Daniel David: E important să ne stabilim un set de valori care să ne coloreze viața
Gândindu-mă la vremurile în care trăim, pline de provocări de tot felul, mi-au venit în minte următoarele întrebări: În vremuri tulburi, cum iți păstrezi busola interioară racordată la resursele tale? Cu alte cuvinte, cum navighezi prin ape tulburi și cum îți păstrezi cursul?
Am pus aceste întrebări unor români cu expertize și background-uri diverse. Primul invitat al acestei serii este profesorul Daniel David, unul dintre cei mai cunoscuți psihologi din spațiul public și profesional românesc. Este cel mai citat psiholog din România în literatura științifică de specialitate, fiind o autoritate în materie de analiză a mentalităților poporului român.
Din 2007 este şeful Catedrei de Psihologie Clinică şi Psihoterapie din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai“ Cluj-Napoca. În ianuarie 2013, a fost numit director responsabil cu cercetarea la Institutul american „Albert Ellis“ din New York.
Daniel David este şi prorectorul pentru cercetare, excelenţă şi competitivitate al Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca. Este autorul cărţii „Profilul psihologic al poporului român“. Are contribuții inovatoare în domeniul utilizării realității virtuale și a roboților pentru tratamentul sau prevenția tulburărilor mentale, fiind unul dintre pionierii în domeniu la nivel național și internațional.
Iată răspunsul lui:
Este important să ne stabilim un set de aproximativ trei valori cardinale, congruente între ele, care apoi să ne coloreze viața.
„A” este o valoare, dacă „A” este ceva considerat bun de către societate.
Ca exemplu de valori menționez tradiția, excelența, onoarea, bunul simț, raționalitatea, curajul, familia, cariera etc.
Valorile trebuie formulate flexibil (ex. „Îmi doresc să reușesc și fac tot ceea ce depinde de mine în acest sens, dar accept că uneori acest lucru s-ar putea să nu se întâmple”), nu rigid/absolutist (ex. „Trebuie să reușesc și nu concep altfel”).
Aceste valori trebuie inițial internalizate (să le știm automat, așa cum ne știm numele și adresa), iar apoi externalizate prin comportamentele pe care le avem.
Dacă valorile rămân doar declarative, fără externalizare comportamentală, acestea nu-și îndeplinesc funcția psihologică.
S-ar putea ca uneori, punctual sau pe termen scurt, externalizarea comportamentală a valorilor să ne genereze unele probleme în anumite situații (de exemplu: cinstea ca valoare într-un context coruptibil), dar în general, și cu siguranță pe termen mediu/lung, acestea au funcții psihologice remarcabile.
Spre exemplu, astfel de valori cardinale ne dau sens și semnificație, ceea ce contribuie apoi la starea noastră de bine/de satisfacție și la starea noastră de fericire (meaningful life).
De asemenea, acest set valoric ne protejează de manipulare (fake news); manipularea acționează eficient mai ales în condiții de incertitudine/nehotărâre, iar valorile au tocmai rolul de a reduce
incertitudinile.
Citește continuarea seriei, zilele următoare, pe www.revistacariere.ro.