii şi să descoperi adevărata sursă a problemei. Dacă nu eşti genul autocrat, nu-ţi va plăcea ideea să fii dur cu subordonaţii. Dar, din nefericire, asta va trebui să faci, după ce ai încercat alte modalităţi şi le-ai dat încă şi încă o şansă doar pentru a fi dezamăgit de fiecare dată. Dacă te ajută, gândeşte-te că acesta e un mod de a îmbunătăţi productivitatea firmei tale per total. Nu uita că o echipă care performează sub aşteptări te pune pe tine într-o lumină proastă.