Lideri cu principii. Impactul programelor MBA în consolidarea valorilor și practicilor etice în afaceri
Mediul de afaceri este perceput, deseori, ca fiind în conflict cu principiile, valorile sau etica. De ce? Pentru că în goana după profit, managerii unor organizații uită că respectarea principiilor morale care ghidează comportamentul uman, deontologia și utilitarismul sunt esențiale pentru a obține încrederea pe termen lung a partenerilor din business, pentru a evita escaladarea conflictelor inerente, dar și pentru promovarea unei culturi și a unui climat organizațional caracterizate de integritate și responsabilitate.
Aristotel spunea: ”Suntem ceea ce facem în mod repetat. Excelența, așadar, nu este un act, ci un obicei”. Prin urmare, respectarea principiilor etice trebuie să reprezinte o regulă nescrisă a tuturor managerilor, un obicei. În acest context, organizațiile care formează lideri au responsabilitatea de a cultiva obținerea excelenței în afaceri prin practici etice, ca regulă de bază în derularea oricărei activități. Programele MBA nu sunt doar vehicule pentru dezvoltarea competențelor de management și afaceri, ci și medii de învățare și interacțiune ce contribuie la formarea unor profesioniști care vor deveni modele pentru organizațiile pe care le conduc și pentru întreaga comunitate care gravitează în jurul unei afaceri.
Ce este etica în afaceri și de ce este importantă?
Etica, în general, se ocupă de norme și valori, de întrebări despre ceea ce este corect și ce este bine, ce ar trebui sau nu să facem, ce este o persoană sau o viață bună. Normele și valorile au un rol important pentru indivizi și societăți. Ele oferă suport pentru acțiunile individuale și interacțiunile societale.
Etica și afacerile sunt interdependente în diferite moduri și este important pentru succesul organizațiilor și bunăstarea indivizilor și a societății ca etica și afacerile să fie corelate corespunzător. O condiție prealabilă pentru abordarea cu succes a aspectelor etice ale afacerilor este să se identifice tipul de aspect etic care contează într-o situație specifică sau caz. De exemplu, o problemă etică ar putea fi legată de luarea deciziilor individuale, de designul organizațional, de structurile și regulile industriei, de aspecte juridice sau de sustenabilitate. Identificarea corectă a specificului tipului de problemă etică este crucial pentru analizarea și rezolvarea cu succes a situațiilor.
Profesorul Vikram Gandhi de la Harvard Business School sublinia că, pentru a înțelege etica în afaceri, trebuie să analizăm orice activitate economică din perspectiva efectelor pozitive sau negative pe care le generează. Iar pentru a genera cât mai multe aspecte pozitive, deciziile liderilor trebuie să fie transparente, să aibă în vedere impactul asupra profitabilității, stakeholderilor și nu în ultimul rând, asupra planetei și mediului.
Lideri etici, afaceri sustenabile
Leadershipul este esențial pentru toate tipurile de organizații și domenii de activitate, conducerea unei organizații fiind responsabilă de definirea și comunicarea valorilor, stabilirea comportamentelor acceptabile și inacceptabile, dar și de modelarea comportamentului etic al angajaților. Managerii influențează semnificativ cultura etică, modelează aspectele etice formale și informale și influențează comportamentul, performanța și dezvoltarea tuturor membrilor.
O caracteristică crucială a funcției de conducere este puterea. Rolurile de conducere vin cu anumite doze de putere și control asupra celorlalți. Din perspectiva eticii în afaceri, liderii pot fi tentați să folosească puterea în mod necorespunzător pentru a-și atinge scopurile personale sau pentru a-și consolida poziția. Mai mult decât atât, liderii trebuie adesea să ia decizii complicate care implică dileme etice. Uneori, aceștia trebuie să aleagă între opțiuni care au atât beneficii, cât și consecințe negative, ceea ce poate fi o provocare majoră în menținerea unui echilibru etic. Liderii se pot confrunta cu presiuni din partea investitorilor, clienților, sau altor părți interesate care pot solicita rezultate rapide sau profituri mari, chiar dacă acestea contravin principiilor etice. Gestionarea acestor presiuni și menținerea unui comportament etic sunt esențiale pentru afaceri sustenabile, care nu funcționează doar pentru a genera profit, ci și contribuie pozitiv la dezvoltarea societății și protejarea mediului înconjurător.
Rolul școlilor de afaceri în formarea valorilor și principiilor etice de business
Universitățile de top, care oferă programe MBA pentru manageri, au înțeles că succesul pe termen lung în afaceri nu se măsoară doar în termeni financiari, ci și în felul în care deciziile de afaceri afectează societatea și mediul înconjurător. Astfel, programele care formează lideri acordă o atenție din ce în ce mai mare practicilor etice de afaceri și sustenabilității. Educația executivă contribuie la formarea unui mediu de business axat pe principii printr-o combinație de curriculum academic, activități extra curriculare, dar și o cultură instituțională care promovează valorile etice.
Programele academice dedicate liderilor includ cursuri dedicate eticii și integrității academice, leadershipului sustenabil și promovării unui comportament organizațional etic. În cadrul acestor cursuri, sunt dezbătute aspecte teoretice și studii de caz și se analizează impactul deciziilor de afaceri asupra tuturor părților interesate. Astfel, managerii aprofundează concepte de bază referitoare la etică, valori, principii de leadership sustenabil și le aplică în contextul individual de afaceri.
——-
”Programele MBA derulate la Bucharest Business School pregătesc liderii să devină modele prin dezvoltarea unor abilități esențiale. Gândirea critică și agilitatea în luarea deciziilor sunt competențe fundamentale în afaceri ce îi ajută pe manageri să analizeze situațiile complexe, să evalueze riscurile și să ia decizii informate, având în vedere atât obiectivele de afaceri, cât și impactul social și etic”, conf. univ. dr. Ramona Igreț
——-
Un lider, pentru a fi perceput drept etic, trebuie să fie comunicator eficient, capabil să transmită valorile și principiile organizației într-un mod clar și convingător. Mediul de afaceri extrem de dinamic din prezent are nevoie și de manageri care să gestioneze conflictele în mod etic și constructiv, să promoveze un climat de colaborare și respect reciproc.
Pentru promovarea valorilor și principiilor etice, școlile de business trebuie să construiască comunități solide de alumni și studenți. Aceste comunități susțin responsabilitatea socială corporativă, sensibilizând managerii cu privire la importanța contribuției pozitive în societate. În cadrul întâlnirilor de networking, școlile de business facilitează accesul studenților la rețele de profesioniști și lideri recunoscuți pentru integritatea lor. Aceste experiențe consolidează convingerea că afacerile pot fi un motor pentru binele social.
——–
”Leardeshipul etic trebuie să fie stil de conducere și unul dintre factorii care îi poate asigura organizației avantajul competitiv, cu impact major asupra engagementului și performanței organizaționale. Contează ceea ce face un lider, nu doar ceea ce spune, iar păstrarea busolei morale în procesele decizionale și în comportamentele afișate în raport cu ceilalți este esențială. Un lider etic va inspira atât prin puterea exemplului personal, dar mai ales prin respectul față de reputația personală și imaginea companiei”, conf. univ. dr. Ramona Igreț
Image by standret on Freepik
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 290
Pentru abonare, click aici