Educație pentru viitor. Simona Popovici: Elevii nu ar trebui să se mai pregătească pentru o singură carieră (IX)
Cum corelăm cerințele pieței muncii cu sistemul de educație? Cum micșorăm decalajul între competențele și aptitudinile dobândite în școală și cele de care au nevoie angajații? Cine face ceea ce școala nu face? Care sunt abilitățile necesare pentru a face față provocărilor pe care le aduc meseriile viitorului? Cum se implică angajatorii, antreprenorii și companii le ca să suplinească ceea ce sistemul e incapabil să furnizeze acum?
Am invitat specialiști din diverse domenii care să dezbată educația – nu doar cea din școli, care ne pregătește pentru o profesie, ci aceea care ne pregătește pentru viață, pentru învățarea continuă.
Al nouălea invitat este Simona Popoviciu, Group Human Resources Director la Rompetrol.
Sunt adepta armonizării între ceea ce se caută pe piața forței de muncă și ceea ce se predă în școli, iar stilul în care se predă trebuie să fie cât mai apropiat de preferințele elevilor. Este important ca elevilor să le placă și să fie pasionați de ceea ce învață.
Interesant este că majoritatea tendințelor ce analizează evoluția pieței muncii au identificat o nevoie de schimbare a mentalității – elevii nu ar trebui să se mai pregătească pentru o singură carieră, ci să acumuleze competențe care să le permită să se respecializeze, să învețe ceva nou ori de câte ori va fi nevoie în parcursul lor profesional.
Competențe precum adaptabilitatea, agilitatea și creativitatea au fost identificate ca fiind esențiale pentru joburile viitorului și trebuie dezvoltate și „exersate“ încă de pe băncile școlii.
Dorința de a învăța, de a gândi critic și de a inova îi vor ajuta indiferent de domeniul pe care îl aleg și indiferent cum va evolua piața forței de muncă. Competența de a gândi inovator vine din noi, din interesul și pasiunile noastre.
O abordare inovatoare pornește de la întrebarea „Cum ar fi dacă?“. „Cum ar fi dacă aș încerca ceva nou?“ „Cum ar fi dacă aș învăța chimia altfel?“
În organizație încurajăm acest proces continuu de transformare și dorința de a veni cu soluții noi la provocări mai vechi. În ultimii ani, angajatorii sunt tot mai implicați în dezvoltarea studenților și a elevilor, astfel încât să contribuie activ la dezvoltarea lor profesională și personală.
În Rompetrol avem deja o tradiție – colaborăm de peste 20 de ani cu universități și licee cu profil tehnic, în care derulăm programe de internship pentru studenți și absolvenți de liceu; organizăm prezentări de companie și workshop-uri de dezvoltare personală pentru elevi și studenți; facilităm schimbul de experiență între licee; participăm la conferințele organizate de organizațiile studențești; sponsorizăm licee și universități; oferim burse elevilor și studenților cu rezultate remarcabile și care se implica în activități extrașcolare.
Generația tânără are nevoie să plasăm pasiunile lor în centrul educației, să-i ajutăm să-și descopere ariile de interes. E nevoie să anticipăm care vor fi joburile viitorului, acele meserii noi, pe care nu ni le imaginam în prezent.
De exemplu, astăzi auzim la tot pasul de joburi la care nici nu ne gândeam acum 10 ani, cum ar fi: Specialist Social Media, Ingineri pentru autoturismele fără șofer, Tehnician Cloud, Specialist Sustenabilitate, Creator de conținut YouTube, Operator Drone. Și multe altele vor veni. De aceea, nu trebuie să ne fie frică să privim către viitor!
Din aceeași serie:
Florian Colceag: E nevoie de o platformă de comunicare între formatorii educaționali și angajatori
Oana Botolan (Datki): E nevoie ACUM de competențe necesare în viitor
Ovidiu Pânișoară: Școala ar trebui să introducă un pic de imprevizibil în viața cotidiană a elevului
Andreea Paul: Să generalizăm insulele izolate de bună practică educațională
Andrei Goșu: Cum putem face saltul de la acest sistem anacronic la unul modern?
Educație pentru viitor. Georgeta Dendrino: E nevoie de o schimbare de jos în sus
Dan Berteanu: Într-o lume ideală, responsabilitatea pentru educație este 100% a copiilor
Articol preluat din numărul 256/aprilie 2019 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.