La câte e-mailuri ai răspuns cu ChatGPT în ultima săptămână?

„Răspund la toate mailurile către CEO cu ChatGPT și, în general, folosesc inteligența artificială (AI) în toate conversațiile private. Când vorbesc cu cineva din extern sunt însă mai atent”, îmi spunea recent un prieten, C-level într-o multinațională. Folosirea inteligenței artificiale a condus la o eficientizare în masă a unor activități de rutină din viața corporatiștilor, cu beneficii care nu pot fi contestate (dacă lăsăm deoparte aspectele legate de securitatea datelor).
Cât de mult te poți însă „întinde” cu folosirea inteligenței artificiale în extern, atunci când scrii un e-mail de follow-up unui potențial client, când vorbești cu un coleg sau când răspunzi unor întrebări venite de la un jurnalist? Am învățat în ultimul an că gusturile nu se discută din acest punct de vedere. Personal, am trecut peste supărarea cauzată de folosirea în exces a gerunziilor sau a unor cuvinte (cum ar fi „crucial”, de exemplu), însă mai am de lucrat la acceptarea unor răspunsuri structurate exclusiv în bullet pointuri.
Un lucru este însă cert: vom învăța să folosim din ce în ce mai bine AI-ul la serviciu, iar angajatorii vor aloca bugete mari în acest sens. La CEO+HR Roundtable, cel mai recent eveniment organizat de Revista CARIERE, Nevenca Doca, directorul de HR al Băncii Transilvania, a spus că, în cazul programatorilor seniori ai băncii, productivitatea a crescut cu 30% cu ajutorul AI-ului (în cazul scrierii de cod). „Cei care știu să folosească AI-ul au toate șansele să-i înlocuiască pe angajații care nu au învățat încă să facă acest lucru”, a concluzionat ea.
Angajații care folosesc inteligența artificială par să fi trecut peste dilemele morale și se concentrează pe creșterea nivelului de sofisticare a „prompturilor”, adică a comenzilor pe care le dau AI-ului. Iar abilitatea de a da comenzi potrivite AI-ului va face diferența între un angajat top performer și unul mediocru. Iar când veți primi următorul e-mail scris cu ChatGPT să știți că, cel mai probabil, acea persoană va fi promovată în curând.

Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 295 | Martie 2025