O carieră de succes depinde doar de tine
Puține companii susțin dezvoltarea profesională așa cum o face Bosch, care a implementat inclusiv în România o serie de programe prin care angajații pot crește și chiar schimba complet zona de activitate. Filozofia companiei de life-long learning și autonomous learning completează politica de dezvoltare profesională pentru a da naștere unor povești de succes, precum cea a Mădălinei Cozma, Director de Resurse Umane în cadrul fabricii Bosch din Blaj. Mădălina a început ca specialist în controlling, a accesat oportunitățile de învățare și dezvoltare în cadrul companiei, inclusiv un stagiu internațional în parcursul ei către rolul de Controlling Director, pentru ca apoi să facă o schimbare importantă prin trecerea în HR.
Cum vă sprijină Bosch în dezvoltarea profesională și schimbarea ariei de activitate?
Pe scurt, pot spune că, pentru mine, Bosch is a great place to work. De ce? Pentru că vorbim despre o cultură organizațională pe care o întâlnești rar pe piața din România. Cred că trebuie să începem prin a vedea care este cadrul actual, iar astăzi, pe piața muncii schimbarea este ceva normal. Fie că este o schimbare forțată, care vine în context macroeconomic complex, fie că este o schimbare care vine din tine, este tot mai clar că ne îndepărtăm de perioada în care traseul carierei era unul liniar. La Bosch, ducem lucrurile puțin mai departe pentru că îi împuternicim pe oameni să creioneze cum arată creșterea pentru ei, iar acest element este foarte important. Compania nu vine să spună ce ai tu nevoie. Tu ești driverul carierei tale, tu trebuie să știi cum arată creșterea pentru tine pentru că tu ești cel care va investi timp și dedicare. Bosch are această politică de a-și încuraja angajații să exploreze domenii diferite de activitate. Mobilitatea internă a talentelor poate apărea fie pentru că angajatul solicită acest lucru, fie pentru că apare nevoia de competențe specifice pentru implementarea anumitor proiecte. La nivel de leadership, perioada pe care o petreci într-un rol este de obicei între 3 și 5 ani. De ce? Pentru că vrei să evoluezi, să dobândești noi cunoștințe, iar în momentul în care apar aceste mutări, apar și oportunități și perspective noi pentru cei care doresc să facă o schimbare. Tocmai de aceea mi se pare unic ceea ce face compania Bosch.
Care au fost cele mai mari provocări pe care le-ați întâmpinat în trecerea de la domeniul financiar la cel al resurselor umane?
Tranziția de la controlling la resurse umane înseamnă un efort provocator, dar totodată plin de satisfacții. Iar cel mai important lucru este să ai o echipă puternică alături, care știe să susțină un astfel de proces de tranziție. Dacă vorbim despre provocări, sunt două pe care eu le-am resimțit: construirea încrederii și stabilirea relațiilor. Atunci când navighezi într-un domeniu nou, networkingul este esențial. Trebuie să reușești să convingi stakeholderii că nu vor fi schimbări în calitatea muncii și în rezultate. Apoi vine construirea încrederii în cadrul echipei. Și îmi aduc aminte cum a fost în cazul meu, cu o primire extraordinară, care m-a surprins plăcut și care a înlesnit procesul de tranziție. Consider că una dintre cele mai importante responsabilități ale unui manager este moștenirea pe care o lași succesorului tău. Practic este ceea ce deschide calea unor schimbări care vin în mod natural și sunt benefice pentru angajați și pentru organizație.
Ce competențe din domeniul financiar v-au fost utile în noul rol de director HR?
Rolul de manager în controlling are avantajul că te expune la toate aspectele unui business. Înțelegi bugetele, fluxul de numerar, modul în care ambele influențează rezultatele afacerii. Acolo faci planificare pe termen lung, iei decizii strategice, faci cotații către client, știi care sunt factorii care te avantajează. Am realizat că toate aceste calități sunt importante și pentru un manager în HR. Practica și skillurile pe care le-am dobândit în controlling: capacitatea de sintetizare a informației, disciplina, gândirea structurată și, poate cel mai important, adaptarea comunicării la diferite niveluri din cadrul organizației, s-au dovedit a fi transferabile în această misiune.
