Cum redactezi o scrisoare de intenție în 2022. Ea îți poate aduce jobul dorit
Poate cea mai dificilă parte a procesului de căutare a unui loc de muncă este realizarea unei scrisori de intenție eficiente. Și da, ar trebui să trimiți și tu una dacă vrei să-ți crească șansele obținerii locului de muncă atât de mult râvnit. Chiar dacă doar una din două scrisori de intenție este citită, există totuși o șansă de 50% ca includerea uneia să te poată apropia de slujba visată.
Cercetând listele de locuri de muncă online, făcându-vă CV-ul, pregătindu-vă pentru interviuri istovitoare – nimic nu este distractiv. Pentru mulți, cea mai dificilă parte a procesului este scrierea unei scrisori de intenție eficiente. Există atât de multe sfaturi contradictorii, încât este greu să știi de unde să începi.
Ce spun experții
Vor fi momente când trimiți o cerere online și este posibil să nu puteți include o scrisoare de intenție, dar ori de câte ori este posibil, trimiteți una, recomandă Jodi Glickman, expert în comunicare și autoare a cărții Great on the Job. „Este cea mai bună șansă a ta de a atrage atenția persoanei de la resurse umane sau a managerului de angajare și o oportunitate importantă de a te distinge de toți ceilalți.” Și într-o piață a muncii strânsă, a te diferenția este esențial, spune John Lees, un strateg de carieră din Marea Britanie și autor al cărții Knockout CV. Totuși, așa cum știe oricine care a scris vreodată o scrisoare de intenție, nu este ușor să o faci bine. Iată câteva sfaturi pentru a te ajuta.
Fă mai întâi o cercetare. Înainte de a începe să scrii, află mai multe despre companie și despre postul specific pe care îl dorești. Desigur, ar trebui să citești cu atenție fișa postului, dar și site-ul companiei, fluxurile de Twitter ale directorilor săi și profilurile angajaților de pe LinkedIn. Această cercetare te va ajuta să îți personalizezi scrisoarea de intenție, deoarece nu ar trebui să trimiți una generică. De asemenea, te va ajuta să decizi tonul potrivit. „Gândește-te la cultura organizației la care aplici”, sfătuiește recrutorul Glickman. „Dacă este o agenție de creație, cum ar fi un magazin de design, s-ar putea să îțj asumi mai multe riscuri, dar dacă este o organizație mai conservatoare, cum ar fi o bancă, te poți abține.”
Dacă este posibil, contactează managerul de angajare. Poți trimite un e-mail sau un mesaj pe LinkedIn „punând o întrebare inteligentă despre job”. În acest fel, poți începe scrisoarea făcând referire la interacțiune. Ai putea spune: „Mulțumesc pentru conversația utilă de săptămâna trecută”. Desigur, nu este întotdeauna posibil să contactezi pe cineva – sau este posibil să nu primești un răspuns. Asta e ok. Dar merită încercat.
Concentrează-te pe viitor. În timp ce CV-ul tău este menit să fie o privire în urmă asupra experienței tale și unde ai fost, scrisoarea de intenție ar trebui să se concentreze pe viitor și pe ceea ce vrei să faci, afirmă Glickman. „Poate fi util să te gândești la asta ca la puntea dintre trecut și viitor care explică ce speri să faci în continuare și de ce”. Din cauza pandemiei, există mai puține așteptări că vei aplica pentru un loc de muncă în care ai experientă. „Există milioane de oameni care fac schimbări în carieră – voluntar sau involuntar – și trebuie să schimbe și să regândească modul în care setul lor de abilități se raportează la un alt rol sau la industrie”, adaugă Glickman. Poți folosi scrisoarea de intenție pentru a explica trecerea pe care o faci, de exemplu, de la ospitalitate la marketing. Gândește-te la asta ca la o oportunitate de a îți vinde abilitățile transferabile. Deschideți puternic. „Începe cu concluzia – de ce această slujbă este interesantă pentru tine”, recomandă Glickman. De exemplu, ai putea scrie: „Sunt un profesionist în strângere de fonduri de mediu, cu peste 15 ani de experiență, caut o oportunitate de a-mi aplica abilitățile în moduri noi și mi-ar plăcea să aduc cunoștințele și entuziasmul meu echipei dvs. de dezvoltare.” Apoi, poți include o propoziție sau două despre trecutul tău și experiența ta relevantă, dar nu îți repeta CV-ul.
Sunt șanse ca recrutorul să citească o stivă dintre acestea, așa că dorești să le atragi atenția. Dar nu încerca să fii amuzant. Stai departe și de banalitățile comune. „Spune ceva direct și dinamic, cum ar fi „Permiteți-mi să vă atrag atenția asupra a două motive pentru care aș fi o mare adăugare în echipa dumneavoastră”.
Dacă ai o legătură personală cu compania sau cu cineva care lucrează acolo, menționeaz-o în două propoziții. Și adresează întotdeauna scrisoarea cuiva. „Cu ajutorul rețelelor sociale, este adesea posibil să găsești numele unui manager”, spune Glickman, pentru cei de la hbr.org.
