6 motive pentru care nu ne ajunge timpul. 6 solutii
Iata cele mai importante motive din cauza carora ramanem fara timp:
1. Lipsa prioritatilor
Nu tot ce facem ne aduce mai aproape de success, de ceea ce conteaza cu adevarat pentru noi si ceea ce vrem sa obtinem. Obiectivele stabilite sunt cele mai importante, iar prioritare sunt activitatile care ne duc mai aproape de realizarea acestora. Asigura-te in permananta ca distingi activitatile operationale de cele care genereaza progres!
2. Amanarea
Inca de la prima ora a diminetii, ne ocupam de activitati mai putin importante. Fie ca citim presa sau alte site-uri preferate, fie ca asteptam sa ”ne trezim” pentru a incepe sa lucram, lasam de multe ori pentru mai tarziu ceea ce conteaza cu adevarat. Personal, imi incep dimineata cu o sarcina relevanta, dificila, care sa imi asigure deja un rezultat concret cu privire la proiectele in care ma implic.
3. Simtul urgentei
Unii oameni reusesc sa fie productivi si “sa faca lucrurile sa se intample” doar atunci cand sunt sub presiunea timpului. Daca o sarcina nu trebuie terminata imediat, atunci, probabil din comoditate sau alte motive, ea poate sa mai astepte pana la termenul limita. Obiceiul acesta poate fi observat mai ales la studenti, cand, desi stiu cu luni inainte, lasa pentru ultimele zile pregatirea pentru un examen important.
4. Organizarea deficitara
Lipsa ordinei si claritatii nu produce rezultate bune. Ma indoiesc ca cineva cu un program haotic si mediu de lucru dezorganizat stie cu adevarat ce este important si prioritar. Haosul genereaza stres si lipsa de control. A-ti programa lucrurile cu atentie nu poate decat sa fie in folosul tau! Incearca!
5. E-mail-ul
E-mail-urile sunt pentru multi dintre noi o preocupare matinala, fie din cauza curiozitatii, fie din cauza dorintei de amanare sau a lipsei unor prioritati bine stabilite. Imediat ce soseste un mesaj nou, ne oprim din orice activitate si il citim. Ma indoiesc ca este prioritatea numarul unu pentru cineva, decat doar daca unul din indicatorii de performanta pe care compania ta ii evaluaza este rapiditatea cu care raspunzi la mesaje. Recomand sa lucram cu e-mail-ul inchis si sa ne alegem mai multe momente in zi cand sa citim si raspundem la mesaje.
6. Lipsa planificarii
Este important sa previzionam anumite activitati si sa le trecem in agenda. Adica, sa ne alocam timp in care sa lucram la ceea ce conteaza cel mai mult pentru noi, care sa produca rezultatele pe care le dorim. Numai pompierii nu isi pot planifica activitatile, pentru ca nu ei hotarasc cand apar incendiile, insa sunt convins ca munca ta nu presupune doar activitati de acest gen si ca proiectele de care te ocupi pot fi previzionate in calendar si sa lucrezi la ele inainte de termenul limita.
Iulian Olariu este trainer si fondator al TimeManagement.ro. Preocupat de cresterea calitatii si rezultatelor, considera ca organizarea timpului incepe cu fiecare dintre noi iar prioritatile si modul de lucru au la baza obieciuri si valori personale.