Strategii și oportunități neașteptate: Networkingul, accesibil și introvertiților!
Networkingul este complicat pentru toată lumea, indiferent dacă persoana respectivă este un introvertit sau un extrovertit, un începător sau un om cu experiență în domeniu. Dar, din moment ce rețelele de cunoștințe cresc exponențial – o persoană care vă prezintă altor trei oameni, care vă prezintă fiecare la mai mult de trei alți oameni – poți simți cu adevărat că este greu să spargi gheața atunci când într-adevăr nu cunoști pe nimeni.
„Dacă alegem să privim networkingul prin analogie cu marketingul, descoperim imediat că există două tipologii‟, explică Elena Badea, Partner & Senior Consultant Sfera Business. (Elena Badea a fost, timp de 15 ani, Director de Business Development și apoi Director de Marketing al unei companii internaționale de top ce activează în România. Are o vastă experiență în business development, account management, marketing corporativ, operațional și marketing digital).
Astfel, sunt cei care preferă să facă pull networking – cu alte cuvinte sunt reactivi și preferă să fie abordați de ceilalți și se simt foarte bine când nu sunt ei cei care trebuie să deschidă conversația. Există apoi varianta opusă, a celor care preferă și fac mai degrabă push networking, adică cei care, imediat ce văd oportunitățile de networking, devin proactivi, merg către ceilalți oameni și deschid conversația.
Elena Badea spune că: „trei resurse interne sunt esențiale pentru a fi bun la networking: empatia, intuiția și încrederea în sine‟. Prin empatie putem înțelege starea emoțională a celuilalt. Alături de intuiție, empatia ne ajută pentru a face o calibrare corectă a celuilalt. Încrederea în sine ne asigură suportul necesar și portanta pe toată durata demersului.
5 reguli de bază
Dincolo de structura internă a fiecăruia dintre noi, networkingul este esențial în mediul de business. Indiferent de senioritate sau de mediul de lucru (corporație sau antreprenoriat), prin networking nu doar schimbăm informații, ci avem oportunitatea de a cunoaște oameni noi, de a ne construi brandul, de a ne cizela abilitățile de comunicare și de influențare.
Astfel, Elena Badea precizează că cele 5 reguli de bază pentru a face din networking un proces eficient, care să aducă plus-valoare tuturor celor implicați sunt:
1. Ascultă mai mult decât vorbești;
2. Acordă întreaga ta atenție celuilalt;
3. Fii deschis și autentic;
4. Fă întotdeauna follow up;
5. Cultivă 10 contacte strategice.
Soluția reflectării comportamentului
O altă soluție pentru a intra în conexiune cu o persoană cu care purtați o conversație este oglindirea sau reflectarea comportamentului celuilalt.
Poate vi s-a întâmplat măcar odată să fiți prinși într-o conversație cu cineva și brusc să vă dați seama că sunteți amândoi în aceeași poziție, sprijinindu-vă cu un cot pe masă și cu cealaltă mână atingându-vă tâmpla. Sau observați că brusc începeți să împrumutați accentul celeilalte persoane sau că vorbiți mai rapid ori mai tare.
Oglindirea gesturilor, a expresiilor, a posturii sau a tonului vocal a unui partener de conversație poate reflecta dorința de a fi acceptat sau plăcut de persoana cealaltă, după cum arată studiile în domeniu. Acest fenomen este observat cel mai adesea între parteneri romantici, dar se întâmplă frecvent și la locul de muncă, în cadrul diverselor întâlniri și conversații cu colegii.
Cei mai mulți oameni fac acest lucru inconștient. Dar gesturile realizate în oglindă vă pot ajuta să creați conexiuni puternice cu alte persoane. Acest comportament, de multe ori numit "efectul cameleon" îi determină pe alții să placă mai ușor persoana cu care vorbesc și chiar să capete mai multă încredere în partenerul de conversație. Networkerii profesionali, negociatorii și agenții de vânzări spun că folosesc gesturile în oglindă pentru a-i ajuta să se angajeze mai profund într-o conversație și să înțeleagă persoana cu care vorbesc.
Un candidat la interviul pentru un loc de muncă ar putea copia postura unui recrutor și stilul de a vorbi într-o încercare de a face o impresie bună, de exemplu. Uneori, acest lucru este evident pentru intervievator, și, uneori, nu este, în funcție de aptitudinile candidatului și subtilitatea acestuia.
Este mai înțelept, însă, să înceapă să realizeze o conexiune cu recrutorul înainte de a încerca să-i reflecte comportamentul. Ar trebui ca într-o primă fază să arate deschidere reală spre conversație și interes, prin indicii non-verbale, dar și prin frecvent contactul vizual. De asemenea, este indicat să rămână în limita unor comportamente care vin în mod natural.