Subliniază-ți valoarea personală. Recrutorii caută oameni care îi pot ajuta să rezolve problemele. Bazându-te pe cercetările pe care le-ai făcut mai devreme, arată că știi ce face compania și unele dintre provocările cu care se confruntă. Acestea nu trebuie să fie specifice, dar ai putea menționa modul în care industria a fost afectată de pandemie. Apoi, vorbește despre modul în care experiența ta poate satisface aceste nevoi; poate explici cum ai rezolvat o problemă similară în trecut sau împărtășește o realizare relevantă. Vrei să oferi dovezi ale lucrurilor care te deosebesc.
Lees subliniază că există două abilități care sunt relevante pentru aproape orice loc de muncă în acest moment: adaptabilitatea și capacitatea de a învăța rapid. Dacă ai exemple scurte care demonstrează aceste abilități, include-le. De exemplu, dacă v-ai sprijinit echipa în trecerea la lucrul la distanță, descrie cum ai făcut asta.
Transmiteți entuziasm. „Când nu primești locul de muncă dorit, de obicei nu este din cauza lipsei de competențe”, spune Glickman. „Asta s-a întâmplat Ppentru că oamenii nu au crezut în povestea ta, nu au crezut că ți-ai dorit jobul sau că știai în ce te bagi.” Managerii de angajare vor merge cu candidatul care a făcut să pară că acesta este jobul lor de vis. Deci, clarifică de ce dorești postul/dacă-l dorești. „Entuziasmul transmite personalitate”, adaugă Lees. El sugerează să scrii ceva de genul „Mi-ar plăcea să lucrez pentru compania ta. Cine nu ar face-o? Ești liderul industriei, stabilind standarde pe care alții doar le respectă”. Nu te deranja să aplici dacă nu ești entuziasmat de un aspect al companiei sau al rolului pe care îl vei ocupa.
Urmărește tonul. În același timp, nu exagera cu lingușirile. Pe de altă parte, trebuie să știi că autenticitatea este crucială. „Chiar dacă ai fost fără muncă luni de zile și ai accepta orice job în acest moment, înceearcă să nu pari disperat”, spune Lees. Nu vrei ca tonul tău să-ți submineze mesajul, așa că fii profesionist și matur. O regulă de bază bună este să te pui în pielea managerului de angajare și să te gândești la „genul de limbaj pe care managerul de angajare l-ar folosi cu unul dintre clienții companiei”. Desigur, poate fi greu să disceri propriul ton în scris, așa că poate fi necesar să ceri cuiva să revizuiască o schiță (ceea ce oricum este întotdeauna o idee bună). Lees spune că deseori renunță la „orice lucru care sună a disperare” atunci când revizuiește scrisorile pentru clienți.
Fii scurt. Multe dintre sfaturile oferite de specialiști este să păstrezi scrisoarea sub o pagină. Dar atât Glickman, cât și Lees spun că și mai scurt este mai bine. „Majoritatea scrisorilor de intenție pe care le văd sunt prea lungi”, adaugă Lee. „Ar trebui să fie suficient de scurt încât cineva să-l poată citi dintr-o privire”.
“Chiar dacă ți se pare că ai multe lucruri interesante de povestit, să ai o scrisoare de intenție lungă, nu o să lucreze deloc în favoarea ta. Am primit scrisori de intenție și de 6-7 pagini. Nici nu le-am parcurs până la capăt. Pentru mine, este un element care spune multe despre capacitatea unui viitor angajat de a hotătâ ce trebuie rezolvat, de a lua decizii rapide. Și nu, nu pot recomanda un candidat cu o scrisoare de intenție cât un roman unui angajator, chiar dacă acesta poate este cu adevărat impresionntă”, atenționează recrutorul Iulia Banu.
Obțineți feedback. De fapt, este o idee grozavă să împărtășești scrisoarea de intenție cu câteva persoane, spune Lees. Însă, în loc să-i trimiți și să întrebi: „Ce crezi?”, fii specific cu privire la tipul de feedback pe care îl dorești. În special, cere două lucruri. În primul rând, întreabă-l pe prietenul tău dacă este clar care este punctul tău principal din scrisoarea de intenție. Care este povestea pe care o spui? Este el capabili să o rezume? În al doilea rând, întreabă-l ce este în neregulă cu scrisoarea. „Sunt candidații care folosesc în scrisoare un ton disperat, sau se <vând> exagerat ori sunt este de modești. Niciunul dintre aceste lucruri nu îți poate transforma scrisoarea de intenție într-un atuu care să te apropie de locul de muncă dorit. Din contră. O scrisoare de intenție care conține în mare parte unul dintre aspectele menționate de mine te poate face să ratezi jobul, chiar dacă ai experiență și ești foarte bun în ceea ce faci ”, afirmă recrutorul Iulia Banu.
Ce faci când nu poți trimite o scrisoare de intenție. Multe companii folosesc acum sisteme de aplicații online care nu permit includerea și unei scrisori de intenție. S-ar putea să îți dai seama cum să incluzi una în același document cu CV-ul tău., dar aceasta nu este o garanție, mai ales că unele sisteme permit introducerea datelor doar în anumite casete. În aceste cazuri, utilizează formatul care ți se oferă pentru a demonstra capacitatea de a face treaba și entuziasmul pentru acest rol. Dacă este posibil, poți încerca să găsești pe cineva căruia să îi trimiți un scurt e-mail, subliniind câteva puncte cheie despre cererea dvs.
sursa foto: mediabistro.com