Networking: Sfaturi esenţiale pentru a-ţi crea o reţea puternică de profesionişti, care te va ajuta în carieră
Networking-ul este un element de bază al relaţionării şi un pion important în dezvoltarea oricărei afaceri. De fapt, una dintre metodele cel mai des folosite de oamenii de succes este chiar networking-ul de calitate, a precizat Corina Diaconu, Managing Director ABC Human Capital, pentru Revista CARIERE.
"Aceştia investesc în toate oportunităţile pe care le întâlnesc pentru a dezvolta noi parteneriate profitabile. Până la urmă nu este suficient să fii foarte bun în ceea ce faci dacă nu îţi construieşti şi o imagine proprie astfel încât lumea să te cunoască. Dacă în reţeaua ta de networking se găsesc oameni mai puţin valoroşi, să nu te miri că prosperitatea ta nu este cea pe care o aştepţi.
Pentru a fi printre cei mai buni, trebuie să fii în preajma celor mai buni! Ca atare, ţineţi cont de puterea comunicării şi a schimbului de informaţii într-o reţea profesionistă cu oameni de calitate şi de încredere", a explicat Corina Diaconu.
Dar la ce trebuie să fii atent când vrei să îţi faci o reţea de networking puternică? Care sunt elementele cheie de care trebuie să ţii seama?
Corina Diaconu arată că primul pas pe care trebuie să îl faci este să pui pe o listă toţi cunoscuţii şi prietenii pe care îi ai, iar aceştia, la rândul lor, trebuie să te recomande mai departe la propria reţea.
"În felul acesta ai un punct de pornire, iar şansele de a încheia un contract cresc considerabil când stai de vorba cu oameni pe care îi cunoşti, faţă de abordarea clasică, de tip cold calling. De altfel, în acest moment s-au dezvoltat business-uri al căror model are la bază aducerea în contact a unor oameni din medii şi industrii diferite, facilitându-le un cadru proprice pentru a face business şi a colabora. Ca atare, cei care au gândit aceste afaceri au intuit puterea enormă a networking-ului!", subliniază Corina Diaconu.
Ţine minte: construirea unor relaţii de lungă durata îţi poate fi de folos în orice moment, iar networking-ul este cea mai rapidă şi uşoară modalitate de a obţine informaţii.
Online-ul dublează forţa networking-ului
Trăim într-o lume din ce în ce mai conectată la Internet şi folosim tot felul de tehnologii. Mediul online a distrus barierele legate de distanţă, iar accesul la informaţii se poate face acum din doar câteva click-uri.
Tocmai de aceea e important să ai o prezenţa susţinută şi în digital networking. Primul exemplu care îţi poate veni în minte este LinkedIn, reţeaua socială folosită şi apreciată de profesionişti.
Corina Diaconu consideră că astfel de platforme reprezintă o mină de aur, atât pentru cei care îşi caută un job, cât şi pentru angajatori sau companii de consultanţă.
Drept urmare, dacă acolo nu ai o reţea solidă de cunoştinţe nu prea prezinţi încredere şi este foarte posibil ca un potenţial angajator să nu fie interesat de tine ca potenţial angajat.
"Networking-ul este una dintre cele mai eficiente metode de generare de informaţii şi interacţiune, ajutându-ne să ajungem la persoanele ce ne pot sprijini în îndeplinirea obiectivelor profesionale. Prin networking poţi primi şi oferi sfaturi fără nicio presiune şi poţi afla lucruri utile într-o discuţie lejeră.
Este o situaţie win-win pentru toţi cei implicaţi. Prin networking îţi creezi relaţii casual care se pot transformă în prietenii sau parteneriate de afaceri foarte uşor, îţi poţi îmbunătăţi relaţiile cu colegii de la birou şi îţi poţi găsi mult mai uşor clienţii potriviţi", punctează Corina Diaconu.
