Cum aduci un brand pe primul loc, cum menţii un brand pe primul loc
Brandurile trebuie să se reinventeze, pentru a capta audienţa. Dar în ce direcţie ar trebui să meargă? Unul dintre instrumentele pe care brand managerii le au la dispoziţie sunt datele. Big Data te ajută să afli mai mult despre consumator, putând astfel să îţi creezi o strategie de marketing eficientă.
"Big data sunt un instrument util şi în găsirea consumatorului pe care îl vrei, la momentul potrivit, să spui mesajul corect şi să îl ţii aproape. A înţelege profilul consumatorului tău, interesele lui, dar şi acţiunile în timp real este unul dintre elementele principale pentru a avea un return on investment relevant", a spus la Brand Managers Summit Marius Deak, CEO la Avandor.
Tot despre big data a vorbit şi Peter Knapp, global creative officer la Landor. Acesta spune că folosirea corectă a informaţiilor este unul dintre cele patru lucruri de care brandurile trebuie să ţină cont obligatoriu într-o lume care se schimbă atât de rapid. "80% dintre datele pe care le colectăm în acest moment nu sunt organizate", a spus Peter Knapp la Brand Managers Summit. La fel de importante ca big data sunt şi little data. Aceste îi induc consumatorului tău un sentiment de apartenenţă, iar angajamentul său către brand va fi unul de lungă durată. O felicitare, un mic cadou la aniversare sau o ofertă special pentru un anumit client te vor ajuta să îţi creezi un trib.
"Trebuie să îţi defineşti tribul, să fii foarte specific atunci când faci segmentarea. Cu toţii ne dorim un sentiment de apartenenţă, de aceea este importantă arta comunităţii", a spus Peter Knapp.
Specialistul american le-a recomandat brand managerilor români să fie foarte atenţi la ceea ce spun, la mesajul pe care îl transmit. "Este important să fii original, însă puterea brandului tău ţine şi de coerenţa între mesajul transmis şi produs. Gândiţi-vă la ceea ce spuneţi!", a spus Knapp.
Al patrulea lucru foarte important pentru brand manageri este să fie vizionari. În acest sens, trebuie să urmărească îndeaproape tot ce se întâmplă nu doar pe piaţă, ci şi în lume, să fie la current cu toate tendinţele.
"Un brand este ceea ce oamenii simt, cred şi spun că este", a spus la Bucureşti Thomas Marzano, Global Head of Brand Design la Philips. Acesta le-a spus participanţilor la Brand Managers Summit că, în cazul Philips, succesul brandului ţine de combinarea strategiei de business cu înţelegerea experienţei de design a consumatorului. Marzano i-a sfătuit pe români să îşi arate preocuparea faţă de client, asigurându-se că brandurile lor sunt relevante pe o categorie specifică.
"Nimic nu se termină. Niciodată. Dacă ai success şi eşti pe primul loc într-o categorie, trebuie să ai grijă de poziţia ta, pentru că toată lumea te va imita, va face ce ai făcut şi tu", a spus Thomas Marzano la Bucureşti.
Emoţiile vând, le-a spus Mark Johnson, Managing director Europe Brainjuicer, partcipanţilor la Brand Managers Summit.
"Nu este nevoie să ai o reclamă emoţionantă ca să vinzi, sunt reclame cu un conţinut raţional care funcţionează foarte bine. Doar că emoţiile te ajută să vinzi mai mult. Majoritatea reclamelor lasă oamenii indiferenţi, iar indiferenţa este cel mai mare pericol pentru poziţionarea unui produs. Măsurătorile de piaţă au demonstrat că reclamele cu un mesaj emoţional au un ROI mult mai mare decât cele raţionale, a spus Johnson.
După o experienţă de 12 ani la Unilever, timp în care a lucrat în şapte ţări şi a condus divizii importante ale companiei, Andrei Gemeneanu le-a împărtăşit celor prezenţi la Brand Managers Summit strategia noului marketer. În primul rând acesta ar trebui să fie în poziţiile de top în companie şi să se axeze pe cele mai profitabile produse, în cele mai profitabile ţări, pe cele mai profitabile canale. De asemenea, noul marketer trebuie să anticipeze în ce direcţie merge piaţa, care sunt trendurile şi să înţeleagă ce se întâmplă.
"Brandurile sunt cea mai importantă valoare a unei companii. Pentru ca acestea să aibă success şi trebuie să contribuie la dezvoltarea societăţii, pentru că uneori au mai multă putere sau mai mulţi bani decât guvernele Brandurile care au un scop, un mesaj, cresc mai repede. Iar în România, acest lucru nu este doar o oportunitate de creştere, ci şi o datorie", a spus Andrei Gemeneanu.
Cum faci însă să pui în aplicare toate aceste lucruri? Revenim la big data.
“Sunt mulţi oameni inteligenţi în România. Vorbiţi cu ei şi întrebaţi-i care sunt cele mai noi lucruri pe care le ştiu. Nu le spuneţi ce să facă, întrebaţi-i ce pot să facă. Uitaţi-vă şi la ceilalţi, întotdeauna şi încercaţi să înţelegeţi cum folosesc ei datele. Şi nu vă aşteptaţi ca lucrurile să se schimbe peste noapte. Ca să ştiţi dacă strategia voastră funcţionează corect, trebuie să aşteptaţi ca un proiect să se sfârşească şi un al doilea să înceapă. Abia atunci veţi şti dacă aţi folosit în mod eficient datele pe care le aveţi”, a concluzionat Marius Deak.
Cine te ajută să dai strălucire unui brand? Agenţia de publicitate. Iar rezultatele sunt cu atât mai bune, cu cât comunicarea dintre companii şi publicitari funcţionează mai eficient. Ioana Mucenic, managing partner & head of strategy la pastel le-a vorbit brand managerilor despre cum să devină un client mai bun.
"Publicitatea e din ce în ce mai diversă. Trebuie să conştientizăm că începe să ne fie teamă. Presiunea şi know-how-ul sunt mai mari. Toată lumea vrea campanii waw!, iar asta cere, de cele mai multe ori, inovaţie. Clienţii trebuie să înţeleagă că şi agenţia are nevoie de o perioadă de cunoaştere, iar inovaţia e colaborativă. Presupune să punem toţi câte o idee mică, pentru a veni the big idea, le-a spus Ioana Mucenic celor prezenţi la Brand Managers Summit 2015.
După mai mult de 12 ani în publicitate, Ioana Mucenic i-a sfătuit pe brand manageri să aleagă agenţia care li se potriveşte. Căci, deşi toate agenţiile par la fel, nu sunt. Aşa cum nici brandurile, deşi par la fel, au fiecare particularităţile lor.