Despre MBA, ca antidot împotriva mediocrității
Într-o lume în continuă schimbare și cu provocări multiple, un program de MBA vine să aducă, pe de o parte, un fond solid de cunoștințe din domenii structurate tematic, dar, în egală măsură, vine să construiască un anumit tip de mindset de maximă utilitate celor care aspiră spre poziții de conducere. Mulți trăiesc cu impresia că la management se pricep toți, implicit, bazându-se pe studiile universitare, competențele acumulate în carieră și bun-simț. Este foarte adevărat că toate acestea ajută, dar nu sunt suficiente de la un anumit nivel în sus. MBA-ul este pentru cei care iau managementul în serios și îl înțeleg ca pe o profesie în sine, nu doar ca pe o treaptă ierarhică în organigrama companiei.
PENTRU CINE E MBA-UL?
În general, un MBA bun acoperă subiecte din zona financiară, de resurse umane, globalizare, gândire strategică, negociere și vânzări, legal, antreprenoriat, management și leadership, dar și alte subiecte specializate, în funcție de natura particulară a MBA-ului. Marea diferență față de o programă universitară, însă, este dată de nivelul la care sunt predate aceste cunoștințe și, mai ales, de gradul de implicare a participanților. Programele de MBA sunt, în general, considerate programe de maturitate, cele mai multe dintre ele pun condiții stricte de admitere, iar una dintre acestea ține de un anumit număr de ani de experiență în poziții de management.
În felul acesta, MBA-urile creează o comunitate ceva mai elitistă de participanți care sunt mai puțin interesați de latura teoretică, cât de cea aplicată a programului. Mindset-ul care se creează într-o astfel de comunitate, networking-ul care rămâne adesea pe viață fac ca această experiență de învățare să fie una cu totul specială. La acestea se adaugă diversele study trips, rezidențiatele în locații hot de business care pun participanții în contact cu mediul viu de afaceri și le oferă o perspectivă globală. MBA-ul este asemenea unui cantonament, sunt programe de învățare și creștere accelerată care necesită implicare pe măsură. Iată de ce se recomandă ca aceia care se orientează către un MBA să fie pregătiți.
De obicei, vârsta recomandată să începi un MBA este 30-40 de ani. Poate mai important decât vârsta este contextul. Sunt necesari 5-7 ani de experiență într-o poziție de management, focus pe rezultate, orientare clară spre poziții strategice și stabilitate profesională și financiară. Un MBA bun nu se poate face la „seral”.
UN MBA BUN?
Evident că ele sunt gândite pentru oameni activi și ocupați, dar asta nu înseamnă că sunt lejere. Sunt necesare multe ore de muncă, uneori târziu în noapte, lucrând la diverse proiecte și planuri de afaceri. Oamenii sunt provocați, ceea ce îi determină să dea tot ce este mai bun din ei, iar legăturile care se construiesc în timpul acestor proiecte cu ceilalți membri ai echipei pot fi pe viață. MBA-urile sunt asemenea unui maraton, dar cu multe sesiuni de sprint când trebuie să tragi tare de tot. Exact din acest motiv sunt și transformaționale: toți ies schimbați și transformați în urma acestei experiențe. Un MBA bun te obligă să ieși din zona de confort, te obligă să îți confrunți limitele și să ți le depășești. Și nu mulți dintre noi ieșim ușor din zona de confort.
Îți trebuie un anumit tip de motivație, unii nu realizează de fapt în ce au intrat decât după ce au intrat. Că e mult mai serios decât credeau. Că nu ajung 2-3 ore pe săptămână pentru a absolvi. Dar odată intrat în acest joc, ambiția personală și nevoia de a reuși se activează. În acest lucru constă de fapt „magia” acestor programe: ele produc o transformare care vine din întregul mix de experiențe pe care MBA-urile îl oferă, nu doar din knowledge, cum ar crede unii.
UN PROGRAM TRANSFORMAȚIONAL
Dacă ar trebui să aleg între învățare și transformare ca trăsături definitorii ale unui MBA bun, aș alege transformarea. Adulții învață altfel, pricep și înțeleg mult mai repede, au nevoie de asemenea experiențe. Studiile de caz, proiectele în echipă, întâlnirile cu comunitățile locale de business și management, rezidențiatele internaționale, toate acestea reprezintă ingredientele unui program reușit. Dincolo de programul în sine, MBA-ul reclamă o reorganizare a întregii vieți personale, măcar pe durata sa. Rămâne mai puțin timp liber, cursanții învață să fie mai organizați și mai disciplinați și ajung implicit să se uite doar la ceea ce contează. Face și asta parte din transformarea pe care o aduce un MBA, pentru că oamenii sunt forțați să își facă curat în cap și în agendă.
La capitolul beneficii indirecte este și faptul că înveți de voie, de nevoie să te focusezi pe lucrurile care chiar contează. Să gândești BIG. Să vezi departe. Să anticipezi 2-3-4 pași în viitor și să alegi foarte atent ce să îți umple timpul. Trebuie să fii foarte sigur că ce faci atunci când ai exact două ore și doar două ore timp liber este cel mai important și mai util lucru de făcut la acel moment. Fă asta suficient de mult timp pe durata programului și va deveni un comportament implicit, va deveni natura proprie.
Printre altele, de ce unii reușesc să facă atâtea în viața lor și cu o anumită ușurință și lejeritate, iar alții par că duc poveri de neîndurat, deși, în marea schemă a lucrurilor, contribuția lor este mediocră? MBA-ul făcut cum trebuie este un antidot împotriva mediocrității. Transformarea aceasta, spuneam, transcende inclusiv zona de management, pentru că rezultă aur curat, oameni puternici care știu ce vor și care au exercițiul și determinarea de a ajunge acolo unde își doresc.
Sorin Faur este Expert Resurse Umane, Antreprenor, Fondator la Academia de HR Recrutare și Training, unde abordează toate problemele importante de HR și contribuie la identificarea, atragerea și păstrarea talentelor în companiile din România oferind servicii variate de resurse umane. Sorin are peste 20 de ani de experiență în domeniul Resurselor Umane, fiind implicat în proiecte complexe de consultant și management în arii precum: diagnoza organizațională, cultura organizațională, design și optimizare organizațională, managementul schimbării, managementul performanței, politici și proceduri de HR, recrutare, training, assessment.
Acest articol este preluat din Ghid MBA 2020