De ce faci ceea ce faci. Trei idei despre cum să folosești cultura organizațională pentru a îmbunătăți performanța
Însă cum putem construi totuși o cultură organizațională viabilă și care să se regăsească mai ales în plan intern și, abia mai apoi, în plan extern?
Misiune clară și valori
Fiecare companie ar trebui să decidă, încă de la înființarea ei, un top al lucrurilor cu adevărat importante care vor deveni valorile companiei. Misiunea clară, comunicată fiecărui angajat încă din prima zi, cultivă un mediu unde fiecare știe ce face și iubește ceea ce face.
Dacă întrebi un angajat de ce îi place jobul lui, primul lucru la care se va gândi este atmosfera din echipă și din companie în general. Realitatea este că ne petrecem la job mai mult de jumătate din timpul pe care-l avem la dispoziție în fiecare zi, iar un job pe care îl faci într-o echipă faină va fi mai apreciat decât unul în care atmosfera dintre colegi a devenit un motiv de stres. Formula de succes, cred eu, este cea a unei culturi organizaționale orientate pe angajați, care nu este doar un magnet de atragere a candidaților, ci mai ales un motor al păstrării lor în cadrul companiei pentru o perioadă mai lungă de timp.
O cultură nu poate funcționa fără adepți
Cultura organizațională riscă să devină o serie de cuvinte frumoase, așternute pe o hârtie pe care o dosim mai apoi printr-un sertar. De cele mai multe ori, acest lucru se întâmplă pentru că există o prăpastie prea mare între valorile personale ale angajaților și cele ale companiei sau, un alt caz, pentru că valorile companiei nu sunt susținute și de fapte. De aceea este important să înțelegi ce tip de candidați se potrivesc profilului companiei și ce faci ca să le oferi un mediu motivant pentru a rămâne.
Companiile care asigură transparență și creează un mediu unde totul este supus dezbaterii, sunt dintre cele mai dorite de către angajați. Aceștia au nevoie să fie informați constant care sunt planurile companiei și să fie considerați parte din acea companie și nu o masă de indivizi anonimi.
Recunoștință pentru angajați, chiar și atunci când greșesc
Cel mai bun mod de a-ți motiva angajații este să le recunoști meritele și uneori chiar să permiți greșeli. Să greșești este uman și, uneori, este chiar benefic pentru o companie.
La nivel internațional, există mii de studii despre impactul culturii organizaționale asupra performanței. Iar multe dintre aceste studii au concluzii similare. Voi enumera mai jos o parte dintre aceste concluzii.
– Culturile organizaționale care încurajează colaborarea dintre colegi îmbunătățesc profitabilitatea companiilor.
– Angajații care simt direct efectele muncii lor, fie prin feedback de la superiori, fie din interacțiunea directă cu clienții, sunt mai motivați și mai productivi.
– Culturile cu o puternică componentă antreprenorială stimulează performanța.
Și nu în ultimul rând, cultura organizațională merge dincolo de angajați. Clienții sunt direct influențați de modul în care alegem să ne dezvoltăm business-ul. Prin urmare, cultura organizațională ar trebui să fie o preocupare pentru noi toți, nu doar pentru specialiștii de resurse umane.
Estera Anghelescu, Recruiting & Employer Branding Director, Kaufland România