Educația tehnologică și profesională devine crucială în următorii 10 ani
Aproape 300.000 de elevi învață astăzi în liceele tehnologice și școlile profesionale din România, însă cu un cost alocat pe cap de elev de peste 10 ori mai puţin decât media europeană[1].
În același timp, an de an, Ministerul Educației anunță rezultatele bacalaureatului și evident, absolvenții învățământului profesional și tehnic au o rată mica de promovare a Bacalaureatului, mai mult zeci de mii de tineri care ajung în clasa a XII-a nu se duc mai departe la examen, însă rezultatele anunțate nu sunt corelate cu interesele lor și cu faptul că aceștia intră pe piața muncii încă din perioada studiilor. Astfel, un elev care a absolvit o școală profesională de trei ani și vrea să dea bacalaureatul, trebuie să se înscrie la liceu și să treacă prin încă doi ani de studiu. Mulți termină cei trei ani de profesională, obțin o calificare și intră direct în câmpul muncii, în timp ce alții fac patru ani de liceu fără a da bacalaureatul și apoi se înscriu într-o școală postliceală.
Conform studiului național realizat de Asociația GO-AHEAD în rândul liceelor tehnologice[2], 1 din 3 elevi lucrează pe perioada liceului, constant se află într-o situație vulnerabilă datorată fie sărăciei, părinților plecați din țară, sau altor probleme de familie, bullyingului, anturajului nepotrivit. Tot studiul ne indică faptul că aceștia au lacune încă din gimnaziu pe care nu reușesc să le depășească, nu discută cu un consilier și nu sunt îndrumați pe piața muncii. Pe plan social și emotional, elevii nu sunt ascultați, înțeleși și validați în contexte formale sau nonformale, ajung în situații de abandon, cu o motivație și stimă de sine scăzute, fără să finalizeze scoala, unii ajungând chiar să plece din țară.
“Ei sunt viitorii noștri mecanici, electricieni, instalatori, ospătari, bucătari, lucrători în construcții, sudori, pe care riscăm să îi pierdem prin viziunea deficitară asupra importanței învățământului profesional și tehnic, prin lipsa investițiilor în aceștia și stereotipurile asociate” atrag atenția reprezentanții Asociației GO-AHEAD care desfășoară programe integrate de minim 6 luni destinate tinerilor și profesorilor din licee tehnologice și școli profesionale, urmărind un obiectiv ambițios ca până în 2030 să implementeze astfel de programe în toate unitățile de învățământ cu acest profil din țară.
Autenticitatea, motivația, încrederea în forțele proprii, empatia față de ceilalți, curajul sunt câteva din valorile cultivate de programele asociației în rândul elevilor, fundament absolut necesar a fi atins pentru a deveni apoi un tânăr profesionist și pregătit a accede piața muncii.
Programele integrate din județul Dâmbovița, susținute de Asociație în 7 licee tehnologice au dovedit o diminuare a absenteismului în rândul tinerilor, o transformare a motivației din extrinsecă în intrinsecă pentru 40% dintre elevi, o creștere cu 15% a stimei de sine, a inteligenței emoționale cu 11%, a empatiei cu 11% și o scădere a anxietății cu 18% . Colaborarea cu companii în aceste licee este crucială și presupune finanțare de programe diverse, implicarea de mentori și voluntari din cadrul acestora, propuneri de stagii de practică și internshipuri, inclusiv oferte de joburi, iar abordarea Asociației este de intervenții în zona coaching, stabilizare emoțională și a climatului școlar, urmate de intervenții în zona profesională.
În condițiile în care World Economic Forum și Cedefop[3], aduc în prim plan schimbările care se vor petrece pe piața muncii în următorii 10 ani: doar o treime din joburile ocupate vor fi pentru angajați cu înaltă calificare, sectoarele de construcții, transport și administrație vor fi printre cele cu cea mai mare cerere de forță de muncă, multe roluri non-tehnologice sunt de așteptat să înregistreze cele mai mari creșteri ale numărului total de locuri de muncă create precum șoferii de camioane și autobuze grele, profesorii de educație profesională, reparatorii mecanici și de mașini, societatea trebuie să fie pregătită pentru a își crește și educa tinerii atât din punct de vedere socio-emoțional, cât și al competențelor profesionale.
Asociația GO-AHEAD este o organizație non-guvernamentală înființată în august 2017 a cărei Misiune este schimbarea la nivel educațional prin integrarea consilierii și dezvoltării personale în școli, sprijinind astfel incluziunea socială, egalitatea de șanse și creșterea calității actului educațional).
Prin fiecare proiect, prin fiecare activitate, indiferent că se adresează personalului didactic, tinerilor sau cetățenilor în general, GO-AHEAD își lasă amprenta pe educația și dezvoltarea personală a individului. Cu fiecare mic efort, asociația contribuie la conștientizarea importanței dezvoltării personale și la transformarea procesului educațional dintr-un mediu formal și rigid într-un mediu versatil, incluziv și colaborativ. Formarea, dezvoltarea personală și consilierea fac parte din misiunea GO-AHEAD, asociația urmărind pregătirea oamenilor pentru o lume aflată în continuă schimbare, în care indivizii sunt din ce în ce mai interconectați, inclusiv prin tehnologie.
[1] conform unui Raport al Centrului Român de Politici Europene
[2] https://go-ahead.ro/wp-content/uploads/2024/02/STUDIU-Analiza-nevoilor-elevilor-din-Liceele-Tehnologice-din-Romania-De-ce-avem-nevoie-de-consiliere-si-dezvoltare-personala_Rodica-Corina-Andrei-Adeline-Duca.pdf
[3] Centrul European pentru Dezvoltarea Formării Profesionale