Cum să avansezi în carieră. Și marile greșeli pe care le poți face
Scriitorul William S. Burroughs a spus că „atunci când încetezi să crești, începi să mori”. S-ar putea să aibă o nuanță morbidă, însă această afirmație este sută la sută adevărată în ceea ce privește cariera cuiva.
Au apus de mult vremurile în care după ce îți găseai un loc de muncă începea relaxarea, pentru că aveai asigurat acel post mai bine de 30 de ani. Nu este neapărat o veste proastă. Dimpotrivă, înseamnă că tu ești cel responsabil cu modelarea avansării în carieră.
Punând în practică aceste principii și comportamente, vei începe să vezi cum poți să vă avansezi rapid în carieră.
- Definește ce este succesul pentru tine
Nu există o definiție corectă sau greșită a cum arată succesul în carieră. Important este să-ți dai seama cum arată succesul pentru TINE. Probabil se va schimba pe parcurs percepția ta despre succes, dar dacă nu ai nicio viziune, atunci nu vei ști în ce direcție să mergi.
Gândește-te la succesul în carieră în termeni de un an, cinci ani și zece ani. Odată ce știi toate acestea, este timpul să te apuci de treabă. “Este esențial să știi ce îți dorești de la cariera ta, doar așa vei putea fi fericit și mulțumit de viața profesională. Vizualizează-te unde vrei să ajungi în 12 luni. Notează acest lucru în agenda ta și, în fiecare lună fă ceva pentru a-ți îndeplini misiunea”, recomandă recrutorul Iulia Banu.
- Află cum poți să te dezvolți și urmează un plan
Nimeni nu dă din greșeală peste succes. Toate poveștile de succes au un lucru în comun: un plan bine făcut.
Stabilește o cronologie pentru lucrurile pe care dorești să le realizezi în carieră în următorul an, cinci ani, 10 ani și așa mai departe. Ia în considerare abilitățile pe care va trebui să le înveți pentru a face aceste lucruri să se întâmple și lucrează la dobândirea lor.
- Înconjoară-te cu cei care sunt mai buni decât tine
Înconjurându-te cu oameni care sunt mai buni decât tine, nu numai că vei vedea cum aceștia au reușit să ajungă “vârfuri” în domeniile lor, dar vei învăța de la ei și vei dori, în mod natural, să fii și tu cel mai bun în ceea ce faci. “De multe ori angajații au tendința de a se înconjura cu oameni mai slabi decât ei, sperând că așa vor ieși în evidență. Din păcate, așa nu poți decât să, în cel mai bun caz, stagnezi. Te dezvolți mult mai greu când nu ai o concurență pe măsură. Nu gândi pe termen scurt, iar dacă vrei o carieră solidă și să ajungi un angajat cu greutate în companie, caută să ai în jurul tău pe cei mai buni”, te sfătuiește recrutorul.
- Caută un mentor
O abordare unică este să lucrezi la promovarea unei relații cu un mentor atât în interiorul, cât și în afara companiei tale. Acest lucru te va ajuta să îți oferi perspective diferite pe măsură ce urci în rândurile companiei și în cariera ta în general.
- Nu-ți mai pierde diminețile
S-ar putea să nu crezi că ești o persoană matinală, dar dacă poți învăța să fii așa, îți vei mulțumi peste 10 ani.
Pregătește o listă de sarcini pe care dorești să le îndeplinești și lucrează la realizarea lor timp de cel puțin o oră înainte de a răspunde la e-mailurile de dimineață. Problema cu a răspunde mai întâi la e-mailuri este că acorzi atenția asupra agendei altcuiva, în loc să îți planifici propriul curs pentru ziua respectivă.
- Participă la evenimente
Dacă participi la evenimente de networking pur și simplu pentru că ai putea primi câteva băuturi gratuite, nu faci ceea ce trebuie. Este greșit! Aceste evenimente sunt grozave pentru a întâlni oameni noi și pentru a forma relații. Scopul tău nu ar trebui să fie să te angajezi până la sfârșitul nopții, ci pur și simplu să faci o impresie bună, fiind prietenos și autentic. “După câteva zile de la eveniment, poți contacta persoanele cheie pe e-mail sau pe rețelele de socializare ca să consolidezi relația abia începută”, recomandă Iulia Banu.
- Dobândește câteva abilități noi
Nimeni nu vrea să fie “câinele bătrân care nu poate învăța niciun truc nou”. Pentru a avansa în carieră, probabil că va trebui să acumulezi noi abilități pe parcurs.
Învățând noi abilități, nu numai că vei putea extinde ceea ce poți face deja, dar te vei face mai valoros pentru angajatorul tău și pentru viitorii angajatori.
