Imaginea profesională este strâns legată de codul vestimentar al companiei
Candidaţii la MBA lucrează în mod special în zona de middle management, în domenii precum banking, industrii, pharma, precum şi antreprenoriat. Pentru ei, consultantul de stil Irina Markovits oferă câteva idei despre imaginea profesională.
Persoanele care acced către un program de MBA/EMBA provin în general din zona de middle management. Există câteva reguli în ceea ce privește imaginea profesională de la care nu ar trebui să se abată?
Imaginea profesională este legată, în primul rând, de codul vestimentar al organizației sau al industriei în care activăm, nu de poziția ierarhică. În banking, de pildă, codul vestimentar cere ținute Business Clasic (costume și taioare în culori neutre, purtarea cămășii cu mâneci lungi și cravată de către bărbați, rochii cu croieli clasice și bijuterii discrete de către femei) – indiferent că vorbim despre o persoană din top management, middle management sau entry level. La polul opus, într-o industrie IT&C, ținutele tuturor angajaților vor fi casual: fără obligativitatea cămășilor sau sacourilor, de exemplu. La modul general, principiile imaginii profesionale se rezumă la a avea ținute de zi/ birou care să transmită credibilitate, competență și o anumită eleganță exprimată cu discreție. Acestea se vor exprima stilistic diferit, în funcție de codurile vestimentare de mai sus, dar și de stilul personal al purtătorului/purtătoarei.
În privința vestimentației, când sunt admise ținute casual? Și care sunt limitele acestor ținute pentru femei/bărbați?
Ținutele (smart) casual pot fi uniforma zilnică a angajaților dacă este vorba despre o industrie/organizație care permite acest lucru sau când este vorba despre poziții back-office. În majoritatea organizațiilor, ținutele (smart) casual sunt purtate în zilele de vineri (Casual Fridays) sau într-un team building. Delimitarea dintre adecvat/nepermis ține de a nu purta la birou ținute și accesorii pe care le purtăm în contexte ale timpului nostru liber: weekend, vacanțe, ocazii speciale elegante sau seri de clubbing/party-ing. Lista poate fi foarte lungă: de la colanți, maiouri, bluze transparente, sandale sexy sau blugi rupți până la hanorace, bermude, tricouri mulate, cămăși multicolore cu mâneci scurte, încălțămintea sport cu care mergem la sala de sport…
Femeile care ajung în astfel de poziții sunt în jurul vârstei de 40 de ani. Se poate vorbi despre o ținută specifică vârstei sau nu?
Îmi place să cred că o femeie de 40 de ani, într-o poziție de middle management și cu suficientă experiență profesională, ajunge și la un rafinament al stilului personal. Ținutele ei pentru birou nu vor putea fi confundate cu cele ale unei absolvente de facultate – fie că vorbim de calitate, de styling sau de stil în sine. Din punctul meu de vedere, este mai important să știm că o ținută business nu înseamnă doar croieli clasice, sobre, ci o putem ajusta dându-i note moderne prin croieli actuale, lungimi din tendințe și suprapuneri deștepte, adăugându-i accesorii cu personalitate.
Cât de mult contează atitudinea în ansamblul imaginii profesionale?
Din punctul meu de vedere, nu există nicio legătură între cele două. Competența, caracterul unei persoane, comportamentul decent, felul în care comunici pot fi magistral exprimate indiferent dacă purtăm costum sau nu. La polul opus, suntem înconjurați de persoane îmbrăcate luxos, în costume și taioare scumpe, made to measure, și pe care le putem descrie ca având o imagine „profesională”, dar a căror calitate umană și profesională este mediocră.
În ce măsură este important educația din familie în această privință și cât se poate educa ulterior?
Educația din perioada copilăriei, a adolescenței, a anilor de facultate este deosebit de importantă – nu neapărat estetic, ci prin oferirea unor repere de bun-simț și bun gust. De pildă, e util să înțelegem diferențele între ce purtăm în spațiul public (la școală, facultate, ulterior birou) și ce îmbrăcăm în spațiul privat sau în anumite contexte ale vieții personale. În felul acesta, nu mai e nevoie să ți se explice mai târziu de ce purtarea unor colanți, bluze cu spatele gol sau pantaloni scurți nu este adecvată pentru birou.
Despre Irina Markovits
Irina Markovits a deschis primul birou de consultanţă de stil şi imagine din România – Image Matters, care şi-a început activitatea în urmă cu 10 ani. De-a lungul timpului, Irina a creat identitatea vestimentară a unor personalităţi din mediul de business şi de pe scena politică românească şi a desfăşurat peste 40 de programe interne şi workshopuri de imagine profesională pentru companii multinaţionale sau locale.
Dintre companiile care au descoperit că un angajat le poate fi ambasador prin imaginea profesională şi pentru care Irina a desfăşurat cursuri de imagine profesională se numără: Adobe, Accenture, AirFrance, Adecco, British-American Tobacco, Carrefour, Cargill, Cetelem, Citibank, Deutsche Bank, Ewopharma, Groupama, GenPact,GDF Suez, Herbalife, Holcim, IBM/ Lenovo, Image PR, Kaufland,LifeCare, Petrom/ OMV, Sephora, Orange, OTP Bank, Procter&Gamble,
Poerner, Servier, UniCredit, United Media, Zentiva şi alţii.
Îi puteţi citi articolele de stil şi modă pe blogul personal, www.stylediary.ro
Acest interviu a fost publicat în Ghidul MBA 2017 – supliment editorial anual al Revistei CARIERE