Dragomir Dancu, directorul care a readus copiilor pofta de carte oferindu-le o școală modernă și prietenoasă
Comunitățile determină imaginea societății în ansamblu, iar importanța dezvoltării acestora este incontestabilă. De aceea, cei care aleg să investească în școli, investesc practic în viitorul unei comunități. Investind în confort, crește și nivelul educației. Pentru că în tot acest tablou, miza este generația tânără care, datorită gradului înalt de deschidere spre nou, adoptă o poziție constructivă. Toate aceste lucruri le-a înțeles și Dragomir Dancu, directorul Școlii Gimnaziale Păuca (Sibiu), una dintre cele mai moderne unități de învățământ din România.
Cum s-a făcut remarcată o comună din Sibiu
Păuca, o comună din județul Sibiu formată din satele Bogatu Român, Broșteni, Păuca și Presaca, cu o populație de circa 1900 de locuitori, s-a făcut remarcată în 2021, la începutul anului școlar, prin deschiderea unei unități de învățământ. Construirea acesteia a necesitat doar doi ani și este una dintre cele mai moderne din țară.
Noua școală este chiar în centrul satului Păuca, în apropierea sediului Primăriei și a noii Biserici Ortodoxe. Școala Gimnazială Păuca este o școală smart și a fost construită printr-un proiect în valoare de peste 800.000 de euro, fiind adaptată pentru educația digitală. “În cadrul acestei unități de învățământ cadrele didactice predau folosind table interactive, softuri și alte soluții educaționale smart” ne-a povestit cu mândrie Dragomir Dancu.
În plus, la nivelul clădirii sunt implementate tehnologii moderne pentru reducerea consumului de energie și pentru creșterea confortului pentru elevi în timpul orelor de curs. “Spre exemplu, sistemul de iluminat este controlat printr-o aplicație mobilă, iar în întreaga școală sunt montați senzori, care reglează consumul de electricitate și energie. În ultimul an, a continuat dotarea școlii cu materiale didactice moderne ajutând astfel la dezvoltarea conceptului „smart school – școala viitorului”, a adăugat directorul Școlii Gimnaziale Păuca.
La evaluarea națională din vară promovabilitatea a fost de 100%
Cât de mult a contat construirea unei noi școli? La evaluarea națională de astă-vară, promovabilitatea a fost de 100%. Și acest lucru nu este o întâmplare. ,,Am constatat deja schimbări îmbucurătoare în comportamentul și în rezultatele școlare ale elevilor. Copiii spun că vin cu drag la școală, iar profesorii susțin că elevii sunt mult mai activi și mai implicați în procesul educațional. Credem că o școală smart, modernă și prietenoasă, este mult mai atractivă pentru copii și îi determină să fie atrași spre educație. Copiii din generațiile actuale sunt <nativi digitali>. E normal să fie atrași de educația digitală mai mult decât de sistemul de predare clasic” ”, a mai spus directorul Școlii Gimnaziale din Păuca, Dragomir Dancu, care este profesor de 22 de ani. Predă disciplinele istorie-educație socială și este directorul acestei unități de învățământ de 19 ani.
De unde au venit banii
Proiectul a fost scris și implementat de echipa Primăriei Păuca, la inițiativa primarului comunei. Finanțarea a fost obținută în cadrul Programului Național de Dezvoltare Rurală II (PNDL II), iar o parte din sumele necesare pentru dotare și cofinanțare au fost asigurate din bugetul local și din alte tipuri de finanțări guvernamentale.
5 ÎNTREBĂRI FULGER
Are școala românească uneltele potrivite pentru a se apropia de elev și pentru a-l face să o îndrăgească? Ce ar trebui făcut, care sunt soluțiile pentru ca elevii să vadă cu ochi buni învățătura?
Eu cred că da. Fiecare școală ar trebui să fie modernizată, cadrele didactice să le ofere oportunitatea elevilor de a-și afirma creativitatea, de a-și exprima ideile și de a le acorda atenție în mod egal, indiferent de capacitățile lor, să fie organizate cât mai multe activități extracurriculare. Acestea sunt doar câteva soluții pentru ca elevii să fie atrași de învățătură.
Ce ați schimba în sistemul de educație românesc dacă ați putea? Ce merge bine și ce nu merge bine?
Aș schimba programele școlare, sunt prea încărcate raportat la numărul de ore pe săptămână pentru fiecare disciplină, admiterea la facultate să se facă prin examen, nu pe bază de dosar.
În educație merge bine folosirea manualelor digitale, a celor alternative, evaluărilor naționale organizate la terminarea clasei a VIII-a și repartizarea computerizată.
Nu merge bine faptul că învățământul românesc se bazează pe un volum mare de informație și este prea rigid.
Cum “arată” un profesor bun? Ce calități trebuie să aibă? Este un har meseria de profesor sau poți ajunge un profesor bun și daca-ți propui acest lucru?
„Să ții în palmă sufletul unui copil, este, cu siguranță, un privilegiu. Să fii important în viața unui copil, este, poate, un dar divin”, sunt cuvintele lui J.J. Rousseau în care și eu cred.
Un profesor bun trebuie să aibă tact și talent pedagogic, să iubească și să înțeleagă copiii, să fie sociabil, dezinvolt, deschis și să aibă abilități organizatorice.
Da, meseria de profesor este un har, trebuie să-ți placă și s-o practici cu pasiune, astfel vei excela în acest domeniu.
Sunt notele relevante, vorbesc ele despre cine suntem noi, ca oameni?
Notele primite la școală nu sunt un indicator al viitorului succes în viață. Eu cred că la interviul pentru ocuparea unui post nu îți cere nimeni foaia matricolă să vadă câte note mari ai avut în școală, se urmărește cum comunici, integrarea și socializarea cu noul colectiv și cât de bine îți îndeplinești sarcinile primite.
Te pregătește școala pentru viață?
Da, școala își pune amprenta asupra carierei, te ajută să te integrezi în societate.