- Fă-te indispensabil
Un ajutor bun este greu de găsit, iar angajatorii doresc să păstreze angajați remarcabili. Dacă poți învăța să devii indispensabil companiei tale, nu numai că vei comunica că ai succes, dar vei avea mult mai multă siguranță la locul de muncă. Totuși, ce înseamnă asta?
De fapt, nu este chiar atât de dificil. Fiind de încredere, adaptându-te la noile provocări și menținându-ți propria muncă și performanță la un standard înalt, vei ieși în evidență printre colegii tăi., iar ceilalți vor lua în seamă. Destul de ușor, nu?
- Găsește soluții la problemele companiei
Oamenii care avansează în cariera lor sunt cei care nu se sfiesc să-și exprime părerea și se ridică cu autoritate atunci când se ivește ocazia.
Dacă apare o problemă în compania pentru care lucrezi și crezi că ai putea avea o soluție sau ești dispus să lucrezi pentru a găsi una, atunci informează-ți superiorii. Angajatorii apreciază și promovează rezolvatorii de probleme. Începe cu ceva mic și avansează pentru a aborda sarcini și proiecte mai dificile.
- Nu aștepta mai multă responsabilitate, cere-o!
Dacă vrei mai multă responsabilitate la locul tău de muncă, atunci fii deschis și vorbește despre asta cu șeful tău. Acesta poate fi atât de ocupat cu propria lui muncă, încât să nu știe că tu cauți mai multe provocări.
Doar asigură-te că te vei putea descurca și că ai deja performanțe puternice în sarcinile tale actuale. Și dacă managerul tău nu pare să te susțină și să îți ofere mai multă responsabilitate, ei bine, atunci ar putea fi timpul să cauți un nou loc de muncă.
- Nu mai pierde timpul cu ceea ce nu vrei
Dacă obiectivele tale de carieră încep cu „Ar trebui să fac asta…”, ar putea exista o problemă. Acest tip de limbaj în referirea la obiective le poate condamna la eșec, deoarece dorința nu există.
Urmând obiectivele de carieră pe care de fapt dorești să le îndeplinești, este mult mai probabil să le atingi.
- Cere feedback și aplică-l
Pur și simplu să-ți faci treaba s-ar putea să nu te împingă întotdeauna în avansarea în carieră. De prea multe ori, angajații presupun că șefii lor vor observa progresele lor de performanță și vor ajunge când este momentul potrivit pentru a-I avansa.
Nu îți fie teamă să ceri în mod regulat feedback și critici constructive. Nu numai că arată că prețuiești opinia managerului tău, dar demonstrează că îți pasă de jobul pe care îl ai și că vrei să devii mai bun în domeniul pe care l-ai ales. “Pentru a avansa în carieră și a ajunge în vârf, trebuie să-ți îmbunătățești punctele slabe. La început de carieră le avem cu toții. De aceea, învață să nu te mai lași afectat de criticile primite de la șefii tăi. Bucură-te că ai ocazia să scapi de un minus. Doar așa vei putea evolua”, spune recrutorul Iulia Banu.
- Alege șefii cu înțelepciune
Avansarea în carieră se poate mișca mult mai rapid dacă lucrezi pentru oamenii potriviți. Dacă șeful tău nu este deloc bun în slujba lui sau nu te prețuiește, atunci ascensiunea ar putea deveni dificilă.
Un șef grozav, totuși, te va putea ajuta să îți valorifici punctele forte și să fii un avocat al succesului tău.
- Muncă, muncă și iar muncă
Munca și obținerea unei performanțe solide la locul de muncă sunt cheile pentru a avansa în carieră, indiferent de domeniul în care te afli. Acest lucru nu înseamnă că trebuie să fii complet umil în ceea ce privește realizările tale.
Păstrați o evidență a impactului tău. pozitiv în cadrul organizației și lăsați-i pe alții, atât din cadrul companiei, cât și din domeniul dvs., să știe că ești entuziasmat de rolul și munca ta.
- Nu îți construi doar rețeaua… Cultiv-o
Este mult prea ușor să adaugi oameni noi în rețeaua ta LinkedIn și apoi să uiți de ei pentru totdeauna. În loc să colectați doar cărți de vizită sau contacte pe rețelele sociale, ar trebui să cultivi relații cu cei pe care îi aveți deja.
Urmărește persoane cu care nu ai mai vorbit de ceva timp, oferă-te să le pui în legătură cu cineva pe care îl cunoști în domeniul lor sau întrebă despre un nou post pe care l-au preluat. Acest lucru ar putea fi scânteia care duce la o posibilă recomandare de locuri de muncă, scriu cei de la lifehack.org.
foto: Pixabay