Sfaturi importante
Oana Vişan, Managing Consultant ACTIV RECRUITMENT GRUP, are câteva recomandări în ceea ce priveşte structurarea unui networking profesional funcţional:
– Includeţi în lista dumneavoastră de contacte persoanele potrivite: aici putem discuta despre colegi sau foşti colegi, superiori ierarhici, persoane cu interese similare, membrii ai diverselor asociaţii profesionale, persoane care activează în domeniul vizat de către dumneavoastră şi oameni recunoscuţi pentru calităţile lor profesionale ce pot oferi la un moment dat referinţe în ceea ce priveşte competenţele dumneavoastră sau care vă pot face recomandări legate de anumite practici profesionale sau chiar oportunităţi de carieră.
– Menţineti legăturile create – activaţi în reţea: Nu abordaţi persoanele doar cu scopul de a le solicita ajutorul într-o anumită problemă pentru ca după aceea să uitaţi că există. În ceea ce priveşte contactele cu foştii parteneri de afaceri sau foşti colegi puteţi lua iniţiativa de a le trimite periodic un e-mail, un link sau un mesaj. Scopul este acela de a menţine într-un mod relaxat şi firesc relaţia respectivă. Menţineţi conexiunile prin contactare regulată, dar fără exagerări, iar aceasta va duce treptat la construirea de relaţii solide.
– Oferiţi pentru a obţine: Networking-ul nu ar trebui să fie o stradă cu sens unic.
- În cazul în care găsiţi articole interesante sau un loc de muncă relevant, partajati aceste date cu reţeua de contacte – ne referim aici la contactele ce ar putea fi cointeresate de subiect;
- Felicitaţi persoanele pe care le aveţi în lista de contacte dacă au primit promovări sau dacă informează asupra unor schimbări pe plan profesional;
- Conectaţi persoane – conexiunile se pot ajuta reciproc. Atunci când simţiţi că o astfel de iniţiativa ar fi benefică şi ambele părţi au convenit asupra acestui fapt puteţi iniţia o astfel de acţiune. Sistemul de networking ar trebui să fie o relaţie în care la rândul dumneavoastră oferiţi celorlalţi resurse.
– Solicitaţi opinia celorlalţi: Contactele sunt în reţea pentru un motiv, deci nu uitaţi şi de faptul că puteţi profita de cunoştinţele şi experienţa lor. Aveţi grijă însă să va asiguraţi că veţi contacta persoana potrivită şi că îi mulţumiţi pentru suportul oferit. Participaţi la evenimente de networking – este foarte posibil ca în cadrul acestor adunări să găsiţi participanţi din lista dumneavoastră de contacte sau alte persoane care au aceleaşi obiective şi interese şi care sunt deschişi la a-şi face noi contacte.
– Încercaţi să aduceţi un plus de valoare grupului din care faceţi parte: Veniţi în sprijinul celorlalţi cu know-how-ul dobândit – postaţi şi comunicaţi informaţii relevante, adăugaţi comentarii pertinente în cadrul discuţiilor deschise, listaţi informaţii interesante ce pot aduce beneficii celorlalţi.
– Descrieţi pe larg în cadrul profilului dumneavoastră experienţa profesională, realizările concrete (creşteri în procente a cifrei de afaceri, număr clienţi noi, dezvoltarea portofoliului de produse, nominalizări, premieri,etc) şi chiar dorinţa de a face o schimbare pe plan profesional – dacă veţi considera că este necesar. Actualizaţi informaţiile de câte ori este nevoie pentru a oferi o imagine fidelă a statusului dumneavoastră.
"Networking-ul se bazează pe o abilitate ce merită a fi dezvoltată de fiecare dintre noi, iar procesele şi tehnicile incluse în acest proces sunt în mare research-ul (pentru găsirea şi verificarea persoanelor vizate, pentru a va informa în legătură cu o companie,etc), structurarea de strategii şi gândirea pe termen lung a obiectivelor şi a avantajelor oferite.
O reţea de contacte de afaceri sau profesională facilitează traseul dumneavoastră în piaţa de profil şi reprezintă o modalitate de a ajunge la factori de decizie la care ar fi foarte dificil să ajungem prin utilizarea metodelor convenţionale de marketing / abordare", încheie Oana Vişan.