Cum să-ți pregătești copilul pentru întoarcerea la școală și în colectivitate
În următoarea perioadă, pentru multe familii, două evenimente importante se vor petrece în această toamnă: copiii se vor întoarce la școală cu normă întreagă, iar mulți părinți se întorc, cel puțin în stil hibrid, la birou. Dintr-o anumită perspectivă, reprezintă doar o revenire la ceea ce era normal înainte de pandemie. Dar, din punctul de vedere al familiilor care s-au adaptat la munca la distanță, școala în format fizic sau hibridă va fi o „pauză‟ majoră de la ceea ce a devenit normal. Asta înseamnă noi rutine, noi așteptări, noi activități și griji proaspete. De altfel, stabilirea unor noi rutine reprezintă o provocare la care adulții se gândesc serios și încearcă să-i găsească soluții imediate.
Fiind încă vacanță, copiii și chiar adulții pot simți lipsa unui program. Pentru cei mici, zilele sunt lungi și distractive, pline de aventuri și fără așteptări clare. Cu toate acestea, sunt copii care se întreabă ce vor face dacă de la școală se vor infecta cu Covid-19, fiind stresați și îngrijorați. Aceasta nu este copilăria pe care ei trebuie să o trăiască, iar astfel de sentimente copiii de 10-12 ani nu trebuie să le resimtă, iar tu, ca părinte, trebuie să faci tot ce îți stă în puteri să nu se declanșeze anxietăți în mintea micuțului. Așadar, ia-l pe cel mic de mână în căutarea celor mai drăguțe rechizite și ghiozdane și insuflă-i încrederea că reîntâlnirea cu colegii, prietenii și doamna învățătoare este un spectacol pe care nu e bine să-l rateze.
Frică de necunoscut
După atâta timp în care majoritatea oamenilor s-au obișnuit cu lucrul de acasă, perspectiva unei noi rutine nu pare incitantă. Copiii sunt ființe ale rutinelor sau cel puțin părinții ar trebui să le modeleze mintea în acest sens pentru a le dezvolta responsabilitatea. Din păcate, de la începutul pandemiei copiii au avut parte de prea multe schimbări gestionate grosolan de sistem. Până la urmă, nu i-am învățat bine cu școala de acasă că trebuie să le ștergem programul și să-i (re)învățăm că școala se practică fizic. Calmul părintelui își va spune cuvântul. Modul în care tu gestionezi situația influențează copilul. Nu-i spune că TREBUIE să meargă la școală, spune-i că este frumos și bine să ia parte la activitățile din clasă alături de prietenii lui. Pune accent pe reîntâlnire și prietenie.
Anxietate socială
Una dintre sursele de anxietate cu privire la revenirea la școală este că s-ar putea să existe probleme pentru copiii introvertiți, care nici înainte nu manifestau dorință de a socializa la școală. Psihologii prevăd o creștere a refuzului școlar, iar asta va necesita ca părinții să planifice în avans, indiferent dacă asta înseamnă să vizitezi școala chiar de acum, să discute cu profesorii și psihologul școlar sau pur și simplu să ajusteze într-un fel programul cu cel al copilului. Ai putea lua legătura cu ceilalți părinți și să vă puneți de acord să vă întâlniți informal într-un loc de joacă cu cei mici pentru reconectarea atât de necesară.
Provocări comportamentale
Profesorii se gândesc, de obicei, la prima lună de școală ca la o perioadă de adaptare în care copiii învață rutina clasei, a programei și se acomodează cu așteptările de comportament ale instituției. Psihologii se așteaptă pentru stabilirea normelor clasei să dureze mai mult decât de obicei în anul acesta școlar. Unii copii cu provocări comportamentale s-au descurcat mai bine atunci când se aflau într-un mediu hibrid. De ce? Poate din cauza măsurilor de distanțare socială sau pentru că stăteau mai puțin la școală și nu mai resimțeau presiunea atât de mult. Unii copii excelează într-un interval de timp scurt.
Dacă îți recunoști propriile angoase și frici, ca părinte, lucrând la rezolvarea lor, îl vei ajuta și pe copil la trecerea mai lină peste acest început de an dificil.
Sursă foto: Pexels