Cum vedeți importanța dezvoltării competențelor în multiple arii de activitate pentru succesul pe termen lung al unui angajat?
Una dintre provocările semnificative ale unei organizații mari este interacțiunea dintre departamente și modul în care ne străduim să înțelegem nevoia celuilalt, procesele sau obiectivele. Și aici văd eu importanța dezvoltării competențelor interdisciplinare. Pe măsură ce oamenii se angajează atât în proiecte cât și în mutări transfuncționale, au șansa de a-și dezvolta sau dobândi abilități în alte zone. Iar această expunere cultivă angajații, le oferă un alt profil și ajung să cunoască organizația în general. În consecință, ei devin mai puternici în organizație, mai competenți și sunt gata să ocupe poziții cheie. Compania își găsește resurse interne și este un foarte mare câștig pentru că în felul acesta angajații care au posibilitatea de a se roti, pot să aducă o contribuție valoroasă.
Puteți oferi câteva exemple de oportunități de dezvoltare pe care Bosch le pune la dispoziția angajaților pentru a-și schimba cariera sau a dobândi noi competențe? Cum încurajează Bosch angajații să exploreze noi domenii de activitate și să își lărgească orizonturile profesionale?
Am discutat despre principiile fundamentale de creștere de la Bosch, life-long learning și autonomous learning, prin care pe tot parcursul carierei ai posibilitatea de a te dezvolta profesional. Aceste principii se traduc într-o serie de programe care permit mișcarea pe verticală și pe orizontală în cadrul organizației. Avem programe de formare a liderilor tineri, precum Junior Managers Program, avem programe de formare a managerilor și a executivilor și avem și programe de dezvoltare accelerată a tinerelor talente pe care le luăm din facultate și cărora le oferim aceste oportunități de dezvoltare în project management, experiență multidisciplinară, inclusiv un stagiu internațional pentru a le crește motivația și a-i ajuta să devină viitori lideri. La Blaj avem și un program intern denumit Change Project. Aceasta este o platformă locală în care persoane din departamente diferite se pun împreună pentru rezolvarea unor probleme sau îmbunătățirea unor procese care pot susține și mai eficient businessul. Această formă de interacțiune încrucișată facilitează practic dezvoltarea abilităților de colaborare, comunicare, promovează învățarea continuă și sprijinul reciproc. În plus, la Bosch avem un sistem bine definit prin care la începutul anului avem sesiunea de planificare și discutăm despre motivația angajatului, despre oportunitățile de învățare și dezvoltare. Aici setăm obiective de performanță, discutăm despre colaborare și definim concret ce măsuri de învățare sunt necesare acelei persoane pentru a realiza obiectivul pe anul respectiv. În acest cadru discutăm și despre schimbarea ariei de activitate, despre mobilitatea internă și externă. Acesta este momentul din an în care discutăm ce îți dorești să faci pe viitor, unde te vezi în următorii ani. În afara procesului anual, oricând se poate solicita un dialog despre dezvoltarea în carieră. Și, în funcție de cele discutate la acest dialog, se stabilesc direcții și se identifică oportunități.
Ce sfaturi le-ați oferi colegilor care se gândesc să facă o schimbare în carieră, similară cu cea pe care ați făcut-o dumneavoastră?
Vreau doar să punctez un lucru la care țin: este foarte important să îmbrățișăm schimbarea și să nu ezităm să acționăm! Așa a fost și în cazul meu, simțeam această nevoie de schimbare în carieră, iar când s-a ivit oportunitatea, am făcut-o. Acesta este primul pas, să fii capabil să vorbești în numele tău, să-ți exprimi dorința și să fii proactiv. Mai vreau să evidențiez că sunt șanse mici ca altcineva să vină în mod magic și să ne ofere un rol personalizat nevoilor noastre. Nu, aceasta este responsabilitatea mea, a ta, să definim ce ne dorim, să ne folosim de programele de dezvoltare profesională și personală pe care ni le oferă compania, și să facem un pas către cariera noastră de succes.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 292