Cum să fii la fel de convingător ca un speaker de la TED
Cu siguranţă ai văzut, măcar o dată, o conferinţă TED. Speakerii de la TED sunt singuri pe scenă şi tratează subiecte care nu sunt la îndemâna oricui, sau nu fac parte din actualităţile momentului. Cu toate astea, intervenţiile din aceste conferinţe sunt urmărite de milioane de oameni din întreaga lume. Succesul conferinţelor TED ţine şi de faptul că fiecare discurs este pregătit împreună cu un specialist. în ce constă însă această pregătire şi cum poţi fi şi tu la fel de convingător ca un speaker de la TED.
Conferinţele TED (Technology, Entertainment and Design) sunt o serie internaţională de conferinţe care au drept obiectiv găsirea unor modalităţi de rezolvare a problemelor mondiale dificile cu ajutorul presei, al tehnologiei, al antreprenoriatului şi mai ales al ideilor. Sloganul coferinţelor este "ideas worth spreading", de aceea toate conferinţele TED sunt disponibile online.
Succesul nu vine de la sine şi fiecare discurs la TED este pregătit minuţios. Viitorul intervenient începe prin a-şi prezenta pe larg discursul antrenorului. Acesta îl ajută în primul rând să îşi repereze mesajul. Asta înseamnă una sau două fraze cheie, care să cuprindă esenţa ideii pe care vrea să o transmită.
"The power phrase" este un leitmotiv al discursului, ce poate fi folosit în special în fazele de tranziţie între idei şi concluzii. Trainerul îi ajută pe partcipanţi şi să detecteze cârligul discursului, o poveste, o glumă, o demonstraţie. De exemplu, o anumită noţiune abstractă, cum ar fi gândirea sistemică, a fost prezentată de către designerul Tom Mujic la Ted prin povestirea unui experiment: mai mulţi oameni au fost puşi să facă desene prin care să arate cum se face pâine prăjiă. Publicul a înţeles ce este gândirea sistemică încă înainte de a fi pronunţată sintagma.
Odată ce au fost identificate mesajul, cârligul şi fraza puternică, discursul începe să se contureze.Şi nu este un discurs ştiinţific, ci o poveste. Aceasta începe cu cârligul, urmează enunţarea subiectului, care poate fi foarte simplă: O să vă vorbesc despre o soluţie pentru a stopa topirea gheţarilor. După care, urmează derularea argumentării.
Chris Anderson de la Ted insistă asupra necesităţii funcţionării etapă cu etapă. Trebuie pregătit terenul în creierul ascultătorului înainte de a ajunge la concluzie, pentru ca aceasta din urmă să aibă cel mai bun impact posibil.
Unii speakeri fac şi glume, însă Chris Anderson avertizează că acest lucru nu este chiar pentru toată lumea.
Nu foloseşte la nimic să îţi înveţi textul pe derost. Prima frază, ultima şi fraza puternică sunt de ajuns. Cel mai important este să fii acolo, să fii cu publicul. Asta nu înseamnă că nu trebuie să îţi lucrezi deloc discursul. Cronometrează-te citindu-ţi intervenţia şi ia în calcul încă jumătate din timp pentru a prezenta. Această diferenţă îşi va lăsa loc de improvizat.
Dacă te-a intersat vreodată să ai un discurs de calitate, probabil că ştii că pauzele sunt foarte importante. Probabil că de pe scenă cele două-trei secunde de tăcere îţi vor părea o eternitate, însă publicul vede doar un om care îşi trage sufletul. În plus, pauzele adaugă dramatism discursului. Trebuie să îţi studiezi şi gesturile, pentru că publicul reprează rapid ticurile şi nu îi plac.
De asemenea, foloseşte suporturi pentru discursuri cu moderaţie. Adesea, în întreprindere, oamenii se ascund în spatele unui slide, iar cei care asistă la prezentare au atenţia distrasă citind. Aşa că, în locul unei prezentări în Power Point poţi folosi un suport mai soft, cum ar fi un film, o coloană sonoră, un obiect sau un element de decor.
De fapt, în afara câtorva reguli de compoziţie, regulile unui bun discurs la TED sunt bazate pe valori imuabile: simplitate, poveste, emoţie, credibilitate a oratorului, concret şi neaşteptat.
În principiu, specialiştii de la Ted recomandă trei lucruri pentru a gestiona stresul în timpul unui discurs: fă pauze, aşează-te şi ţine un obiect în mână.