Afaceri cladite sa fie povestite…
S-au scurs deja 20 de ani de economie de piata. Au trecut pionieratul si adolescenta. La varful multinationalelor s-au schimbat cateva stafete, antreprenorii au vandut primele generatii de businessuri ori au predat cheile afacerilor managerilor de profesie… S-au consumat etape, iar peste unele s-a sarit. Au fost doua decenii fi erbinti de activitate economica pe care altii le-au trait intr-o confortabila rabdare a timpului. Noi le-am ars. Au fost succese si ratari. Listari la bursa si expansiuni regionale. Falimente, disparitii… (Chiar, cine-si mai aminteste de Urzica, cel care printre primii deschisese in 1990 cateva pravalii in Pasajul Bucur Obor?) Intre timp, s-a mai adaugat istoriei noastre recente si criza. Cu toate ale ei… Parerea mea este ca a venit vremea ca despre toate acestea sa se scrie. Nu ma gandesc la articolele de presa. Slava Domnului, pe linia asta s-a lucrat. Am in vedere opera de autor, contributia la cultura de business. Altfel spus, va invit, dragi manageri si oameni de afaceri, sa incepeti sa explicati si sa rationalizati ceea ce ati facut pana acum, sa va argumentati deciziile si sa va contextualizati optiunile strategice. Cred ca ar fi oportun sa incepeti sa va luati ragazuri, sa va creati „intervaluri de neangajare”, cum le numea Andrei Plesu, in care sa rememorati, sa evaluati si sa va uitati critic in urma, catre ceea ce ati facut in materie de business. De ce ati face-o? Ca sa intelegeti cu mintea lucruri pe care adesea le-ati facut din stomac, ca sa nu mai repetati erorile (daca au fost), ca sa dati urmasilor modele de urmat si, de ce nu?, ca sa va completati brandul personal cu dimensiunea de ganditor, pe langa cea de facator de business. Nu ma astept la un tsunami de productii editoriale si nici voi nu trebuie sa va propuneti un asemenea obiectiv. Dar cred ca e absolut necesar sa incepeti procesul de analiza a afacerilor, ca pas pregatitor pentru viitoarea cultura de business. Daca nu ma credeti, uitati-va in biblioteca si amintiti-va cat de utile v-au fost povestile de business americane. Recunosc, nu lansez aceasta invitatie total dezinteresat. Imi pun mari sperante in faptul ca, odata declansat mecanismul refl ectiei, odata creat refl exul „cazutului pe ganduri”, si dialogurile la care va vom provoca pentru revista noastra vor castiga in consistenta. Una peste alta, ne va fi tuturor mult mai bine, si contemporanilor si urmasilor nostri consumatori de cultura… economica.