Altfel de materii, în altfel de ore. Școala online, “motorul de căutare” pentru învățare
Profesorii vor să-și facă meseria, indiferent de unde, de acasă sau de la școală. Asta a scos în evidență un studiu la care au participat 1.078 de dascăli, din comunitatea SuperTeach. Deoarece, chiar dacă acum trebuie să predea prin intermediul platformelor online, scopul dascălilor rămâne același – transmiterea cunoștințelor către toți elevii. Evident, ca pentru noi toți, și pentru profesori au fost zile grele și vor mai urma, și ei au familii, și ei au copii de care trebuie să se ocupe și, cu toate acestea, trebuie să se reinventeze pentru a le preda elevilor online altfel de materii, în altfel de ore.
Prinși în fața calculatorului pentru a face cursuri online, elevii sunt păstrați acolo doar cu multă, multă creativitate. Context în care, studiul realizat de SuperTeach arată provocările cu care s-au confruntat profesorii, dar și ce nevoi au ca procesul de predare online să se deruleze în condiții optime. Despre toate acestea, dar și despre cum ar trebui să evolueze sistemul de Învățământ am vorbit cu Felix Tătaru, președințele Grupului GMP, cel care a pus bazele proiectului SuperTeach în 2017. El a inițiat acest proiect alături de alți trei antreprenori, Dragoș Anastasiu, CEO Eurolines Group, Cristina Gheorghe, Director al Institutului Dezvoltării Personale și Alexandru Ghiță, fondator al Grupului Educativa. Cât despre SuperTeach, acesta este un proiect dedicat schimbării de mentalități în Educație și pentru a oferi inspirație profesorilor, dar și pentru a-i ajuta să descopre măreția fiecărui copil.
Provocarea predării online – mobilizare, dar fără resurse
Și profesorii din comunitatea SuperTeach au întâmpinat dificultăți în procesul de predare în această perioadă. Datele sondajului arată că peste 60% dintre profesori au resimțit stresul, dar au reușit să gestioneze situația. Mulți dintre ei, mai exact 88%, au ales să continue școala online, iar peste 75% nu au avut nevoie de ajutor.
Dacă au întâmpinat dificultăți în procesul de predare online, profesorii s-au bazat pe sfaturile colegilor, cu care au schimbat idei și resurse. Astfel, au reușit să găsească soluții cu toate că erau în afara zonei de confort, pentru că trecerea la online s-a făcut direct, fără o pregătire prealabilă, deci au învățat din mers cum stau lucrurile. Despre aceste provocări ne-a vorbit și Felix Tătaru, co-fondatorul SuperTeach:“În lipsa unor direcții clare și a unei strategii unitare, foarte multe cadre didactice ne-au mărturisit că nu își pot evalua propria activitate și că nu știu dacă abordarea lor este cea potrivită. Provocările predării online sunt legate și de lipsa competențelor digitale în rândul profesorilor, de faptul că aceștia nu pot acoperi întreaga curiculă, dar și de faptul că nu toți elevii au acces la tehnologie sau că nu toți vor să participe la cursurile online”.
Mulți profesori au redus în această perioadă semnificativ temele și 71% dintre ei au spus “pas” testărilor. Locul acestora a fost luat de discuțiile legate de această perioadă, dificilă pentru elevi, au discutat despre frustrările lor, despre sentimentele lor, astfel suportul emoțional a ajuns să primeze în aceste săptămâni în fața cumulului de informații. Este și unul dintre principiile care caracterizează Mentalitatea Deschisă în Educație, principiul promovat de cadrele didactice care fac parte din SuperTeach.
Soluții pentru desfășurarea orelor online
Puși în fața unor situații noi și fără prea mult sprijin din partea Ministerului Educației, profesorii au fost nevoiți să se descurce pe cont propriu o perioadă. Pentru a-i ține aproape pe elevi, deci în fața monitoarelor, profesorii au regândit procesul de predare, arată studiul celor din comunitatea SuperTeach. Astfel, profesorii de aici au făcut activitățile mai cretive, mai antrenante și chiar amuzante, totul pentru a menține interesul elevului pentru materia respectivă, un fel de abordare adaptată situației de urgență, pentru că, dacă nu renunțau la predarea clasică, nu ajungeau să aibă rezultate.
