De ce Elon Musk crede că educația tradițională dă chix. Și de ce ar trebui să ne pese
Elon Musk este una dintre vocile care susțin că sistemul actual de învățământ este anacronic și că nu pregătește elevii pentru ce îi așteaptă pe piața muncii. Un studiu recent realizat de Dell Technologies arată că aproximativ 85% dintre meseriile care vor exista în 2030 nu au fost încă inventate, în timp ce 800 de milioane de locuri de muncă vor fi desfiinţate din cauza automatizării, iar altele noi vor apărea. Prin urmare, acum mai mult ca oricând, educația în școli trebuie să țină pasul cu vremurile.
În cartea Elon Musk: The Unauthorized Autobiography scrisă de J.T. Owens, șeful Tesla compară actualul sistem de învățământ – care e bazat pe reproducerea unor informații, adesea nerelevante pentru activitatea ulterioară, cu prea puține aplicații practice și cu neînțelegerea scopului acelor noțiuni – cu produsele de pe o linie de asamblare dintr-o fabrică. El spune că e ridicol să tratezi oamenii în acest fel. Fiecare are niște afinități și nu își poate explora potențialul pentru că este închistat într-un sistem nefuncțional.
Prin urmare, el este adeptul gândirii critice, al gândirii axate pe găsirea unui mod de a rezolva o problemă. Dacă un copil vrea să învețe cum funcționează un motor de avion, este inutil să îi explici ce este o șurubelniță și ce trebuie să facă cu ea. În schimb, îi va fi mai ușor să înțeleagă cum funcționează acesta dacă îl dezasamblează singur. În acest fel, copilul va face legătura între utilitatea uneltelor și ce trebuie să facă mai departe.
În plus, atunci când angajează, el nu prea se uită la facultățile terminate de respectivul candidat. O diplomă obținută la o universitate de prestigiu poate fi un indicator că persoana respectivă are capacități și abilități superioare, dar nu garantează acest lucru. Tocmai de aceea ceea ce știe să facă o persoană, abilitățile și potențialul sunt mai importante pentru Elon Musk decât o foaie de hârtie.
Abilitățile de care avem nevoie pentru a răzbi pe piața muncii a viitorului
În plus, sunt atâtea alte moduri de dobândire a aptitudinilor, de la cursuri online gratuite la incubatoare de afaceri, seminarii, masterclass-uri și traininguri. Deja marile companii tehnologice din SUA nu mai percep diploma de facultate ca pe un must have pentru angajare, iar trendul pare că a ajuns și la noi, cel puțin în sectorul IT.
Generația Z, care începe să fie încadrată în piața muncii, va aduce schimbări în ceea ce privește această mentalitate. Potrivit unui studiu realizat în Marea Britanie, 63% dintre cei sub 20 de ani cred că pot avea o carieră de succes grație cursurilor și trainingurilor făcute la muncă, în detrimentul unei diplome universitare.
Cu alte cuvinte, tinerii vor să învețe ceea ce e relevant pentru ei și ce îi va ajuta pe viitor. Iar dacă nu vor obține aceste lucruri din facultăți, atunci sunt dispuși să sară peste educația universitară și să învețe on the job. Prin urmare, unele instituții de învățământ superior au fel de fel de incubatoare și programe adaptate pentru piața muncii a viitorului, uneori realizate în colaborare strânsă cu companiile. De asemenea, mediul privat a început să își facă singur școli de formare profesională pentru a se asigura că există specialiști de care au nevoie.
Dar cu școala cum rămâne? Sunt esențiale adaptarea planurilor de învățământ la realitatea curentă și adoptarea metodelor noi, interesante și aplicate de predare.
În România sunt câteva exemple de profesori, învățători și educatori care predau altfel, în sensul că au ales să îşi adapteze modul de predare vremurilor în care trăim, pe cât se poate. Acești dascăli sunt altfel pentru că au conştientizat nevoia de schimbare, dar şi faptul că schimbarea începe din interiorul fiecăreia. Sunt altfel pentru că nu s-au lăsat încorsetate de un sistem învechit şi au decis că ELEVUL este piesa centrală a puzzle-ului.
În Revista CARIERE am scris despre astfel de exemple, care sunt extrem de binevenite. Sunt oaze de oxigen, dar e nevoie de mai mult. Este nevoie de o generalizare a acestor metode altfel de predare și de o actualizare a materiilor. Este nevoie ca toți cei implicați să își dea mâna și să facă din școală un mediu propice dezvoltării profesionale și personale a copiilor.
Prin urmare, numărul din aprilie al revistei noastre va prezenta aptitudinile necesare pentru piața muncii a viitorului. Iar în curând, vă vom oferi mai multe detalii.
Citește și:
„RESTART, OAMENI!”. Provocarea profesoarei încrezătoare în noua generație
Românii care renunță la joburile din corporații ca să fie profesori în comunități defavorizate
Un pedagog de şcoală nouă sau de ce avem nevoie de educatori lideri?