Obiceiurile care îţi distrug ziua de lucru. Nu le lua în glumă!
Ca să îţi măreşti speranţa de viaţă, e de ajuns să te ridici de pe scaun şi să faci câţiva paşi la fiecare jumătate de oră, scrie capital.fr, citând un studiu al universităţii din Sydney. Nu te gândeşti însă la asta şi rămâi aşezat prea mult timp. Ori, igiena de viaţă are un impact direct asupra sănătăţii şi se reflectă şi în performanţele profesionale. Sunt însă obiceiuri pe care ţi le poţi impune, destul de simple de altfel, care te pot ajuta să alungi stresul, să fii mereu concentrat şi să rezişti toropelii care îţi închide ochii în mijlocul şedinţelor.
Stai prea mult pe internet
Reţelele de socializare, site-urile pe care îţi cauţi concediu, anunţurile de mică publicitate îţi răpesc mai mult din timpul de lucru decât ai crede. Potrivit unui studiu realizat pe 150.000 de angajaţi europeni, 44% din timpul petrecut pe internet la serviciu este în scopuri private. În capul listei, desigur, Facebook. Folosirea în scopuri personale a internetului presupune o scădere de 10,2% pe salariat şi o pierdere de 25 de zile de lucru pe an pentru companie. Dacă e să faci un calcul la nivelul companiei…
N-ar fi rău să îţi faci curăţenie în listele de prieteni de pe reţelele de socializare şi să stabileşti o limită de 20 de minute pe zi. Asta la serviciu. Iar acasă, evită să mai arunci o privire pe Facebook după ce te pui în pat, lumina ecranului te va ţine treaz mai mult timp.
Îţi verifici încontinuu e-mail-ul
La fel ca 75% dintre cei care muncesc, te opreşti din lucru de fiecare dată când primeşti un e-mail. Ştiai că, după ce îţi pierzi concentrarea, îţi revii complet abia după 20 de minute? Iar dacă stai să te gândeşti că un manager primeşte un mail, în medie, la fiecare şapte minute… nu prea îţi mai rămâne timp ca să îţi foloseşti potenţialul. Un studiu american a demonstrat că pierdem în jur de două ore pe zi pentru că ne oprim din lucru, din diferite cauze.
Dezactivează-ţi alertele! Doar unul din trei e-mail-uri se referă la serviciu.
Nu laşi telefonul din mână
Potrivit unui studiu britanic, ne consultăm telefonul, în medie, de 221 de ori pe zi. E şi mai rău la cei atinşi de homofobie, adică de teama de a trăi fără telefonul mobil. E mai bine să ai două telefoane şi să îl închizi pe cel de serviciu când eşti acasă. Iar la birou, când trebuie să fii concentrat la maximum, dă telefoanele pe silent. O să-ţi aminteşti cum era să lucrezi înainte de a putea fi sunat oricând.
Nu iei pauza de prânz
Mulţi angajaţi nu iau pauză de prânz, se mulţumesc cu un sandviş mâncat pe tastatură, ca să nu piardă nicio secundă de lucru. Nu doar că vei mânca mai bine dacă te vei desprinde de calculator, dar vei şi avea ocazia de a schimba informaţii cu colegii, care îţi vor stimula creativitatea. Apropo, voi aţi auzit în firmă despre sistemul lunch roulette? Înseamnă să iei masa cu alt coleg în fiecare zi.
Stai toată ziua pe scaun
Când stai mult timp aşezat pe scaun încetinesc ritmul cardiac, respiraţia şi circulaţia sanguină. Iar staţionarea sângelui la nivelul membrelor inferioare măreşte senzaţia de oboseală. 60% dintre salariaţi rămân pe scaun şase ore încontinuu. Chiar şi cu mai puţin, nu sunt suprinzătoare durerile la nivelul cefei şi al mijlocului. Dacă stai mult timp aşezat rişti să te îmbolnăveşti de inimă, diabet sau cancer de colon.
Mişcă-te în mod frecvent, mişcă picioarele ca să nu anchilozezi şi, eventual, plimbă-te prin birou atunci când vorbeşti la telefon. Desprinde-ţi privirea de ecranul computerului din când în când, clipeşte des şi reglează scaunul astfel încât tastatura să fie la nivelul coatelor.
Renunţă la dulciurile la comun
Şi la tine la serviciu găseşti , deseori, o cutie cum bomboane de ciocolată care îmbie pe toată lumea? Ai văzut, cred, că atunci când sunt zile mai stresante, cutia se goleşte rapid. Ar trebui să nu uiţi că ciocolata este un desert consumat rapid de organism şi care nu hrăneşte, ci creează dependenţă. Dacă îţi zboară încontinuu gândul la ciocolată, bea un pahar cu apă, nişte ceai sau câteva fructe uscate. Şi ca să nu ţi se foame rapid şi să mănânci toată după-amiaza, mănâncă mai multe fibre, fructe şi evită grăsimile.
Fă sport
Sir Winston Churchill era o forţă a naturii. Din regimul său zilnic nu lipseau whiskey-ul şi câteva trabucuri şi nu făcea deloc sport. Dar tu nu poţi risca. Lipsa exerciţiilor împiedică organismul să facă faţă oboselii nervoase şi creşte la cote alarmante nivelul de cortizol, hormonul stresului. Pe lângă asta, nu doar că rişti să te îngraşi, dar apar şi complicaţii, precum lumbago.
Apucă-te de sport, cât mai repede posibil. O să fie mai greu la început, dar vei vedea că după două-trei săptămâni, graţiei secreţiei de endorfine, vei deveni dependent de sport. Aşadar, nu faci sport, eşti stresat şi bolnav, faci sport, devii dependent de starea de bine pe care o creează.
Nu te mai culca târziu
Foarte mulţi oameni dorm rău din cauza muncii. Atenţie la culcatul târziu, corpul nu mai are când să recupereze orele de somn pierdute. Doar zece minute de lectură seara elimină 60% din stresul acumulat în timpul zilei. Fă o evaluare a duratei ciclurilor somnului (în general situate între o oră şi jumătate şi două ore) şi culcă-te la o oră care îţi va permite să dormi un număr par de cicluri.
Aşa cum ai văzut, nu doar la birou trebuie să ai o conduită care să îţi menţină performanţa, ci şi în timpul liber. Uită de telefon, fă sport în mod regulat (da, ai auzit mereu asta, dar dacă nu ar fi important nu ai tot auzi-o) şi dormi atât cât trebuie. Relaxarea şi rezultatele vor veni mai repede decât te aştepţi.