Daniela Bîzgan: Strategie, ambiție, multă muncă și… nu renunța la primul hop dacă vrei să ai succes în afaceri
Aveți peste 100 de angajați în momentul de față. Care este modalitatea de management pe care o abordați cu aceștia?
Ne place să spunem că abordăm un management consultativ. Colegii ne sunt apropiați și discutăm, ne facem planuri împreună și cred că ăsta a fost secretul nostru pentru a ne atinge obiectivele.
Care credeți că este cea mai bună modalitate de a motiva angajații?
Pe lângă motivarea financiară, ar fi aprecierea, oamenii au nevoie de apreciere, de încurajare, să îi ajuți să crească, să se dezvolte acolo unde au înclinație și unde fac lucrurile cu pasiune.
Trimiterea acestora la traininguri este importantă pentru retenția și atragerea de angajați?
Da, acestea sunt importante pentru instruire. Mai importantă este însă discuția de după training, în care vedem ce am învățat și cum putem aplica lucrurile noi în businessul nostru. Fiecare ce își dorește practic să aplice în departamentul unde lucrează.
În cazul companiei dumneavoastră, care ar fi cea mai bună metoda de atragere și retenție a angajaților?
Suntem un business de familie, care a crescut frumos, un business stabil, iar în momentul de față, pentru un angajat este importantă stabilitatea businessului. Plus că noi încurajăm dezvoltarea profesională a angajaților – de fiecare dată le spun că dacă au nevoie de un training, dacă vor să se dezvolte, îi încurajăm și le susținem și cheltuielile. Încurajăm oamenii cu initiațivă, care își doresc să crească, chiar îmi place când primesc, la interviul de angajare, la întrebarea „unde te vezi peste câțiva ani?”, răspunsul „în locul tău”.
Ați spus că îi încurajați să meargă la traininguri. Îi încurajați să meargă și la sesiuni de coaching dacă au nevoie de așa ceva?
Sigur că da.
Intentionați să mai faceți angajări până la sfârșitul anului?
Dacă va fi nevoie, da, dar în momentul de față, cred că avem echipe bine închegate în fiecare departament, ca număr suntem OK. Dacă va fi nevoie, cu mare placere. Noi, din contră, am angajat, nu am dat afară, nici într-un caz.
Nici măcar pe perioada crizei?
Nu.
Ce abilități căutați la un potențial angajat?
Dorința de dezvoltare profesională, experiența, viziunea, perseverența, îmi plac oamenii responsabili și mi-ar plăcea să-și facă toți slujba cu plăcere.
Revenind la angajare și interviu – se discută tot mai des de introducerea unor teste care să arate gradul de onestitate și loialitate al potențialilor angajați. Credeți că este oportun un astfel de test?
Nu. Eu cred că aceste lucruri se testează și se demonstrează în timp. Un test pur și simplu îți poate da un indiciu, însă poate fi și greșit, așa că noi vrem să testăm, nu să facem teste.
Cât de important este rolul unui manager în obținerea rezultatelor unei echipe?
Cel mai important pion din echipă, el dă direcția, ia deciziile, motivează echipa, chiar dacă nu este cel mai bun specialist într-un anumit domeniu, este important să fie lider.
Care sunt calitățile pe care le căutați la un manager de echipă sau top manager?
Ne dorim să se plieze pe filozofia companiei, căutăm oameni cu viziune, care știu să facă strategie, manageri care stau aproape de oameni, îi încurajează, își doresc încurajarea lor profesională, ambiție.
Managerii au fost promovați din cadrul companiei sau au fost aduși din afară?
Și, și. Avem mulți manageri crescuți în companie, avem și colegi din afară, veniți mai mult pe partea de top management, din industrie.
Cum a afectat criza afacerile companiei?
Ca cifră de afaceri, acum încercăm să ne revenim la cifra din 2008, suntem mai aproape de controlul costurilor, bineînțeles. În schimb, ne-am ambiționat și am și investit – avem un nou software, investim în traininguri. Credem că investind în oameni și având o echipă pregătită, putem reuși. Acesta este rețeta succesului. Și suntem ambițioși.
Spuneați că unul dintre punctele forte ale companiei este acela că a ales să reinvestească profitul. Credeți că dacă marea majoritate a companiilor ar fi încercat să facă asta, ar fi trecut mai ușor peste criză?
Cu siguranță. Noi sperăm că aceasta a fost cheia succesului pentru noi. Am putut veni către partenerii noștri atât cu stocuri, o gamă largă de produse, dar și cu servicii. Alți competitori au avut probleme în zona asta, însă noi am avut un mare avantaj aici. Atât cu băncile, cât și cu furnizorii, avem o relație foarte bună, având și rezultate bune pe partea financiară și, atunci, toată lumea te vrea ca partener.
În toată această perioadă, afacerea a fost doar pe profit, sau ați înregistrat și pierderi?
A fost doar pe profit.
Referitor la criză, ați întreprins anumite acțiuni pentru păstrarea și fidelizarea clienților sau pur și simplu au rămas din inerție, din cauza stagnării pieței de electrocasnice?
Clienții noștri sunt alte companii. Suntem o afacere B2B. Noi am crescut ca procent în businessul lor, fiindcă alții au dispărut și, ca noutate, cred că am venit cu consultanță, prin intermediul echipei de vânzări, cu training pentru echipă, am fost mai flexibili la termenele de plată, pe unii am încercat să îi salvăm, dându-le marfă în custodie.
Și a funcționat?
Da, pe unii i-am salvat.
Ce sfaturi ați da unei persoane care vrea să înceapă o afacere în acest sector?
Să aibă o strategie bine definită, să nu renunțe la primul hop, acesta e și sfatul tatălui meu. Trebuie să fie ambițios, să acumuleze cât mai multă informație din domeniu, pentru că trebuie să cunoști piața și consumatorii din zonă, să muncești mult.
Daniela Bîzgan, în prezent director adjunct al Marelvi, şi-a început cariera în cadrul companiei în anul 2004, imediat după absolvirea studiilor în domeniul economic. Daniela a făcut iniţial parte din departamentul financiar-contabil, iar patru ani mai târziu a fost cooptată în echipa de management a companiei. Din anul 2008, ocupă funcţia de director adjunct, poziţie din care coordonează dezvoltarea operaţiunilor
Compania Marelvi a fost fondată în 1995 și de atunci a devenit unul dintre cei mai importanţi distribuitori din România. Marelvi deţine în prezent patru depozite regionale: în Rădăuţi, Bucureşti, Deva, Cluj şi are 100 de angajaţi organizaţi pe departamente specific și țintește afaceri de 40 milioane euro în 2012.