Metehne și capricii ale mediului profesional
Mi-am spus, nu o dată, că nu-i putem schimba pe cei care aleg să trăiască pe lângă minimele rigori ale unei relații funcționale. Continui să mă întreb însă de ce acest fel de oameni sunt acceptați sau păstrați în organizații atunci când nu-ți trebuie mult să observi ce impact au asupra celor din preajma lor?
Știu că vă fuge gândul la explicații la îndemână. Probabil că vă spuneți “Persoana de care amintesc este volatilă emoțional, e problema ei că o afectează astfel de lucruri.” Ei bine, nu. Aveam în fața mea o femeie puternică și rațională, competentă, care pur și simplu nu-și mai dorea să trăiască așa – “lingușind persoane incompetente sau rigide care se agățau de putere și guvernau sub imperiul fricii”. Gata cu compromisurile – era mesajul ei.
Cea mai eficientă formă de socializare organizațională
Nu am fost la biroul tinerei care-mi împărtășea trista experiență, dar mi-am amintit fără niciun efort de alte forme organizaționale în care am regăsit acest context. Unul din primele efecte pe care le observi atunci când intri într-o astfel de organizație este comunicarea deficitară, sau chiar lipsa ei. Desigur, zgomot de fond există din plin, dar nu și esența conținutului.
Cum altfel să se protejeze cei care nu-și doresc să interacționeze cu persoane mult diferite de nevoile lor, decât izolându-se în tăcere sau comunicând doar formal? Neuroștiința ne evidențiază că cea mai eficientă formă de socializare organizațională este bazată pe buna dispoziție. Nu este oare acesta dezideratul oricărui șef de companie? Nu cred că nu ați auzit măcar o data în viața voastră un șef de organizație, echipă, activitate care să nu-și exprime dorința de a vedea oameni fericiți și zâmbitori în preajma sa.
Putem să măsurăm oricand efectul comportamentelor manifestate în viața curentă. Ansa deschisă a sistemului limbic, responsabil de centrii emoționali, este asigurată prin râs. În egală măsură, iritabilitatea sau toanele manifestate ne fac să fim circumspecți și să evităm persoanele în cauză. Pe ultimul loc ca stare preferată de interlocutori este depresia. În acest caz, toți cei din preajma persoanei afectate îi pomenesc câteva soluții de remediere și își văd de treaba lor.
În această poveste ne regăsim, fie că recunoaștem sau nu, cu toții, mai devreme sau mai târziu. Mediul de lucru este oglinda celor care trăiesc în organizație. Așa cum fiecare copil oglindește relațiile din familie, așa și oamenii din companii oglindesc comportamentele celor care le conduc.
Liderii emoționali
Deseori le spun persoanelor care își caută un nou post că mai degrabă își doresc alt tip de interacțiune umană în mediul profesional. Fac ce fac și tot la vorba mea ajung. Oamenii urmează oameni. Când aceștia sunt mult diferiți de nevoile noastre, îi părăsim. Pentru că relațiile cu ceilalți oameni ne influențează reacțiile fiziologice, adică și emotiile, prin configurația de ansa deschisă a sistemului limbic. Așa suntem construiți, să reacționăm la interacțiunea umană.
Întorcându-mă în sediile de birouri, acolo unde aceste demersuri științifice sunt probate, îmi amintesc de studiul celor de la Yale University School of Management care pun în lumină faptul că buna dispoziție și râsul se răspândesc cu rapiditate, fiind contagioase. Un lider autentic zâmbitor își asigură cooperarea și onestitatea echipei, ceea ce îl ajută să măsoare cu ușurință performanța ei.
În contradicție, un șef mereu nemulțumit, nejustificat de exigent și autoritar, care nu asigură nici suport echipei, are ca efect asupra celor din preajma sa evitarea și tăcerea. Cine ar vrea să mai afle ceva de la el sau să-l informeze, când știe că nimic nu-l mulțumește?
