De ce e rău să ai un șef care nu are încredere în propriile forțe
Standarde prea ridicate, pretenții nerealiste, mesaje contradictorii, comunicare confuză – trebuie să le faci față atunci când ai un șef nesigur, neîncrezător în forțele sale, un om care nu știe de fapt ce vrea. Mental, nu te va ajuta deloc faptul că are puterea să te concedieze, să-ți taie din salariu sau pur și simplu să-ți facă viața grea. El deține controlul, chiar dacă este mai tânăr, chiar dacă are mai puțini ani în câmpul muncii sau a mers mai rar la școală decât tine. Nesiguranța este unul dintre cele mai importante motive pentru care el va crea haos într-un loc de muncă – și în afara lui.
Potrivit datelor pe care le furnizează psihologia modernă, oamenii nesiguri pe ei au inițial două căi de a se manifesta în raport cu ceilalți – fie caută continuu încurajarea și confirmarea celor din jur („anxios”), fie sunt incapabili să aibă încredere în cei din jur (cei care evită). O a treia cale le combină pe cele două („ambivalent”), în funcție de mediul în care se află omul nesigur. Un partener nesigur fie va refuza apropierea și intimitatea, fie se va teme constant de respingere, fie va fi incapabil să mențină o relație în care să se implice.
Felul de a fi e problema lui, însă devine problema ta atunci când nesigurul ți-e coleg sau șef, pentru că nu-și va lăsa personalitatea la ușa biroului. Un angajat de acest gen se va teme constant că își pierde slujba, de exemplu, indiferent dacă se descurcă sau nu (anxiosul). Altul poate refuza să se identifice cu scopurile și valorile companiei din care face parte (cel care evită). Șefii, pe de altă parte, vor veni cu o paletă întreagă de erori de management. Un prim exemplu: fie vor fi reci și distanți (cei care preferă să evite echipa), fie vor fi excesiv de intruzivi (anxioșii), situație în care micromanagementul reflectă perfect lipsa de încredere în ceilalți, generată de lipsa de încredere în propria persoană.
O bilă neagră în plus: se simt amenințați de subordonații care par a fi mai buni decât ei. Frământarea principală e că aceștia le pot lua locul sau, cel puțin, le pot știrbi autoritatea în ochii șefilor de la următorul nivel în sus; ba chiar se pot coaliza împotriva sa! Este chiar acel șef care nu va lua partea echipei în caz de conflicte cu șefii de mai sus, ci va face totul pentru ca lucrurile să arate bine pentru el.
Ai un șef din categoria nesigurilor? Probabil că ești demotivat și mai puțin productiv. Simți lipsa acelui lider conștient de propria valoare, cu principii morale solide, echilibrat, transparent, care știe ce vrea și o și comunică eficient. În schimb, ai parte de o atmosferă în care șeful trebuie să dețină controlul absolut, nu deleagă, totul trebuie să treacă prin el; îți verifică munca așa cum un profesor de școală verifică în caietele elevilor săi. Își apără constant autoritatea – îți amintește că el e șeful și că tu trebuie să te supui. Te pedepsește dându-ți mai mult de lucru și/sau îți taie din responsabilități. Îți dă indicații vagi, eventual contradictorii, apoi te pune la zid când greșești. Se eschivează când greșește el. Se teme să ia deciziile serioase și te va pune să analizezi în buclă datele pe baza cărora ar trebui să le ia. În fine, nu-i place să se râdă de el, dar se va grăbi să râdă de alții.
În cazul în care reușește să-ți știrbească stima de sine, efectele pot fi dure. Te poți lovi de depresie, înstrăinarea de colegi, percepția despre propria persoană îți este alterată. În cele mai grave situații, devii la rândul tău anxios și lipsit de încredere în sine.
Ce ai de făcut? În primul rând, nu încerca să schimbi persoana. Felul în care se simte și se poartă cu ceilalți își are originea în copilărie și în modul în care a crescut. Nesiguranța îi urmează în orice aspect al vieții lor, nu doar la serviciu. Cei mai mulți dintre ei nu ajung să conștientizeze în ce măsură sunt afectați. Nici o eventuală analiză verbalizată a ta asupra acestei chestiuni nu-l va ajuta – și nici pe tine. Așa că fie îți dai demisia și pleci către zări mai calde, fie continui să îți faci treaba corect, sperând că, în ochii șefilor șefului tău, disfuncționalitățile vor deveni la un moment dat vizibile și vor fi corectate. O altă variantă este să înveți să trăiești cu ceea ce ai, să te adaptezi. Să nu-i hrănești nesiguranța, să îl lauzi, să îl sfătuiești de bine, să fii pozitiv în prezența lui. Nu critica, nu îți exprima frustrările. Oferă sprijin, arată-ți aprecierea, conștientizează aspectele pozitive. Pe scurt, să-i dai o șansă.