Elevii care scot România la tablă
Nu știu alții cum sunt, dar mie nu mi-au plăcut niciodată cuvintele „extemporal” și „lucrare de control”. Când eram în școala generală, mă treceau fiori reci pe șira spinării când le auzeam. Îmi inspirau nu teamă, ci repulsie. Și nu, nu era pentru că aș fi fost nepregătit. Dinamica între materia învățată pe de rost și aplicabilitate mi se părea încă de pe-atunci profund dezechilibrată.
Poate că generația mea – marcată de o copilărie cu cheia la gât și de o adolescență digitalizată – nu și-a făcut vocea auzită în acea perioadă. Da, am avut și noi momente în care am făcut răscoală, dar doar când situația era pur și simplu insuportabilă.
Acum, generația Z nu-și mai suprimă vocea. Și bine face. Acești tineri nu sunt răsfățați, ci vor să facă lucrurile cum trebuie – și asta cer și de la alții. Realizează că școala nu îi pregătește pentru viitor, așa că nu vor ca anii lor de formare să fie în zadar. Au o minte sclipitoare, sunt conectați și puși pe treabă. Au un drive fantastic și molipsitor, pentru cei care au ochi să îi vadă și urechi să îi audă.
Conștiința civică și conștiința de sine sunt la un nivel ridicat. Nu stau în tribune atunci când văd nereguli în societate și, totodată, fac tot ce ține de ei ca ziua de mâine să fie mai bună ca ziua de azi. Vă invit să descoperiți câțiva dintre mulții elevi care sunt în stare să scoată întreaga Românie la tablă. Dar în loc de lucrare de control sau extemporal, ei ne învață mai degrabă despre o conlucrare atemporală!
Primii invitați din această serie sunt cei patru elevi care au reprezentat România la etapa europeană a competiției SCI-TECH CHALLENGE de la Bruxelles, din 14-15 mai, organizată de Junior Achievement (JA).
Să-i cunoaștem:
BIANCA-MARIA BAIAS: Sunt elevă a Colegiului Național „Mircea cel Bătrân”, iar de când am intrat la liceu am avut oportunitatea de a-mi descoperi și cultiva pasiunea pentru domeniile STEM.
RĂZVAN BUCUR: Am aproape 18 ani, sunt pasionat de muzică punk-rock, design grafic, artă și tehnologie în general
MIHAELA CRISTINA CONSFERENȚ: Sunt elevă a Liceului Teoretic „Ovidius” Constanța, am 18 ani și sunt pasionată de echitație și tehnologia mișcării. Îmi doresc să pot dezvolta un mecanism protetic care să ajute caii cu artroză/fracturi de membre, înlocuind unul sau mai multe picioare.
ANDREEA MARIA CHIRIAC: Am 17 ani și învăț la Colegiul Național „Mircea cel Bătrân”. Am dezvoltat o pasiune pentru științele exacte, în special pentru matematică, participând la etapele naționale ale acestei olimpiade. Îmi place să mă angajez în activități care, din perspectiva mea, îmbunătățesc viața oamenilor.
CE TE ENTUZIASMEAZĂ CEL MAI MULT LA TEHNOLOGIE?
BIANCA-MARIA BAIAS: Tehnologia nu a încetat niciodată să mă uimească prin evoluția extrem de rapidă, ce se produce chiar la momentul actual. Cel mai mult mă entuziasmează depășirea limitelor, cum ar fi distanța, șansa la viață pentru persoanele bolnave, accesul la diversitatea de informații, diferențele lingvistice și mai ales explorarea spațiului cosmic; lucruri care altădată păreau imposibile. Pentru mine, tehnologia și știința se îmbină într-o unealtă prin care ne pictăm viitorul.
CUM AI DESCRIE SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT ROMÂNESC, CU BUNE ȘI RELE?
RĂZVAN BUCUR: Sistemul românesc de învățământ, din propria mea perspectivă, nu corespunde cu realitățile generației contemporane. Odată ce noi ne adaptăm stilul de viață în corelație cu schimbările din jur, de ce sistemul de învățământ trebuie să rămână staționar timp de zeci de ani? Personal, cu ocazia participării la etapa europeană a concursului Sci-Tech Challenge, am realizat că am asimilat o mulțime de informații de care sunt sigur ca nu le puteam învăța la școală. Educația alternativă este foarte importantă și are rezultate semnificative! Lăsând deoparte toate lucrurile mai puțin pozitive, nu putem nega ca situația s-a îmbunătățit în ultima perioadă: rata alfabetizării a crescut și există posibilitatea de a studia în străinătate prin intermediul programelor de schimb de experiență.
DE CE AI ALES SA PARTICIPI LA ACEASTA COMPETIȚIE? CARE SUNT LUCRURILE CU CARE AI RĂMAS ÎN URMA EXPERIENȚEI?
MIHAELA CRISTINA CONSFERENȚ: Sincer? Am ales să particip la această competiție doar ca să trec clasa la economie fără prea mult chin. Dar, după prima etapă, s-au instalat adrenalina și spiritul de echipă, dorința de a avansa și de a mă remarca printre tinerii care reprezintă speranța României în domeniul STEM. Experiența a fost palpitantă și foarte solicitantă, proiectul necesitând foarte multe resurse de informații.
CUM I-AI DESCRIE PE TINERII DIN ROMÂNIA UNUI STRĂIN?
MIHAELA CRISTINA CONSFERENȚ: Vor să schimbe ceva în prezent, gândindu-se la viitor și lăsând în urmă tot ceea ce înseamnă trecutul. Iată că întâlnim pasiune și dedicare în absolut orice domeniu profesional, dar cei mai mulți tineri se înclină spre tehnologie, dat fiind faptul că avansează uimitor de repede.
DE CE CREZI CA ARE NEVOIE SISTEMUL DE ÎNVĂȚĂMÂNT DIN ROMÂNIA CA SA ÎI ÎMPIEDICE PE TINERI SA PLECE? ȘI, APROPO, TU VEI RĂMÂNE ÎN ȚARĂ? ORI BA?
ANDREEA MARIA CHIRIAC: Consider că avem nevoie de speranță, iar speranța apare în urma implicării mai active a oamenilor. Avem nevoie de o gândire colectivă în ce privește interesul ce trebuie acordat în favoarea unei reforme în învățământ și nu numai. Dacă toți adulții de azi și cei de mâine ar milita pentru schimbările de care avem nevoie, am începe să ne gândim: „În 10 ani voi fi înconjurat de oameni care gândesc ca mine. Este cu adevărat posibil să fie din ce în ce mai bine”. Personal, în acest moment îmi doresc să plec din țară pentru studiile universitare. Mi-ar plăcea, în schimb, să mă întorc cândva.
CE SFATURI AI PENTRU ELEVII MAI MICI CA TINE?
ANDREEA MARIA CHIRIAC: I-aș îndemna sa fie cât mai receptivi la ce se petrece în jurul lor. Să învețe să lupte pentru ce își doresc, dar într-o manieră matură, pentru a câștiga încredere și respect din partea celorlalți. De asemenea, le-aș spune sa fie deschiși la orice idee și să nu-și îngrădească orizonturile.
Articol preluat din numărul 259 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.