Ce poţi face atunci când jobul îţi afectează principiile morale?
În timp ce responsabilitatea finală pentru prevenirea vătămării morale revine conducerii organizației în cauză, de cele mai multe ori, personalul este nevoit să gestioneze singur consecințele negative apărute.
Astfel, dacă în cursul activității profesionale conștiința ta morală a avut de suferit, în articolul ce urmează vei găsi câteva recomandări utile în asemenea situații.
Părăsește zona de negare
De regulă, disconfortul rezultat în urma vătămării morale îl face pe angajat să-și minimizeze și altereze realitatea. Pe de-o parte, da, negarea poate fi un mecanism de protecție corespunzător pentru a duce lucrurile la bun sfârșit. Însă, o astfel de abordare poate avea consecințe nedorite, respectiv, de-a lungul timpului, instinctul de supraviețuire poate conduce la apariția sindromului Stockholm organizațional, caracterizat printr-un sentiment de legătură față de un mediu de lucru abuziv, respingând practic efectele nocive ale acestuia. Printre cele mai întâlnite semnale ale vătămării morale se numără anxietatea, tristețea, vinovăția și îndoiala de sine.
Apelează la un specialist
În principiu, noțiunea de vătămare morală a fost catalogată drept „rănirea sufletului”. Prin urmare, vindecarea eului interior necesită un anumit fel de tratament. Spre deosebire de îngrijirea de sine asociată frecvent cu ideea de răsfăț personal și îndeplinirea anumitor dorințe, această practică nu este suficientă pentru rezolvarea problemelor de țin de psihic. Este binecunoscut faptul că o conversație vulnerabilă și sinceră cu un profesionist de încredere generează un sentiment de eliberare. Cu alte cuvinte, un couch, terapeut sau un alt profesionist în domeniul sănătății mintale, instruit în abordarea răspunsurilor la traumă, te poate ajuta să depășești experiența unui job care ți a periclitat setul de valori morale.
Nu folosi moneda răzbunării
Vătămarea morală, în special din partea superiorilor, ne poate face să…dorim răzbunare. Însă, cel vătămat trebuie să fie conștient de faptul că satisfacția creată de un comportament răzbunător va fi de scurtă durată. În funcție de specificul situației, uneori este posibil ca angajatul în cauză să ajungă la un punct de fierbere, reacționând într-un mod necorespunzător față de persoana responsabilă. Dacă vei petrece mult timp imaginându-ți scenarii prin care poți egală situația, acesta este un semnal de alarmă, respectiv acumulezi rea voință. În cel mai inoportun moment, acest sentiment de rea voință ar putea izbucni într-o explozie de furie, o criză emoțională sau o scădere bruscă a sănătății tale mentale, fapte ce îți vor afecta productivitatea pe termen lung.
Citește mai departe pe RisCo.ro