Dialog despre condiția arhitectului și creativului în relația cu producția publicitară
Asociația Producătorilor și Importatorilor din Industria de Publicitate APIIP, lansează East Academy Awards – primul concurs de design pentru advertising din România. Competiția va avea caracter internațional și are ca obiectiv dezvoltarea spiritului creativ și design-ul produselor din industria de producție publicitarăPrima ediție va avea un fond de premiere de 5.000 de Euro, iar Gala Finală se va desfășura în luna septembrie, la București. Actorii importanți din industria de producție publicitară recunosc nevoia de prospețime în estetica soluțiilor. De aceea, vor scoate în lumina reflectoarelor talente mai mult sau mai puțin anonime pentru design de advertising.
East Academy va deveni o instituție de promovare, educare și comunicare a oportunităților din advertising. Astfel, Asociația Producătorilor și Importatorilor din Industria de Publicitate APIIP intenționează să încurajeze inovația și design-ul produselor folosite în industriile aplicate din advertising și publicitate. East Academy Awards este un concurs de design pentru advertising, la care poate participa orice persoană fizică din România sau străinătate cu vârsta minimă de 18 ani. Președintele comitetului de organizare East Academy Awards este arh. Matius Ichim, juriul concursului va fi unul independent, iar premiile vor fi certificate de APIIP.
Despre toate acestea vorbesc, mai pe larg, într-un interviu-dialog inedit, Marius Buiculescu – Owner, Atip Design SRL, membru al APIIP și arh. Matius Ichim – Lector, Academia de retail și Președintele comitetului de organizare East Academy Awards.
Dialog între MARIUS și MATIUS despre condiția arhitectului și creativului în relația cu producția publicitară:
Marius Buiculescu: MATIUS, cine sunt primii trei cei mai reputați arhitecți din istoria României?
Matius Ichim: Cât de dificil este să raspunzi serios la o asemenea întrebare… Oare dacă aș răspunde că cei mai reputați arhitecți nu au fost de profesie arhitecți poate că aș evita un linșaj. Ce ați spune de Constantin Brâncoveanu, Ștefan cel Mare și de Nicolae Ceaușescu?
La o a doua încercare, aș răspunde: Horia Creangă, George Matei Cantacuzino și Henrieta Delavrancea – Gibory.
Marius Buiculescu: Faci parte din elita breslei de arhitecți. Care sunt cele mai profunde aspirații în cariera unui arhitect?
Matius Ichim: Ar fi o dovadă de imaturitate din partea mea să îmi propun să raspund în numele întregii bresle. Pot cel mult să-mi imaginez că o parte a arhitecților își doresc să fie (co)autorii unei noi societăți prin edificiile pe care le vor semna. Aș putea să-mi imaginez că mulți dintre arhitecți aspiră la recunoaștere socială, ceea ce ar aduce cu sine atât premii cât și onorarii considerabil mai mari. Nu aș exclude posibilitatea ca o parte dintre colegii mei de breaslă să aspire la poziții în administrația locală sau centrală, zone din care să facă lumină în hățișul de legi și normative care mai de care mai labirintice și anacronice.
Simt însă o imensă disponibilitate în randul colegilor mei arhitecți, de a participa la viața cetății atât prin forța viziunii cât și prin capacitatea de a condensa în noțiuni parametrizabile cele mai poetice și aparent utopice idei filozofice.
Marius Buiculescu: Cu ocazia implicării în concursul EAST ACADEMY AWARDS, am avut o discuție interesantă cu unul din sponsori. Acesta consideră că circuitul natural al unui proiect este designer – arhitect – executant. Impărtășești această triadă?
Matius Ichim: Cu certitudine sunt investiții în care parcursul poate fi cel amintit, mai ales că vorbim despre o industrie a publicității, în care designerii, graficienii, art-directorii sunt autorii principali. Cred că arhitecții sunt familiarizați cu triadele și nu ar avea decât de câștigat învățând să ‚joace’ și în roluri secundare.
În aceasta eră atât de informatizată, o eră în care creativitatea s-a democratizat într-atat încât între arhitect și designer s-au mixat orizonturile și abilitățile, pot spera într-o simbioză cât mai vie între creativi, indiferent de diplomă.
Se schimbă rolurile. În continuare MATIUS pune întrebările:
Matius Ichim: Ce procent din angajații în Industria Publicitară este reprezentat de către creativi. Sunt aceștia încurajați să-și construiască o carieră în domeniul publicității? Cum se poate cultiva apetitul pentru o astfel de meserie încă din rândul elevilor?
Marius Buiculescu: Industria de producție publicitară nu are creativi dedicati – angajați full time. Mai rău este că nu lucrăm nici în regim de colaborare decât când ne forțează legislația. De aceea am inițiat EAST ACADEMY AWARDS. Acest concurs poate pune bazele unei platforme unde să se întâlnească mai ușor creativii cu producătorii. Ambii au nevoie unul de celalalt. Mă întrebi cum putem cultiva creativitatea în rândul elevilor. Simplu, adăugând o nouă disciplină încă din prima clasă de școală indiferent de specialitate. Asta pentru că deja prezentul ne demostrează că nu există domeniu în care să nu fie nevoie de creativitate. Suntem departe nu-i așa? Nu uita că cel mai bun prieten al creativității este curajul…
Matius Ichim: Cum vezi declinat conceptul de-a-arhitectura în industria publicității? Câți ani are acum viitoarea generație de creativi în industria publicitară?
Marius Buiculescu: Anticipez că diviziunea muncii, așa cum a fost definită și aplicată ca necesitate a productivității, începe să se clatine iar domeniile și specialitățile profesionale se combină, migrează, se redefinesc. Dinamica socială influențează formarea profesională mai ales în generația tânără. Toate țările lumii au o problemă cu șomajul crescut în rândul tinerilor. Supraspecializarea apare după mijlocul carierei. Până atunci fiecare își calibrează busola după oportunități.
Nimeni nu poate ști cum o sa evolueze creativii. Robotica echipată cu inteligență artificială se anunță o concurență teribilă. Un lucru este sigur, creativitatea rămâne cea mai umană, frumoasă și neplictisitoare ocupație.
Matius Ichim: Există o 'școală' a creativității pe zona publicitară, conectată la potențialul producției? Se mai organizează ore de practică și vizite în atelierele de producție publicitară?
Marius Buiculescu: Da, există scoli pentru zona publicitară. Agențiile de publicitate fac ceva în această direcție. Însă la nivel instituționalizat cel mai mult se străduiesc englezii și americanii. În ce privește legătura cu practica, lucrurile merg greu. De aceea, invit creativii să profite de orice oportunitate care pot să-i scoată din anonimat sau din rutină. Înscrieți-vă la concursul nostru detaliat pe www.eastacademy.eu