Veriga slaba
Din pacate, imaginea aceasta nu se potriveste decat spatiului, inca destul de ingust, urban si privat al businessului. Ceilalti romani, adica cei mai multi, au cu educatia o relatie sporadica, fugitiva, intamplatoare. Cifrele o atesta. Celor care pun la indoiala afirmatia mea le recomand lectura Raportului Institutului de Proiecte pentru Inovatie si Dezvoltare, intitulat "Reprofesionalizarea Romaniei". Vi-l aduc in atentie pentru ca mie mi-a trezit interesul acest cuvant – reprofesionalizarea. Citesc in el cea de-a doua dimensiune a crizei fortei de munca pe care o traversam, cea calitativa. Daca pentru deficitul numeric s-au tot cautat explicatii si – sporadic – solutii, despre nivelul profesionalizarii s-a discutat mai putin, desi nu este mai putin grav. Angajatorii stiu despre ce vorbesc… Pe banca acuzatilor, scoala. Ca politica publica, ca organism, ca atitudine, institutia "scolii" se dovedeste a fi una dintre verigile slabe ale lantului. Fiind prima din sistem, slabiciunea ei viciaza dramatic tot ce urmeaza, deci tot mecanismul. Indecisi si inconsecventi, am prelungit nepermis de mult o reforma care oricum ar fi dat roade dupa cateva zeci de ani. Acum, in loc sa asteptam sa se coaca recolta de profesionisti, asteptam sa revina cativa nostalgici de prin tari straine sau sa se razgandeasca vreo doi pensionari… Si asta in timp ce altii traiesc era post-industriala, bazata pe informatie, cunoastere, cercetare si inalta tehnologie. Inutil sa mai amintesc fenomene recente precum Irlanda, Portugalia sau Coreea de Sud. Ce au ei si noi nu? Scoala si coerenta. Apoi vin si celelalte.