Spre exemplu, un profesor de matematică din Reșița le-a dat elevilor săi de liceu ”filmul săptămânii” pe care aceștia să-l vizioneze și pe baza căruia să discute ulterior cu ei. Cel mai recent, ei au vizionat „Forrest Gump”.
Deci, într-un cuvânt, creativitate. Asta așteaptă elevii de la profesorii lor în privința lecțiilor online. Este mult mai greu să menții controlul, atenția unei clase întregi când tu, ca profesor, ai la îndemână lecția pe un whiteboard.
Co-fondatorul SuperTeach a explicat clar pe ce ar trebui să pună accent profesorii pentru ca ora de online să fie antrenantă și să își producă efectele:„Elevii au nevoie de joculețe antrenante, de activități practice, de o predare personalizată. Mai mult ca oricând, profesorii sunt nevoiți să vorbească pe limba digitalizată a celor mici. Dacă este ceva ce ne învață această perioadă, este faptul că școala nu mai poate exista în parametrii în care a existat până acum. Nu mai putem preda după manual, să punem note și să considerăm că este de ajuns. Profesorii sunt baza sistemului educațional, ei au misiunea de a descoperi măreția din fiecare copil și de a-i inspira pe aceștia prin propriile atitudini și comportamente”.
Astfel ajungem să ne punem întrebarea: care este scopul școlii online, sau ce beneficii are această trecerea de la clasic către online până la urmă. Cei mai mulți profesori văd din școala online “motorul de căutare” pentru învățare, dascălii având rolul de a stimula curiozitatea, astfel încât elevii să caute răspunsuri dincolo de informația predată.
Feedback-ul elevilor
Studiul SuperTeach arată și că 32% dintre elevi au fost prezenți la mai mult de 75% din orele desfășurate online. Aceasta pentru că, explică Felix Tătaru, a contat foarte mult accesul la tehnologie și internet, dar și disponibilitatea părinților, dacă ne referim la elevii din clasele primare. Iar cei mai mulți părinți au fost nevoiți să lucreze în această perioadă. Profesorii au discutat despre școala online cu elevii, se pare că le place interacțiunea online, însă mai mult le lipsește interacțiunea de la școală.
Ce trebuie schimbat pentru ca Educația să țină pasul cu online-ul
Ca procesul de învățare online să aibă și rezultate este nevoie să existe mai multe schimbări susține Felix Tătaru:
-
Schimbarea mentalităților. În primul rând trebuie schimbate mentalitățile celor care fac parte din sistem de Învățământ.
-
O altfel de curriculă. Noua curriculă să fie gândită diferit, e nevoie de resurse online pentru toți profesorii, în funcție de materia predată. El vorbește chiar despre posibilitatea de a exista un Cloud cu toate aceste materiale suport atât pentru lecții, cât și pentru ideile de predare corelate cu secolul în care trăim.
-
Predarea să fie adaptată zilelor noastre. Tinerii de astăzi nu mai sunt entuziasmați când li se scriu pe tablă informații fără altă interacțiune. Trebuie găsită o soluție care să țină cont de faptul că sunt avizi de informație, caută pe internet, consumă Instagram, TikTok. Deci ei sunt deja pregătiți pentru pasul către online.
-
Investiția în tehnologie. Cea mai importantă schimbare, o reprezintă suportul necesar de care au nevoie și profesorii, dar și elevii. Fără tehnologie nu există predare online.
Toate acestea ar putea duce la schimbarea mult așteptată în Educație. Profesorii pregătiți să facă față provocărilor online își vor recâștiga elevii, iubitori de tehnologie și de nou. Stă în noi puterea de a schimba concluzia după această perioadă. Dacă situația de urgență ne-a găsit nepregătiți, putem consolida integrarea online-ului în Educație, fără a ne mai întoarce la perioada de dinaintea crizei.
***
Articolul face parte din ediția nr. 266, mai-iunie 2020 a Revistei CARIERE.
Realizată sub tema umbrelă ”Noua dimensiune economică și socială – Testul Covid 19”, ediția cu numărul 266 va cuprinde subiecte și abordări ce vor avea în centrul atenției discuțiile fierbinți ale momentului: ce lasă în urmă pandemia și sub ce perspective economice, financiare, sociale ori emoționale ne creionăm viitorul.