Criza si deciziile managerilor romani
Aceasta nu este o criza ci o reajustare. Daca cineva crede ca lucrurile nu vor mai fi ca inainte, atunci se impune luarea unor decizii curajoase si implementarea lor.
Consecintele crizei pentru lideri si manageri.
Pregatirea pentru o tranzitie mai profunda in actualul context economic impune un stil de management si de leadership total diferite. Cresterea economica din ultimii ani a deschis calea unor avansari rapide in organizatii. Orice persoana cu o expertiza rezonabila se bucura de avantajele unei pozitii manageriale sau executive. Acesti oameni au obtinut rezultate numai sincronizandu-se cu tendinta naturala de crestere a pietei. De fapt, multe companii au crescut cu mult mai putin decat potentialul lor.
Motivati de aceste rezultatele bune, multi manageri au dezvoltat un stil de conducere individualist, pe alocuri autocratic si chiar arogant. Din cauza acestui comportament, multe echipe de executivi si top manageri nu stiu ce gandesc de fapt angajatii lor. Din pacate, unora nici nu le pasa. Managementul trebuie sa identifice canalele de comunicare cu angajatii pentru a restabili contractul social al companiei cu ei. Pentru aceasta, executivii trebuie sa lucreze impreuna si nu unul impotriva celuilalt.
Trebuie sa invete cum sa managerieze echipe care colaboreaza, mai degraba decat indivizi aflati in competitie, deoarece este necesar ca intreaga organizatie sa colaboreze pentru succes, care nu mai este perceput ca avandu-si originea in deciziile financiare ale CEO-ului. Managerii au nevoie sa invete sa insufle incredere angajatilor, sa delege sarcini si sa creasca gradul de cooperare intre oamenii din echipa sa.
Managementul trebuie sa deprinda noi competente. Dincolo de intarirea strategiilor individuale, cheia sucessului va fi dezvoltarea de echipe dispuse sa colaboreze. Echipele de executivi compuse din zece sau chiar mai multi jucatori cheie trebuie sa invete cum sa ia decizii in comun. Era deciziilor pur financiare adoptate confidential a apus.
Strategiile de resurse umane se vor schimba si ele. Acestea erau centrate pe cheltuirea de bani pentru multumirea angajatilor si middle managementului. Acum trebuie redicretionate spre alte obiective. De exemplu, devoltarea profesionala pe termen lung a angajatilor. Un training cu adevarat practic ii poate ajuta sa-si creasca eficienta si sa genereze in mod constant rezultate masurabile. Angajatii mandri si profesionisti sunt cea mai importanta resursa pe care o companie o poate avea.
In aceasta perioada de tranzitie, coaching-ul este o profesie in plina ascensiune. Coachi-i bine pregatiti in acompanierea clientilor individuali si colectivi sunt cautati pentru a-i indruma spre luarea de decizii ca sa atinga rezultate maurabile. Cei care stiu cum sa dezvolte organizatii, echipe si indivizi definesc rezultele dorite si apoi ii insotesc in tip ce ei indentifica mijloacele de a le indeplini. Acest trend este abia la inceput. El este un indiciu ca unii oameni au inteles ca actuala situatie semnalizeaza o schimbare fundamentala in economia Romaniei si chiar la nivelul intregii societati.