Despre liderii emoționali care asigură coeziunea echipei ne este drag să povestim. Un alt studiu efectuat pe un grup de 1200 de persoane demonstrează că râsul semnalează temperatura emoțională a acestuia, indicând implicarea “trup și suflet” a fiecărui membru. Îmi place să spun că liderii care reușesc să-și împărtășească trăirile sunt magneți emotionali și de aceea oamenilor le face plăcere să lucreze cu ei.
Nu întâmplator am ezitat să finalizez articolul. Simțeam că ar mai fi ceva de adăugat. La începutul săptămânii am participat la o dezbatere pe tema competențelor necesare în viața profesională. Multă lume bună, de la miniștri, Administrația Prezidențială până la reprezentanți ai Parlamentului European. Mi-a plăcut ce am auzit, mi-am șoptit în sinea mea că nu sunt chiar singura preocupată de profilul viitorului profesionist, fie el angajat, antreprenor sau liber practician, în lumea asta. S-a menționat aici că inteligența emoțională și creativitatea sunt abilitățile care se cer dezvoltate încă din școală, pe lângă altele, pentru a funcționa eficient. În țara noastră. Așa domnilor, am trăit să aud asta din gura oficialilor. Acum că mi-au fost impresionate urechile, îmi doresc să pot și măsura efectele acestei afirmații atunci când se vor alege în viața companiilor, fie ele private sau de stat, oamenii care pe lângă cunoștințe, diplome și competențe tehnice vor demonstra că le pasă de cei din jurul lor, care vor emana empatie și vor fi disponibili să-i crească pe lângă dânșii pe cei care vor să învețe de la ei.
Masă critică de oameni
Până una alta, cei amintiți mai sus de către clienta mea – șefi autoritari definiți de ipocrizie – otrăvesc medii profesionale și nu numai. Dacă ne gândim câți dintre ei sunt și părinți avem deja o imagine realistă a non-valorilor care se sădesc în spațiul lor familial. Ca să nu-mi mai amintesc acum și de oamenii de la catedră care se lasă pradă comportamentelor nefaste dezvoltării copiilor în clasele de curs, acolo unde e locul lor de muncă.
Știu însă că o societate este funcțională, sau are șanse de însănătoșire, atunci când există o masă critică de oameni care aleg să trăiască după principii și valori autentice. Așa cum își dorea clienta mea. Nu mă îndoiesc de reușita ei. Alăturându-se unui grup de oameni onești, cooperanți și realmente performanți o să-și găsească mediul propice dezvoltării ei iar acest articol o să rămână doar un studiu de caz.
Mihaela Feodorof are o experienţă de 16 ani în HR, în cadrul BRD – Groupe Societe Generale, unde a coordonat echipa de recrutare, acoperind un volum de peste 6.500 de noi angajări. A asigurat gestiunea talentelor timp de cinci ani şi a implementat primul sistem de consultanţă internă de resurse umane. În urmă cu şase ani a înfiinţat compania Yourway Life & Career Counseling, care acoperă două direcţii de business: una care se adresează companiilor, oamenilor de business şi liderilor, specializată în servicii de business consulting şi executive coaching, reunite sub brandul Performanceway, şi cea de-a doua, Yourway, care oferă servicii de evaluare şi consiliere pentru studenţi, elevi şi copii (începând cu vârsta de 2,5 ani). Programele pe care le-a urmat (IBR & Chartered Institute of London, Banking management and marketing, ASEBUSS – HR Management, ERUDIO Leadership) şi certificările pe care le-a obţinut de-a lungul anilor (HART, HOGAN Assessment Certificate, Performance Consultants International – Certificate for Professional Development, Executive Coaching for Performance and Purpose in Organizations) au ajutat-o pe Mihaela să-şi construiască un business de succes şi să-şi găsească împlinirea în reuşita celor alături de care a fost în procesul de dezvoltare profesională, dar şi personală.